Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kwekerij van Wijgerden wint gouden AIPH medaille op IPM Essen

Peter van Wijgerden: “Nu doorpakken richting foodsector”

Tholen – Op het wereldwijde bloemen- en plantenconcours IPM Essen gooide Kwekerij van Wijgerden hoge ogen. “De muis tussen de olifanten”, zoals Peter van Wijgerden treffend weet te verwoorden, sleepte op 23 januari de gouden AIPH medaille voor 'meest inspirerende bedrijf' in de wacht. Onderschat nooit de underdog, was zowaar het credo. “Tussen de bedrijven die het afgelopen jaar met tientallen hectares uitbreidden, voelt dit echt als een overwinning”, zegt de trotse eigenaar. De kwekerij vermarkt zelfplukpotten met eetbare bloemen.



Meer versbeleving
De zelfplukpotten van 12 cm zijn nu onder meer verkrijgbaar bij Intratuin en Cash & Carry van Waterdrinker Aalsmeer. De kwekerij kiest nadrukkelijk voor potten om de versheid te garanderen. “Geplukt is de houdbaarheid minimaal. Dan holt de kwaliteit mede door het logistieke proces snel achteruit. Door gebruik te maken van potten verleng je het oogstmoment juist weer.” Met dit concept speelt het bedrijf nadrukkelijk in op het bieden van meer beleving. “Restaurateurs met bloembakken op het buitenterras geven een extra laag aan de (vers)beleving door hun gasten ter plaatse ‘bloemen van eigen kweek’ op te dienen”, geeft Peter als voorbeeld.



Dertiental eetbare bloemen

De core business van de Kwekerij van Wijgerden was tot op heden vooral de veredeling van primula’s. Het assortiment eetbare bloemen is inmiddels flink uitgebreid. Vanaf 15 april tot medio oktober biedt de kwekerij een dertiental verschillende bloemen in pot, waaronder Oost-Indische kers, violen, begonia en calendula.

Speelveld van food
De van origine bloemkweker begeeft zich sinds kort daarentegen steeds meer op het speelveld van food. Peter ziet daarbinnen nog veel onbenut potentieel. “De markt is net als een weiland vol koeien. De koeien gaan op de een of andere manier allemaal in dezelfde hoek staan. Wij zijn graag die koe die juist het stukje van het weiland opzoekt waar het nog groen is.”



Verkrijgen markttoegang uitdaging
Desondanks is het verkrijgen van markttoegang volgens Peter behoorlijk uitdagend. Voordat het zover is, moet de handelsketen eerst structureel veranderen. “De bloemensector kent in het bijzonder binnen het segment eetbare bloemen nog de nodige obstakels. Daarbuiten is de foodsector nog redelijk behoudend – dat vraagt om een totaal nieuwe benadering.” Met het label ‘Look & Taste’ hoopt hij de aansluiting met het grote publiek te vinden. “Met één concept, één naam, één potmaat en één prijs voor alle bloemen hebben we in elk geval een overzichtelijk concept. De verandering is al ingezet: een hoopvolle ontwikkeling.”

Voor meer informatie:
Kwekerij van Wijgerden
Geerweg 2
5314 BN Bruchem
T: + 31655711876
F: + 31418642389
E: info@kw-van-wijgerden.nl
www.lookandtaste.nl
www.primula.nl


auteur: Vincent Verboom
Publicatiedatum: