Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
bloemen thuisbezorgen nog altijd lastig

'Als ik jou was, zou ik bloemen nooit vooruit betalen'

Tholen - Online bloemen laten bezorgen is niet aan te raden. De kans dat ze niet aankomen, is groot en wat wel aankomt, komt lang niet altijd overeen met wat je dacht te zullen krijgen. Dat zijn de conclusies van de laatste online boekettentest van de VGB.


Robert Roodenburg (VGB) en Pascal Koeleman (2Dezign)

Een club handelaren kwam gisteren in Rijnsburg bijeen om een reeks boeketten en phalaenopsis planten, die besteld waren bij ’s lands grootste online aanbieders, te keuren. Deze waren op anonieme adressen bezorgd. Vervolgens verzamelde gastheer 2Dezign ze op kantoor en konden deelnemers, gewapend met pen en papier, per bestelling hun mening geven. Voorafgaand aan de bijeenkomst werden de leveranciers gebeld en uitgenodigd, maar deze gaven op een aantal na niet thuis.


Pascal Koeleman

Zoals ook een van de aanwezigen aanmerkte, is naming & shaming allicht niet de juiste methode om problemen of gebreken aan te kaarten. Ook bij de proefneming zelf kunnen vraagtekens gezet worden. Toch is de uitkomst zorgelijk te noemen; als 3 van de 11 boeketten niet aankomen, gaat er iets niet goed. En een consument die 25 euro betaalt voor iets dat niet aankomt – zie die nog maar eens terug te krijgen.


Deelnemers beoordelen de boeketten

Online heeft toekomst, gelooft ook Robert Roodenburg, maar 'als we het in eigen land al niet voor elkaar krijgen, hoe moet het dan daarbuiten?'. Pascal Koeleman van 2Dezign kon er ook niet over uit. ‘Dit kunnen wij de consument niet aandoen’, was zijn stellige mening, ‘en willen we het boeket of de plant meer tot een cadeau item maken, dan moet er echt wat gaan veranderen. Het kan domweg niet zo zijn dat je een bestelling niet levert.’



Tijdens de middag werden ook presentaties gegeven door o.a. Manon Velthuis van de VGB over consumententool (waarin consumenten in segmenten worden onderverdeeld) en Anton Bril, eveneens van de VGB, over het Kiki project (waarbij bloemisten geholpen worden zich te focussen op een specifiek segment). Bovendien wijdde Bert Buis zijn gehoor in in Floridata, een instantie van en door de handel dat marktinformatie verzamelt, deze anonimiseert en er vervolgens weer relevante informatie uit poogt te abstraheren waar de hele handel voordeel uit kan halen.


Bert Buis (Floridata)