"300 miljoen bloemen en ruim 25 miljoen planten"

Valentijnsdag bezorgt Royal FloraHolland topomzet

De week voor Valentijnsdag is één van de drukste weken van het jaar. "Deze keer verhandelen we 300 miljoen bloemen en ruim 25 miljoen planten," aldus Royal FloraHolland. "Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van een normale week."

Welke producten zijn populair in deze periode? "Rozen, tulpen en chrysanten in een rode tint zijn in deze periode veruit het populairst. Ook planten zijn populaire Valentijnsgeschenken." De cijfers van deze week, wat is verhandeld? 
  • 80 miljoen rozen
  • 100 miljoen tulpen
  • 23 miljoen chrysanten
  • 3.5 miljoen orchideeën 
  • 1,7 miljoen potrozen
  • 500.000 anthuriums 
Valentijnsboeketten
In Nederland is Valentijn een topdag voor het bloemistenkanaal. Volgens de marketing- en salesmanager van Fleurop lieten mensen vorig jaar massaal boeketten bezorgen, wat leidde tot een flinke omzetstijging. Fleurop Nederland pakt daarom in 2018 uit met een speciale serie Valentijnsboeketten. Ze spelen uiteraard in op de uiting van de klassieke, romantische liefde, maar daarnaast ook op het boeket dat je stuurt als blijk van waardering voor een dierbare.



Over de grens
Ook in de belangrijke afzetmarkten zoals Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk verwennen mensen hun dierbaren op Valentijnsdag met een bos bloemen.

In Frankrijk blijkt uit onderzoek van TNS dat het afgelopen jaar 1 miljoen huishoudens bloemen of planten voor hun geliefde kochten. De cijfers uit Frankrijk: 

Welk product is populair?
  • Roos: 74% van de uitgaven
  • Orchidee: 14% van de uitgaven
  • Lelie: 8% van de uitgaven
Verdeling per categorie
  • 80% van de bestedingen gaat naar snijbloemen
  • 16% naar bloeiende kamerplanten
  • 4% aan overige kamer- of tuinplanten
Via welke verkoopkanalen? 
  • Bloemist: 63% 
  • Supermarkt: 18% 
  • Tuincentra: 7% 
Verkoop Duitsland
Valentijnsdag gaat ook niet ongemerkt voorbij aan de Duitse consument. Uit onderzoek van de Fachverband Deutscher Floristen blijkt dat vooral mannen dan bloemen kopen.  Primair gaat de voorkeur uit naar rozen (57%), gevolgd door voorjaarsboeketten (31%) en arrangementen (6%). De Duitse consument besteedt bij de Duitse bloemist gemiddeld een bedrag tussen de € 20 en €30.

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: 9-2-2018

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

25-5-2018 Dümmen bouwt " ’s werelds grootste technologische centrum voor veredeling" in De Lier
25-5-2018 Directiewisseling Van der Ende Groep
25-5-2018 Nieuw standaardwerk over ziekten en plagen bij bloembollen beschikbaar
25-5-2018 TBR is niet meer
24-5-2018 Pothos Plant Nederland lid van Club van 100
24-5-2018 Vijf miljoen Oegandese Fairtrade kerststerren verkopen
24-5-2018 Prima verkoop in aanloop Franse Moederdag
23-5-2018 “Jaarrond een verwarmde kas dankzij flexibele restwarmte computerservers”
23-5-2018 Tradiro Uitzendbureau gaat verhuizen
23-5-2018 Floranti behaalt Floricode certificering
23-5-2018 Floriday afstemmen vanuit de aanbodkant
22-5-2018 AIPH neemt FloraCulture over van FloraHolland
22-5-2018 "Vijf nieuwe hallen, dubbel zoveel productie"
18-5-2018 VS: Young's Plant Farm ontvangt MPS-GAP-certificaat
18-5-2018 FleuraMetz bestaat 50 jaar
18-5-2018 Merthus Bezemer, CEO Floramedia wordt CEO van New Green Market
18-5-2018 Team FloraHolland in startblokken voor 20e Roparun
18-5-2018 "Nieuw podium voor vaste planten en grassen zeer welkom"
17-5-2018 Marginpar breidt uit dankzij grote investering
17-5-2018 Duitse tornado scheert langs Venlose glastuinbouw

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code