Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sachin Appachu, Bliss Flora

"Wij doen niet aan 'hiring and firing'"

Personeel loopt niet weg van een bedrijf maar van de managers, weet Sachin Appachu, directeur van de Keniaanse rozenkweker Bliss Flora. Hij heeft het personeelsbeleid hoog zitten: hoe houd je personeel vast, hoe ga je goed om met je personeel? "De menselijke maat is het sleutelwoord en datgene wat werknemers binnenboord houdt. Men blijft wanneer een echte betrokkenheid tot stand gebracht is", aldus Sachin.

Naar eigen zeggen is het verloop op de eigen kwekerij laag. "Wanneer we iemand aannemen, wordt hij of zij ingewerkt. Het duurt doorgaans drie tot vier maanden voordat iemand volledig zelfstandig kan opereren. Wanneer mensen blijven, gaat de efficiƫntie omhoog en heb je onder de streep zelfs minder mensen nodig."

Bliss Flora werd opgericht in 2011 en begon met 760 werknemers. Dat aantal is inmiddels teruggebracht tot 520 werknemers. Omdat geteeld wordt op een areaal van 37 hectare, komt dat neer op ongeveer 14 werknemers per hectare, wat relatief weinig zou zijn.


Sachin Appachu in de kas.


Counseling
Ter illustratie vertelt Sachin over een medewerker, die met gezondheidsklachten liet afweten. "Wanneer iets soortgelijks gebeurt, probeert men doorgaans netjes maar doelbewust van zo iemand af te komen. Zo niet bij ons. Wij hebben hem counseling geboden, met hem gezocht naar de achterliggende redenen voor zijn ziekte en verzuim. Speelt er misschien iets op psychologisch of emotioneel vlak, of wat dan ook? Na verschillende consultaties is hij nu weer terug, en meer dan dat, hij is een van onze meest gewaardeerde medewerkers."

Een medewerker is vooraleerst een persoon en wanneer deze goed in zijn vel zit, is, wat het management van Bliss Flora betreft, het personeelsbeleid op orde. "Iemand die acht uur in de kas werkt, moet dat relatief stressvrij en productief kunnen doen. Wanneer hij of zij naar huis gaat, moet iemand thuis kunnen ontspannen. Er zijn voor het gezin en geen opgekropte frustraties kwijt moeten."

Zekerheid
Sachin ziet de vruchten van de manier waarop zijn management met het personeel omspringt. Behalve in counseling, onderstreept hij ook graag het belang van zekerheid en vertrouwen. Wij zetten alles op alles om daarin betrouwbaar te zijn en dat werpt zijn vruchten af. Vertrouwen en open communicatie is naar mijn mening groot en draagt bij aan het succes van ons bedrijf. Tenslotte doet niemand alles alleen en wij zijn een echt team."


For more information
Bliss Flora Ltd
Sachin Appachu
Email: appachu7@yahoo.com

Publicatiedatum: