De botsing tussen retail en kleine teelt
Cock de Vries van ASAD Retail
Dat zei Cock de Vries, werkzaam bij ASAD Retail en een van de sprekers op het GO Cafe, gisteren in Burgerveen. Bij gastheer Looije Tomaten werd vanuit verschillende invalshoeken ingegaan op het thema "Kleine Teelt; Groot Belang”, waarbij de positie en het belang van kleine teelten binnen de totale Nederlandse export van bloemen en planten centraal stond. De avond werd gezamenlijk georganiseerd door het Groen Onderwijscentrum en de gewasgroep snijheesters van LTO Glaskracht.
Een mooie opkomst, het zaaltje zat goed voel
De stelling van Cock liet het publiek (een man of 70) vanzelfsprekend niet onberoerd. Enkele toehoorders voelden zich op de teentjes getrapt: “Ga zelf eens bij zo’n kweker kijken en ga hem vertellen hoe hij in een week zomaar even 10.000 of 100.000 bouvardia’s, celocias, hypericum of wat dan ook moet gaan leveren.” Begrijpelijk, maar het zal een ASAD, een grote retailer en bovendien onderdeel van Walmart, met een omzet van boven de 500 miljard het grootste bedrijf ter wereld, in de onsympathieke zin des woords onberoerd laten.
Ron van der Lugt van Looije Tomaten
Maar niet alleen de retail hield de gemoederen bezig. Er bestaat immers ook een markt voor exclusief, voor ‘premium’ en onderscheidend vermogen; en in zoverre als die niet bestaat kan men altijd proberen die te creëren. Vanuit dat oogpunt was er veel aandacht voor marketing en onderscheidend vermogen, iets waarin Looije zich met zijn Honing – en sinds 2013 ook Droomtomaten in weet te onderscheiden. In hun geval heeft men besloten dat alles ondergeschikt moet zijn aan een ding: smaak. En dat lijkt zich uit te betalen, getuige de groei van het bedrijf en het feit dat zij zich onderscheiden met een tomaat – ‘die, laten we wel wezen, toch allemaal rond en rood zijn’ (aldus Ron van der Lugt, bij Looije verantwoordelijk voor de marketing).
Marcel Groen van Green Team Consultancy
Consument verleiden
Maar hoe doe je dat met een kleine teelt? Marcel Groen van Green Team Consultancy nam zijn publiek in een paar slides mee langs een eeuw mondiale sierteelt en vroeg zich aan de hand daarvan af wat die consument nu eigenlijk echt wil. “Er wordt altijd gezegd: ‘verleidt de consument’, maar daar geloof ik niet zo in. Mensen zijn kuddedieren en laten zich leiden door trends en tradities. Verleid daarentegen de kassa en probeer te verassen." Marcel raadde, evenals Cock eerder die avond, de kwekers aan toch vooral coalities te vormen en UIT de kas te komen.
Joop de Hoog, Groen onderwijscentrum
Aad Vernooij van LTO Glaskracht
Op tour door het bedrijf
idem
Timo Steenwijk, Gert-Jan Jongerius en Linda de Ruiter
Hans van Daalen, de man achter de Verhalenkweker, en Michiel Kappendijk, programmamanager bij Greenport Duin- en Bollenstreek
Mariëlle van der Meer
Mia Timmer van het Groen onderwijscentrum en Agnes Andriessen van Takii Europe
Maurice Snels, John Veldkamp, Nick van Turnhout, en Robert-Jan Kolster
Lex van der Zwat en Aad Zondernaam
Cock de Vries, Rene Ververs en Kitty de Jong
Henk van den Berg, Martijn Daling en Jaap Fokker
Rob van Haaster en Luc Ribberink