Wageningse onderzoekers ontrafelen geheimen van de roos

Wageningse onderzoekers zijn er samen met internationale collega-wetenschappers in geslaagd een kwalitatief hoogwaardig referentie genoom voor de roos te produceren. Met behulp van dit referentie genoom kunnen veredelaars veel sneller en preciezer screenen op gewenste variaties van deze wereldwijd populairste sierplant.

Veredelaars zijn voortdurend bezig met de ontwikkeling van nieuwe rozenrassen die zo goed mogelijk voldoen aan de wensen van de consument en die tegelijkertijd resistent zijn tegen ziekten. Dit laatste is ook belangrijk om het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen terug te dringen. Wetenschappers van Wageningen University & Research hebben een zeer gedetailleerde genetische kaart van de roos gemaakt en de sequenties geproduceerd op basis waarvan het genoom van de roos is gereconstrueerd. De Roos heeft ongeveer 44.000 genen. Met deze informatie als gereedschap kunnen veredelaars voor allerlei eigenschappen de onderliggende genen snel en nauwkeurig screenen op genetische variatie.

foto: Wageningen UR

Grote stap voorwaarts
Volgens René Smulders van Wageningen University & Research is het nieuwe referentie genoom een grote stap voorwaarts voor veredelaars. 'Met behulp van deze studie is het mogelijk om sneller nieuwe rozenvarianten te maken met veel bloemblaadjes en zonder doornen, wat bijdraagt aan de sierwaarde van rozen. We weten nu bij voorbeeld hoe een roos tussen 5 en wel meer dan 100 bloemblaadjes kan maken. De uitdaging is nu om het referentie genoom ook te gebruiken om tegelijk andere eigenschappen die de consument wil, toe te voegen aan rozen. Denk aan geur, kleur en resistentie tegen ziekten als meeldauw en sterroetdauw.'

Internationale samenwerking
Het referentie genoom is het resultaat van samenwerking tussen Wageningen University & Research; INRA, Agricampus-Ouest en University of Angers (Frankrijk); Leibniz Universität Hannover (Duitsland), ILVO (België), Russian State Agrarian University (Rusland) en Osaka Institute of Technology (Japan). De resultaten worden op 11 juni gepubliceerd in Nature Plants. Volgens Smulders is dit de tweede studie naar het rozengenoom die in één maand tijd is gepubliceerd. Eerder publiceerden Raymond et al. In Nature Genetics een rozengenoom met veel aandacht voor de genetische basis van kleur en geur. 'De meerwaarde van onze studie is dat we relevante genetische informatie gevonden hebben over belangrijke eigenschappen van rozen voor consumenten, zoals doornvorming, het aantal bloemblaadjes en continue bloei. Daarnaast hebben we nu beter inzicht in de gelijkenis van het genoom van roos met dat van het meest verwante gewas, de aardbei.'

bron: Wageningen UR

Publicatiedatum: 13-6-2018

abonneeren

Overig nieuws in deze sector:

17-8-2018 IT beveiliging: uitbesteden of in eigen beheer?
10-8-2018 Nanotechnologie maakt labanalyses in het veld mogelijk