The1Rose

"De mooiste dingen komen per toeval"

Tholen - Een bos rozen voor Valentijn. Het is het bekende recept, maar nog altijd een populair cadeau. Toch krijgt dit symbool van romantiek concurrentie uit onverwachte hoek. Rosa Danca introduceerde eind 2017 The1Rose. Een solitaire, levende roos met een bloem van 8 tot 10 centimeter. Het product is beschikbaar in drie varianten: geel, roze en rood en bloeit 4 tot 6 weken.



Toeval
Drie jaar geleden ontstond het product min of meer per ongeluk. "De mooiste dingen komen per toeval," lacht Torben Ryg van Rosa Danica. "Tijdens de veredeling van grote bloemen, bedoeld voor grote potten, stonden de rozen tijdelijk in 6 centimeter potjes. Een collega vroeg zich af: kunnen we zoiets niet verkopen? Waarom niet, was de reactie. Met dat idee zijn we toen teruggegaan naar het begin van het proces. De steel moest sterk genoeg zijn om de grote bloem te kunnen dragen."


Moeilijke teelt
De ontwikkeling heeft 3 jaar geduurd. Het is een moeilijke teelt. "In tegenstelling tot de gangbare rozenteelt kunnen de stekken na het snoeien van de roos niet gebruiken voor nieuwe rozen. Dan gaat de steel scheef. We moeten elke roos van moerplanten maken."

Toch gaan de zaken goed. "Een jaar geleden hadden we een testproductie waarvan 10% voldeed aan ons doel. Inmiddels komen we al uit op 65%." Het Deense bedrijf is niet voor een kleintje vervaard. "We houden wel van een uitdaging. Toen we de RosAroma - geurende roos - ontwikkelden, kregen we dezelfde reacties: 'veel te duur, niet haalbaar'. We begonnen met 300.000 exemplaren; inmiddels leveren we er een half miljoen af."



Belle
The1Rose kreeg vorige maand op de IPM in Essen veel aandacht van het publiek, vertelt Torben. "Veel mensen blijken het product met het sprookje Belle en het Beest te associëren, waarin de houdbaarheid van de roos gelijk gesteld wordt aan hoop."

Uitverkocht
De afzetmarkt voor de solitaire roos is verspreid. "De meeste aanvragen komen vanuit Oost-Europa en in Frankrijk is de roos ook erg populair." The1Rose is simpel, bijzonder en beperkt leverbaar. "We streven ernaar om het product jaarrond in de markt te zetten als een uniek, levend cadeau. Voor de hoogtijdagen, zoals Valentijn en Moederdag zijn we continu uitverkocht. Om daarop te anticiperen, zijn we aan het kijken hoe we de teeltmethode kunnen veranderen, zodat we in die periodes meer kunnen produceren."

Voor meer informatie:
Rosa Danica
Torben Ryg
Email: tr@rosa-danica.dk
www.rosa-danica.dk

Publicatiedatum: 14-2-2018
Auteur: Jobke den Hertog
Copyright: www.bpnieuws.nl

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

25-5-2018 Kwekerij Maron krijgt duurzame make-over
25-5-2018 Tropische goudbes in Brabantse achtertuin
25-5-2018 Nieuw assortiment Van Rijn Roses maandag beschikbaar
25-5-2018 ’Ondernemen als ZZP'er in de glastuinbouw mag ook met één grote opdrachtgever’
24-5-2018 Footprint kwekerij Reijm verder gedaald
22-5-2018 Teler in beeld: 's wereld grootste in lathyrus
22-5-2018 Virtueel op bezoek bij W.A.M. Pennings
22-5-2018 Hoe onderhoud je het contact met 4.000 leden
22-5-2018 "Nederland draagt bij aan modernisering Chinese tuinbouwsector"
18-5-2018 Regen zet Canadese kassen onder water
17-5-2018 Telers Zaltbommel willen huisvesting arbeidsmigranten bij eigen bedrijf
17-5-2018 Ecuador: "We hebben geleerd hoe we leven moeten behouden"
16-5-2018 "Hij sprak nog geen woord Nederlands, maar kende alle plantennamen"
16-5-2018 In de Spiegel: Chantal Ruigrok
15-5-2018 Bio-hyacinten in kunstwerk 'Wedding Chapel'
15-5-2018 Emsflower levert jaarlijks 700.000 Terazza potrozen
14-5-2018 Hoe werkt de ledenraad?
14-5-2018 Bloemenkweker Jaap zoekt vrouw
14-5-2018 Libelle vlogster op bezoek bij Kwekerij Wouters
14-5-2018 Het teeltproces van de hortensia van A tot Z

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code