"300 miljoen bloemen en ruim 25 miljoen planten"

Valentijnsdag bezorgt Royal FloraHolland topomzet

De week voor Valentijnsdag is één van de drukste weken van het jaar. "Deze keer verhandelen we 300 miljoen bloemen en ruim 25 miljoen planten," aldus Royal FloraHolland. "Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van een normale week."

Welke producten zijn populair in deze periode? "Rozen, tulpen en chrysanten in een rode tint zijn in deze periode veruit het populairst. Ook planten zijn populaire Valentijnsgeschenken." De cijfers van deze week, wat is verhandeld? 
  • 80 miljoen rozen
  • 100 miljoen tulpen
  • 23 miljoen chrysanten
  • 3.5 miljoen orchideeën 
  • 1,7 miljoen potrozen
  • 500.000 anthuriums 
Valentijnsboeketten
In Nederland is Valentijn een topdag voor het bloemistenkanaal. Volgens de marketing- en salesmanager van Fleurop lieten mensen vorig jaar massaal boeketten bezorgen, wat leidde tot een flinke omzetstijging. Fleurop Nederland pakt daarom in 2018 uit met een speciale serie Valentijnsboeketten. Ze spelen uiteraard in op de uiting van de klassieke, romantische liefde, maar daarnaast ook op het boeket dat je stuurt als blijk van waardering voor een dierbare.



Over de grens
Ook in de belangrijke afzetmarkten zoals Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk verwennen mensen hun dierbaren op Valentijnsdag met een bos bloemen.

In Frankrijk blijkt uit onderzoek van TNS dat het afgelopen jaar 1 miljoen huishoudens bloemen of planten voor hun geliefde kochten. De cijfers uit Frankrijk: 

Welk product is populair?
  • Roos: 74% van de uitgaven
  • Orchidee: 14% van de uitgaven
  • Lelie: 8% van de uitgaven
Verdeling per categorie
  • 80% van de bestedingen gaat naar snijbloemen
  • 16% naar bloeiende kamerplanten
  • 4% aan overige kamer- of tuinplanten
Via welke verkoopkanalen? 
  • Bloemist: 63% 
  • Supermarkt: 18% 
  • Tuincentra: 7% 
Verkoop Duitsland
Valentijnsdag gaat ook niet ongemerkt voorbij aan de Duitse consument. Uit onderzoek van de Fachverband Deutscher Floristen blijkt dat vooral mannen dan bloemen kopen.  Primair gaat de voorkeur uit naar rozen (57%), gevolgd door voorjaarsboeketten (31%) en arrangementen (6%). De Duitse consument besteedt bij de Duitse bloemist gemiddeld een bedrag tussen de € 20 en €30.

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: 9-2-2018

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

17-8-2018 Britse minister Buitenlandse Zaken op bezoek bij DFG
16-8-2018 Eerste geinteresseerden melden zich voor Mooy Logistics
16-8-2018 Publiek opnieuw grootste sponsor Varend Corso
16-8-2018 De zakelijke kant aan bedrijfsovername binnen de familie
15-8-2018 Mooy Logistics failliet; curator onderzoekt doorstart
15-8-2018 GRS Inkoop kiest FlorAccess als nieuwe voorkeursleverancier
13-8-2018 Monsanto veroordeeld tot miljoenenboete vanwege Roundup
13-8-2018 Nieuwe huisstijl voor Proefcentrum Hoogstraten
13-8-2018 VDE plant bestaat 70 jaar
13-8-2018 RHP-certificatie voor Nestaan
10-8-2018 Zuid-Afrikaanse Protea wint aan populariteit
9-8-2018 "Vertrouwen douane is aanzet tot verder verbeteren klantrelaties"
9-8-2018 Tuinbouwjongeren Westland op bezoek bij Van der Valk
9-8-2018 Nieuwe foliekas voor NovaCropControl
8-8-2018 Kenia: zonnepanelen leveren 50% energie rozenteler
8-8-2018 Alarm na lekkage koelgas Bloemenveilingterrein
8-8-2018 Debiteur collectief aanschrijven blijkt effectief
7-8-2018 Kas groeit en Mobiliteitscentrum Glastuinbouw samen verder als Kas groeit
6-8-2018 Twee nieuwe leden voor Benefits of Nature
6-8-2018 Biologisch afbreekbare plug toegevoegd aan Skal inputlijst

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code