Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
FreshBids

Nieuwe internationale online veiling wordt snel groter

FreshBids is een onlangs opgerichte internationale veiling, die kopers de kans biedt om bloemen te kopen van kwekers over de hele wereld. Deze online markt werd vorig jaar september gelanceerd en breidt zijn netwerk snel uit. “Momenteel leveren Keniaanse rozentelers hun bloemen via FreshBids aan Australische groothandels en bloemisten. In de komende maanden zullen we kwekers van andere landen toevoegen en kantoren opzetten in Azië en Kenia," vertelt M. Kashany, initiator en (mede)eigenaar van het uit Australië afkomstige bedrijf.



Wat is het?
FreshBids organiseert live veilingen op het internet voor bederfelijke producten overal over de wereld. Internationale kopers kunnen versproducten direct van FreshBids' telers over de hele wereld kopen. "De veilingen zijn live, wat betekent dat er een begin prijs is en de prijs daalt totdat de hele partij is verkocht of de door de teler opgegeven bodemprijs bereikt is. Het is een live veiling en duurt gewoonlijk 30 tot 45 minuten," aldus Kashany.

Voordelen voor telers
Volgens Kashany biedt verkoop via FreshBids veiling kwekers de zekerheid van betaling. "De kwekers verschepen of oogsten de bloemen alleen wanneer ze verkocht zijn.” Daarnaast kunnen kwekers ook een bodemprijs bepalen, die hen in staat stelt om een goede prijs voor hun product te krijgen. Een ander voordeel is dat kwekers niet over de logistiek hoeven in te zitten. "Wij werken samen met enkele grote expediteurs die de bloemen afleveren op het adres van de koper."

Aankoop voordelen
Niet alleen de telers, maar ook de groothandels en bloemisten zullen profijt hebben van dit platform. "De meeste kwekers specialiseren zich in een soort bloem. Zogenaamd ‘kleine’ kopers hebben vaak een grote verscheidenheid aan bloemen in kleinere volumes nodig. Te klein voor de kwantiteit die een (grote) teler biedt. Maar wanneer de 'kleine' kopers gezamenlijk kopen kunnen de bloemen toch verscheept worden. Met dit internationale platform stelt FreshBids groothandelaren en bloemisten in staat om op deze manier te werken,” aldus Kashany. Andere voordelen zijn dat kopers kunnen bieden in hun eigen valuta en versere bloemen krijgen omdat de bloemen pas worden geoogst nadat ze verkocht zijn.

Kredietcontroles
Het registratie proces is simpel en gratis. Om de kredietwaardigheid van de bedrijven te garanderen, controleert FreshBids de deelnemende bedrijven uitgebreid. "Wij werken met professionele en bekende bedrijven en wanneer nodig controleren we extra voordat we een bedrijf toestaan deel te nemen aan een veiling."



Bedrijfsmodel
Wanneer de bedrijven vooraf zijn gecontroleerd en de registratie gratis is, hoe verdient FreshBids dan geld? "We voegen een kleine commissie toe, die wordt opgeteld bij de minimumprijs van de telers. De bloemen worden niet verkocht onder deze nieuwe minimumprijs,” legt Kashany uit.

Uitbreidend netwerk
FreshBids werd in september 2015 gelanceerd en bouwt momenteel verder aan diens netwerk. Volgens Kashany groeit het aantal geïnteresseerde kopers en leveranciers snel. “Momenteel werken veel Keniaanse rozenkwekers mee en veilen deze hun producten aan ingeschreven groothandelaren en bloemisten in Sydney. Ook veilen inmiddels Colombiaanse rozen- en chrysantenkwekers er hun bloemen alsook Maleisische, Taiwanese en Thaise orchideeënkwekers. De komende zes maanden zal FreshBids kantoren oprichten in Kenia en Azië en een wereldwijd telemarketing bedrijf in de arm nemen die kopers en leveranciers aan elkaar moeten koppelen. Om het netwerk uit te breiden, zal FreshBirds bovendien deelnemen aan veel verschillende internationale tentoonstellingen.

"Ons doel is om in 3 tot 5 jaar een wereldwijd bedrijf te worden,'' besluit Kashany.

Voor meer informatie:
Publicatiedatum: