Mededelingen

Vacaturesmeer »

Tweetende tuinders

Top-5 - gisteren

Top-5 - afgelopen week

Top-5 - afgelopen maand

Wisselkoersenmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




"300 miljoen bloemen en ruim 25 miljoen planten"

Valentijnsdag bezorgt Royal FloraHolland topomzet

De week voor Valentijnsdag is één van de drukste weken van het jaar. "Deze keer verhandelen we 300 miljoen bloemen en ruim 25 miljoen planten," aldus Royal FloraHolland. "Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van een normale week."

Welke producten zijn populair in deze periode? "Rozen, tulpen en chrysanten in een rode tint zijn in deze periode veruit het populairst. Ook planten zijn populaire Valentijnsgeschenken." De cijfers van deze week, wat is verhandeld? 
  • 80 miljoen rozen
  • 100 miljoen tulpen
  • 23 miljoen chrysanten
  • 3.5 miljoen orchideeën 
  • 1,7 miljoen potrozen
  • 500.000 anthuriums 
Valentijnsboeketten
In Nederland is Valentijn een topdag voor het bloemistenkanaal. Volgens de marketing- en salesmanager van Fleurop lieten mensen vorig jaar massaal boeketten bezorgen, wat leidde tot een flinke omzetstijging. Fleurop Nederland pakt daarom in 2018 uit met een speciale serie Valentijnsboeketten. Ze spelen uiteraard in op de uiting van de klassieke, romantische liefde, maar daarnaast ook op het boeket dat je stuurt als blijk van waardering voor een dierbare.



Over de grens
Ook in de belangrijke afzetmarkten zoals Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk verwennen mensen hun dierbaren op Valentijnsdag met een bos bloemen.

In Frankrijk blijkt uit onderzoek van TNS dat het afgelopen jaar 1 miljoen huishoudens bloemen of planten voor hun geliefde kochten. De cijfers uit Frankrijk: 

Welk product is populair?
  • Roos: 74% van de uitgaven
  • Orchidee: 14% van de uitgaven
  • Lelie: 8% van de uitgaven
Verdeling per categorie
  • 80% van de bestedingen gaat naar snijbloemen
  • 16% naar bloeiende kamerplanten
  • 4% aan overige kamer- of tuinplanten
Via welke verkoopkanalen? 
  • Bloemist: 63% 
  • Supermarkt: 18% 
  • Tuincentra: 7% 
Verkoop Duitsland
Valentijnsdag gaat ook niet ongemerkt voorbij aan de Duitse consument. Uit onderzoek van de Fachverband Deutscher Floristen blijkt dat vooral mannen dan bloemen kopen.  Primair gaat de voorkeur uit naar rozen (57%), gevolgd door voorjaarsboeketten (31%) en arrangementen (6%). De Duitse consument besteedt bij de Duitse bloemist gemiddeld een bedrag tussen de € 20 en €30.

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: 9-2-2018

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

23-2-2018 Links naar 2018 online seminars e-GRO
23-2-2018 Van Der Deijl Roses zoekt samenwerking LM Groep
23-2-2018 Kees Valstar, John Harting en Bram van Marrewijk onderzoeken medicinale cannabisteelt
23-2-2018 René le Clercq nieuwe directeur Floritec
22-2-2018 Kwekerij De Singel verder als Porcella Rosa
22-2-2018 Tuinbouw Jongeren Oostland op bezoek bij Havecon
22-2-2018 Veel belangstelling opening GTC Waterdrinker
21-2-2018 Selecta one breidt campagne Pink Kisses met mini anjers uit
21-2-2018 Baltus Export ingelijfd bij FleuraMetz
21-2-2018 "Groeiende interesse in waterbehandelingssystemen in Oeganda en Kenia"
21-2-2018 Dennis van der Lubbe nieuwe directeur van Bloemenbureau Holland
21-2-2018 Eerste toetreding tot BVS (Bol Van Samenwerking) is een feit
20-2-2018 Limex richt Limex Cleaning Solutions op
20-2-2018 Trias Westland wordt Onder Krijtproject
20-2-2018 Rabobank maakt 2,7 miljard winst over 2017
20-2-2018 Nieuwbouw voor Van Egmond Lisianthus
19-2-2018 FloraXchange verwelkomt 2 miljoenste bezoeker
19-2-2018 Bloomer begint in planten
19-2-2018 Peter van der Knaap nieuwe vertegenwoordiger Globe Plant
19-2-2018 Eerste paal voor nieuwbouw Voorwinden Groep

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code