Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Polen: groeimarkt maar tevens concurrent in opmars

Tholen - Polen doen niet alleen het werk in de kas, maar familie en vrienden in eigen land vormen ook een steeds belangrijkere afnemer van de aldaar geproduceerde bloemen en planten. Dat blijkt uit exportcijfers – Polen is een van de, zo niet dé hardste groeier – en een dito groeiende interesse in het land vanuit de handel. Een nieuwe sierteeltbeurs als de FlowerExpo Polen, die eind begin volgende maand in de hoofdstad van het land zal worden gehouden en waar Nederlandse en Poolse partijen uit de sector bij elkaar gebracht worden, onderstreept deze ontwikkelingen. In een onlangs verschenen, gezamenlijk onderzoeksrapport van studenten van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit van Krakau wordt het marktpotentieel, de uitdagingen en kansen met data onderbouwd.



Bloemen minnend
In 2015 importeerde Polen voor €214,7 miljoen aan bloemen en planten. 69% hiervan was afkomstig uit Nederland, oftewel 148 miljoen euro. Dit bedrag groeit hard en ook dit jaar lijkt de totale exportomzet op een flinke groei uit te zullen komen.

De oorzaken hiervan zijn, zo blijkt uit het rapport, niet eenduidig. In het rapport passeren zowel politieke en economische als sociale, culturele en technologische trends en ontwikkelingen de revue. Zoals min of meer bekend, groeit de Poolse economie hard, kent het land een open outlook en intrinsieke motivatie te innoveren en kan het land als ‘bloemen minnend’ omschreven worden. Voorts heeft de consument meer te besteden, moderniseert productie en commercie in rap tempo en kent het land een open en vrij ondernemersklimaat.

Uitdagingen
Tegelijkertijd is het niet alles goud wat er blinkt. In het rapport staan de onderzoekers uitgebreid stil bij uitdagingen. De Nederlandse ondernemer doet er verstandig aan zich, voordat hij zich op het land stort, een zo goed mogelijk beeld te vormen van internationale marktontwikkelingen. Zo is het land met rasse schreden op weg naar een steeds efficiëntere productie en kan het steeds beter de eigen markt bedienen. En die daarbuiten, zoals bijvoorbeeld de Russische. Deze markt, traditioneel een grote afnemer van bloemen, wil het product nu steeds meer elders vandaan te halen - en Polen is een van de landen die in dat gat springt. Bovendien is de productie er flink goedkoper.

Meer weten? Het rapport is verkrijgbaar bij de VGB, dat tevens opdrachtgever is van het onderzoek.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer