Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
"300 miljoen bloemen en ruim 25 miljoen planten"
Valentijnsdag bezorgt Royal FloraHolland topomzet
De week voor Valentijnsdag is één van de drukste weken van het jaar. "Deze keer verhandelen we 300 miljoen bloemen en ruim 25 miljoen planten," aldus Royal FloraHolland. "Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van een normale week."
Welke producten zijn populair in deze periode? "Rozen, tulpen en chrysanten in een rode tint zijn in deze periode veruit het populairst. Ook planten zijn populaire Valentijnsgeschenken." De cijfers van deze week, wat is verhandeld?
80 miljoen rozen
100 miljoen tulpen
23 miljoen chrysanten
3.5 miljoen orchideeën
1,7 miljoen potrozen
500.000 anthuriums
Valentijnsboeketten
In Nederland is Valentijn een topdag voor het bloemistenkanaal. Volgens de marketing- en salesmanager van Fleurop lieten mensen vorig jaar massaal boeketten bezorgen, wat leidde tot een flinke omzetstijging. Fleurop Nederland pakt daarom in 2018 uit met een speciale serie Valentijnsboeketten. Ze spelen uiteraard in op de uiting van de klassieke, romantische liefde, maar daarnaast ook op het boeket dat je stuurt als blijk van waardering voor een dierbare.
Over de grens
Ook in de belangrijke afzetmarkten zoals Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk verwennen mensen hun dierbaren op Valentijnsdag met een bos bloemen.
In Frankrijk blijkt uit onderzoek van TNS dat het afgelopen jaar 1 miljoen huishoudens bloemen of planten voor hun geliefde kochten. De cijfers uit Frankrijk:
Welk product is populair?
Roos: 74% van de uitgaven
Orchidee: 14% van de uitgaven
Lelie: 8% van de uitgaven
Verdeling per categorie
80% van de bestedingen gaat naar snijbloemen
16% naar bloeiende kamerplanten
4% aan overige kamer- of tuinplanten
Via welke verkoopkanalen?
Bloemist: 63%
Supermarkt: 18%
Tuincentra: 7%
Verkoop Duitsland
Valentijnsdag gaat ook niet ongemerkt voorbij aan de Duitse consument. Uit onderzoek van de Fachverband Deutscher Floristen blijkt dat vooral mannen dan bloemen kopen. Primair gaat de voorkeur uit naar rozen (57%), gevolgd door voorjaarsboeketten (31%) en arrangementen (6%). De Duitse consument besteedt bij de Duitse bloemist gemiddeld een bedrag tussen de € 20 en €30.