"Zoveel mogelijk platform voor kweker en product creëren"
Een deel van het Summerflowers collectief (met uiterst rechts Henk van den Berg)
Het doel is dus, letterlijk, de kweker te ontzorgen. Dat hij hier wel wat hulp bij kan gebruiken, is voor Henk evident. “FloraHolland wilde een keer een bloemencatalogus maken. Die kwam er ook, maar van alle kwekers die zij benaderden, reageerde er slechts een enkeling. Bovendien hield vrijwel niemand hem actueel. Dat werkt precies zo m.b.t. onlineverkoop. De kweker moet inloggen, zit te stoeien met websites en formulieren en heeft daar stomweg geen zin in. Bij ons is hij daar vanaf. Wij bellen hem op, altijd op donderdag, en noteren uit zijn mond het aanbod voor de komende weken. Die informatie verwerken wij en sturen we naar de handel. En daarnaast gaan wij met zijn product leuren en proberen het overal onder de aandacht te brengen. Ook een kweker die er zogezegd digitaal wel bovenop zit, kan hier natuurlijk profijt uit trekken.”
Herrie maken voor kweker en product
Hoewel de club nog wat mag groeien – er zijn nu 66 kwekers bij Summerflowers aangesloten – en de kas niet uitpuilt, is het generen van exposure, het onder de aandacht brengen van het aanbod, een van de kernactiviteiten van Summerflowers. “Wij geloven zogezegd in ‘klein’. Een keer hadden we een item geregeld in RTL Wedding Planner. Dat was leuk natuurlijk, maar dat kostte een smak geld voor twee minuten in beeld en dan is het weer voorbij. Wat dat betreft hebben we een veel betere samenwerking met Rob’s Grote Tuinverbouwing, waarin bijna elke week wel een of meerdere producten van een van onze kwekers voorbij komt. Daarnaast deden we mee aan het Bloemencorso van de Bollenstreek, stonden we op de uitvaartbeurs, hebben we samen met Sarah Dikkens, winnares van het eerste Beste Bloemstylist in 2014, pioenrozen gesponsord in de gerestaureerde Bavo Kerk, kwamen de producten van veel van de voorbeeldtuinen op Tuinidee bij onze kwekers vandaan, etc..”
Summerflowers is in 2012 officieel van start gegaan. In de afgelopen jaren is het collectief geleidelijk gegroeid. Binnenkort hoopt Henk dat het er 80 zijn – een aantal waarmee het financieel gezien ook allemaal wat makkelijker rond te rekenen wordt. De kwekers moeten het immers dragen en de kosten voor deelname zijn bij voorkeur natuurlijk zo laag mogelijk. Henk heeft er echter alle vertrouwen in dat aantal snel te halen. “Door omstandigheden ben ik er de laatste tijd nauwelijks aan toegekomen kwekers bij Summerflowers te betrekken, maar daar gaat nu verandering in komen!”
Op de FloraHolland Trade Fair, afgelopen najaar
Niet alleen zomerbloemen
Naast zomerbloemen zijn ook kwekers van andere seizoen producten welkom. Middels social media wordt driftig aan de weg getimmerd – “er is iemand twee volle dagen in de week mee bezig” – en ook met blogartikelen, verhalen en video’s worden telkens weer kwekers en producten voor het voetlicht gebracht.
Verbinden
Naast de beoogde zakelijke voordelen wil Summerflowers kwekers met elkaar verbinden. Eerder deze maand (13 april) organiseerde Henk een kwekersdag, in het dorpshuis in Heemskerk. Op de middag kwam Danny van Berge-Henegauwe, inkoopdirecteur snijbloemen Nederland bij Fleurametz, een praatje houden. Ook waren er twee arrangeurs en een fotograaf aanwezig – “en dat uiteraard allemaal om die kwekers zoveel mogelijk te betrekken bij waar zij nu eigenlijk mee bezig zijn.”
Voor meer informatie:
Summerflowers
Henk van den Berg
Kortenbachstraat 15
2211GW Noordwijkerhout
M: 06-51312207
E: info@summerflowers.nl
www.summerflowers.nl