The1Rose

"De mooiste dingen komen per toeval"

Tholen - Een bos rozen voor Valentijn. Het is het bekende recept, maar nog altijd een populair cadeau. Toch krijgt dit symbool van romantiek concurrentie uit onverwachte hoek. Rosa Danca introduceerde eind 2017 The1Rose. Een solitaire, levende roos met een bloem van 8 tot 10 centimeter. Het product is beschikbaar in drie varianten: geel, roze en rood en bloeit 4 tot 6 weken.



Toeval
Drie jaar geleden ontstond het product min of meer per ongeluk. "De mooiste dingen komen per toeval," lacht Torben Ryg van Rosa Danica. "Tijdens de veredeling van grote bloemen, bedoeld voor grote potten, stonden de rozen tijdelijk in 6 centimeter potjes. Een collega vroeg zich af: kunnen we zoiets niet verkopen? Waarom niet, was de reactie. Met dat idee zijn we toen teruggegaan naar het begin van het proces. De steel moest sterk genoeg zijn om de grote bloem te kunnen dragen."


Moeilijke teelt
De ontwikkeling heeft 3 jaar geduurd. Het is een moeilijke teelt. "In tegenstelling tot de gangbare rozenteelt kunnen de stekken na het snoeien van de roos niet gebruiken voor nieuwe rozen. Dan gaat de steel scheef. We moeten elke roos van moerplanten maken."

Toch gaan de zaken goed. "Een jaar geleden hadden we een testproductie waarvan 10% voldeed aan ons doel. Inmiddels komen we al uit op 65%." Het Deense bedrijf is niet voor een kleintje vervaard. "We houden wel van een uitdaging. Toen we de RosAroma - geurende roos - ontwikkelden, kregen we dezelfde reacties: 'veel te duur, niet haalbaar'. We begonnen met 300.000 exemplaren; inmiddels leveren we er een half miljoen af."



Belle
The1Rose kreeg vorige maand op de IPM in Essen veel aandacht van het publiek, vertelt Torben. "Veel mensen blijken het product met het sprookje Belle en het Beest te associŽren, waarin de houdbaarheid van de roos gelijk gesteld wordt aan hoop."

Uitverkocht
De afzetmarkt voor de solitaire roos is verspreid. "De meeste aanvragen komen vanuit Oost-Europa en in Frankrijk is de roos ook erg populair." The1Rose is simpel, bijzonder en beperkt leverbaar. "We streven ernaar om het product jaarrond in de markt te zetten als een uniek, levend cadeau. Voor de hoogtijdagen, zoals Valentijn en Moederdag zijn we continu uitverkocht. Om daarop te anticiperen, zijn we aan het kijken hoe we de teeltmethode kunnen veranderen, zodat we in die periodes meer kunnen produceren."

Voor meer informatie:
Rosa Danica
Torben Ryg
Email: tr@rosa-danica.dk
www.rosa-danica.dk

Publicatiedatum: 14-2-2018
Auteur: Jobke den Hertog
Copyright: www.bpnieuws.nl

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

17-8-2018 Van den Berg Hedera sluit aan bij Fair Flora
17-8-2018 Expoflora teelt 100.000 extra lelies voor Moederdag in Costa Rica
17-8-2018 Foto's: Nieuwe kas Luiten Kwekerij in beeld
16-8-2018 Veluwse aardbeien en bloembollen vechten met droogte
16-8-2018 Succulenten zijn uw Fabulous Fat Friends
14-8-2018 Kwekerij Roobeek te zien in "Doe maar duurzaam"
14-8-2018 Wagagai in Oeganda kiest voor Service Engine
14-8-2018 Dankzij nieuwe steker waait etiket niet langer weg
13-8-2018 Met George Baker op bezoek bij Kwekerij Verkade
13-8-2018 Tandem van Asra Plant draait als geoliede machine
13-8-2018 "Van gered van de vuilnisbelt naar een gouden medaille in acht jaar"
13-8-2018 Kweker Rosa Eskelund krijgt The Golden Rose uitgereikt
10-8-2018 Risico's spreiden met meerdere rassen
10-8-2018 Scholieren vloggen vanuit de kas
10-8-2018 Kijkje in de keuken bij 's lands grootste Saintpaulia kweker
9-8-2018 OK Plant: 25 klanten vallen in de WK-prijzen
8-8-2018 De dubbele sierwaarde van de crocosmia
8-8-2018 "De ruimte is onze rem"
7-8-2018 Tuinbouwtoeleverancier helpt tomatenteler bassinzeil intrekken
7-8-2018 Nieuwe kas Perry van de Haak loopt als een trein

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code