Eric Egberts, BloomyPro

"Minder dan 1% van het totale bloemenassortiment verkrijgbaar in webshops voor consumenten"

Wist je al dat de bloemenwereld maar 0,01% aan haar totale aanbod snijbloemen verkoopt aan consumenten via e-commerce? Wanneer je de boeketten van de top 3 spelers in e-commerce bekijkt, kom je tot de conclusie dat zij maar zo’n 40 bloemenfamilies gebruiken. Per familie biedt men een aantal kleuren/soorten waardoor bloemenland niet meer dan 150 unieke bloemen presenteert in webshops aan consumenten. Een schraal contrast met de meer dan 10.000 unieke bloemen die de veiling verhandeld.

Onderstaande column is van de hand van Eric Egberts, oprichter van BloomyPro en, zoals ook uit zijn verhaal blijkt, warm pleiter voor (het benutten van) een zo breed mogelijk assortiment bloemen en planten.

De bloemenwereld is de omgekeerde wereld. In andere branches (denk aan witgoed en mode) kun je wat je in een fysieke winkel ziet ook online bestellen. Sterker nog: het online aanbod en keuze mogelijkheden zijn in webshops nog veel groter als in de winkel om de hoek.

Ben je nog niet bijgekomen van deze verbazing, dan val je al in de volgende: Waar is de creativiteit van de bloemist? Waar is het onderscheidend vermogen van de winkel die de boeketten levert? De meeste bloemisten nemen opdrachten aan waarin zij geen enkele vrijheid en creativiteit laten zien!  Waar je in de mode je eigen schoenen mag samenstellen, is dat bijna niet mogelijk om een persoonlijke creatie te bestellen.

Denk nog eens aan witgoed: een wasmachine heeft geen emotie. En toch kopen webshops zoals Coolblue deze met veel beleving. “Het is altijd iets met een plaatje, prijsje en knopje," vertelt Coolblue-eindbaas en mede-oprichter Pieter Zwart wanneer hij praat over webwinkels tijdens ING Business Boost. Maar “Het gaat om de klantreis.” De manier waarop Coolblue met de klant om gaat, zorgt voor het onderscheidend vermogen en enorme klant betrokkenheid bij het merk.

De bloemenwereld kan daar nog zoveel van leren. Onze branche is zelfs uitmuntend geschikt voor het onderscheiden met beleving. Met bloemen geef je een gevoel op de meest emotionele momenten van het leven. Met bloemen geef je liefde, troost, blijdschap en zoveel meer. Dit is juist de markt waar de beleving inzit, maar webwinkels springen daar niet op in.

Ik stel mijzelf de vraag;  wanneer gaan bloemisten een breder en dieper sortiment aanbieden? Wanneer gaat ze echt los in hun creativiteit en bepalen ze zelf de prijzen en marges? En maakt de bloemist de mooiste klantreizen mogelijk?

Voor meer informatie:
BloomyPro
Eric Egberts
M: +31651388039
E: eric.egberts@bloomypro.com
www.bloomypro.com


Publicatiedatum: 18-1-2018

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

25-5-2018 Vijf Big 5’s tijdens IFTEX Nairobi
24-5-2018 Platycodon Astra in de spotlights gezet door Rob Verlinden in het Green Trade Center
23-5-2018 'Be(e) friendly'
22-5-2018 Russische bloemisten bereiden zich voor op het trouwseizoen
18-5-2018 Festival Colours pronken tijdens Libelle Zomerweek
17-5-2018 BBH presenteert The Green Gallery #10
16-5-2018 FloraHolland richt zich met de Groene Agenda op kantoorplantenmarkt
16-5-2018 425 gratis bloembollenpakketten voor basisscholen
9-5-2018 Telers haken in op Internationale Irisdag 2018
9-5-2018 "We zijn klaar voor de piek"
9-5-2018 Nieuw violen-uithangbord Do it Right gepresenteerd
9-5-2018 Assortimentswaaier snijhortensia gepresenteerd
8-5-2018 Gerbera’s schitteren in populaire vlog Duitse bloemiste
8-5-2018 ‘Kalanchoë Garden’ promotieteam bezoekt inkopers
8-5-2018 Twee hap-slik-weg recepten voor Moederdag
7-5-2018 Romantiek in Keukenhof
3-5-2018 Illusionist Victor Mids bezoekt eigen bloemenportret in Anna Paulowna
3-5-2018 Bruidsmodekoningin Mary Borsato doopt eigen lelie
3-5-2018 Op zoek naar de verhalen achter het bloemetje
2-5-2018 3-gangen lunch tussen de tulpen bij Sam Schouten

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code