Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ringo Veenman, Dümmen Orange:

"De grootste worden is een resultaat en geen doel op zich"

"Klein of groot, 'you are as good as your last delivery'". Dat zegt Ringo Veenman, commercieel directeur van Dümmen Orange, in antwoord op de vraag of het bedrijf niet wat al te hard groeit.

Iets meer dan een jaar geleden, op 23 april 2015, veranderde DNA Green Group diens naam in Dümmen Orange. Bekende namen als Lex+, Bertels, Terra Nigra, Dümmen Group, Agribio China, Agribio Colombia, Oro en PLA gingen er per direct in op. Korte tijd later sloten ook Rijnplant, Ecke, Oglevee, Red Fox, Fides, Japan Agribion en Barberet & Blanc zich bij de groep aan en niet veel later breidde het uit met de acquisitie van veredelaars als Florexpo en, recentelijk, Wander Tuinier. "Maar de grootste worden is een resultaat en geen doel op zich. Het oprichten van Dümmen Orange biedt kansen voor de gehele keten en laat ruimte voor derden zich eveneens verder te ontwikkelen", aldus Veenman.


Ringo Veenman op de IFTEX in Nairobi, Kenia.

Acceptatie
Volgens de voorman is het opvallend te zien hoe snel de naam Dümmen Orange in de markt geaccepteerd is geraakt. "In eerste instantie dachten wij dat het 2 à 5 jaar zou duren eer de naam goed en wel overal ingang zou hebben gevonden, maar dat lijkt veel sneller te gaan. Voor de kwekers zelfs is er niet veel veranderd, omdat contacten veelal onveranderd via dezelfde mensen lopen. En voor onze con-cullega's: we hebben allemaal te stellen met een stevige concurrentie, maar naar mijn idee kunnen de meeste partijen goed met elkaar door een deur en ook met ons."

Verbinden
"Wij zijn een marktgedreven onderneming en retailers hebben steeds meer belang bij het kennen van alle partijen in de keten. Daarom moet het transparanter en worden zaken als investeringen in duurzaamheid en Integrated Pest Management steeds belangrijker. Een grote partij als wij kan die transparantie simpelweg beter bieden. Wij willen iedere schakel in de keten, van kweker tot retailer, met elkaar verbinden."

Omdat retailers, vanzelfsprekend, de concurrentie een stap voor willen blijven, heeft Dümmen Orange verschillende category managers in dienst. Deze adviseren de supermarkten en tuincentra - en dan met name de grote spelers in die markt - op het gebied van winkelinrichting en assortiment.


Tijdens de FlowerTrials presenteerde Dümmen Orange op verschillende locaties het bestaande assortiment en tal van noviteiten.

Marker Assisted Breeding
Om voortdurend commercieel interessante rassen te kunnen presenteren, investeert Dümmen Orange veel in het zogenaamde 'marker assisted breeding' - een manier van veredelen waarbij, door slimme selectie, veel minder materiaal daadwerkelijk behoeft te worden getest. "In de veredeling van groentenvariëteiten is men hier al een decennium mee bezig, maar in de sierteelt is dit een stuk complexer omdat de hoeveelheid planten zo enorm is. Sinds 2011 wordt de genetica volgens deze methode beheerd, wat maakt dat wij efficiënter kunnen werken en de slagingskans van proeven flink hebben kunnen opschroeven omdat niet alle zaailingen daadwerkelijk in bloei hoeven te worden getrokken."

Voor meer informatie
Dümmen Orange
Ringo Veenman
E: r.veenman@dummenorange.com
www.dummenorange.com