Mededelingen

Vacaturesmeer »

Tweetende tuinders

Top-5 - gisteren

Top-5 - afgelopen week

Top-5 - afgelopen maand

Wisselkoersenmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




ABE Flowers, Frans van den Berg:

"Voor kwaliteit zal er altijd een markt zijn"

Tholen - “Het is hard werken op de Duitse markt, je moet echt achter de klanten aan. Valt er een af, dan komt er niet zomaar een nieuwe voor terug”. Frans van den Berg van ABE Flowers is lijnrijder op Duitsland, met name op de regio Keulen-Bonn-Koblenz, en belevert er de betere bloemist. En dat is geen makkelijke markt. “Oudgedienden willen hun zaak verkopen, maar niemand wil meer in de bloemen beginnen. Langzaam nemen de supermarkten en de bouwmarkten het helemaal over, wat ten koste gaat van die bloemist en van de kwaliteit die hij kan leveren.”


Foto's afkomstig van de Facebook pagina van ABE Flowers

Dip
Frans heeft nu wel tijd voor een babbeltje. Het is zomer en er gebeurt niet veel in de handel. “Nu zijn we niet in vol bedrijf, simpelweg omdat onze klanten op vakantie zijn. Het is gewoon een tijd waar je doorheen moet. In september komt men terug van vakantie, eind september heeft men weer wat centen over en trekt de handel normaal gesproken weer aan.”

Zorgelijker zijn andere ontwikkelingen, die dit jaar wel eens tot een moeilijkere dan de vorige kunnen maken. “In het voorjaar moet je het meest verkopen, maar we hadden te stellen met een vroege Pasen. Dan mis je veel tulpenomzet – twee weken eerder betekent duizenden stelen minder. Duitsland is wat dat betreft erg traditioneel. Na de Pasen is de tulpentijd voorbij. Hetzelfde geldt voor narcissen; en na de Pinksteren verkoop je geen pioenen meer. En verkopen ze in Frankrijk het hele jaar door amaryllissen, in Duitsland is dat eigenlijk pas vanaf november.



Maut
Daarnaast heeft ABE, en de logistieke sector als geheel, te kampen met tol. Maut, op goed Duits, waarbij de niet-Duitsers gepakt worden. Sinds 1 juli moet ook op binnenwegen betaald worden en per 1 januari volgend jaar zouden die tarieven met 60% omhoog gaan. “Wat dat betreft nemen onze kosten drastisch toe. Daar moeten we wel op inspringen: misschien dat we een hal openen en vandaar uit met Duitse wagens, van ons van een andere partij, gaan leveren. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, je moet een hoop dingen afwegen. We zijn er nog niet uit. Maar ook met het oog op de zgn. rijtijdenwet en het groeiende fileprobleem, moet iedere distributeur op Duitsland zich wel achter de oren krabben."

ABE Flower heeft het nodige te duchten van Rhein-Maas, van waaruit verschillende concurrenten dezelfde markt aanvliegen. Ook heeft de regio best nog wat eigen productie, waardoor sommige soorten er volgens Frans een stuk goedkoper zijn. “Dahlia’s bijvoorbeeld, die worden hier dik betaald maar gaan daar van de hand voor een kwartje. Of neem zonnebloemen: de Nederlandse kweker levert gemiddeld genomen een kwalitatief sterk product, maar moet daar ook een evenredige prijs voor hebben. En dus zie je die hier weinig.”



Kwaliteit blijft leidend
Maar de focus op kwaliteit zal ABE niet loslaten. Voor kwaliteit zal altijd ruimte zijn, gelooft Frans, en in het geweld van de supers zal er een segment overblijven waar kwaliteit wél leidend is. Dat kan lang duren, maar troep wil niemand. Je kan beter vijf cent te duur zijn, dat is die klant na een jaar toch weer vergeten. Maar verkoop je een keer slechte bloemen, dat vergeet hij dat niet meer. Bovendien is de markt ook weer niet schrikbarend slecht, af en toe komt er ook echt wel weer een klantje bij. En iemand die bij ons aanklopt weet dat wij niet de goedkoopste zijn, maar wel zorgen voor de kwaliteit. Daar gaat hij in mee, en daarom blijven ze vaak ook.”

Voor meer informatie:
ABE Flower
Frans van den Berg
T: 0031 (0)714094797
E: info@abeflower.nl
www.abeflowers.nl

Publicatiedatum: 19-7-2018

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

20-7-2018 Bouw Blankenburgtunnel kan van start
13-7-2018 Kwaliteit online bestelde boeketten neemt toe
6-7-2018 Van Dooren Transport neem Urselmann Transport Bergen (LB) over
4-7-2018 Chili verbetert bloembollenketen dankzij samenwerking met Nederlandse experts
3-7-2018 Iran: opening nieuwe bloemenexportterminal aanstaande
3-7-2018 JS Laadtechniek neemt LPK-activiteit H.W. van der Peet over
28-6-2018 Leerlingen obs Esselyckerwoude leren over ‘dode hoek’ bij vrachtwagens
26-6-2018 Oboya levert 25.000 bloemenkarren aan Europese klant
26-6-2018 De Winter Logistics neemt R. Gorissen Transport over
19-6-2018 Vanaf 1 juli: tol op de Duitse Bundesstrassen
13-6-2018 Acht pallets binnen 25 minuten terugkoelen
13-6-2018 Drie nieuwe DAF's voor Transpa Emmen
7-6-2018 In de spiegel: Dick van Dooren
6-6-2018 Europarlement stopt valse concurrentie goedkope Oost-Europese trucker
8-5-2018 Van karrenduwer naar logistiek specialist
7-5-2018 Stokman in zijn nopjes met nieuwe webshop
2-5-2018 Zo biedt CAAC uitdagingen aan fijnmazig transport het hoofd
1-5-2018 Vanaf 1 mei CC karren verrekenen via Ai2
9-4-2018 Subsidies van de Vlaamse overheid voor ecologisch en veilig transport
6-4-2018 Europees logistiekonderzoek CORE afgerond

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code