Eric Egberts, BloomyPro

"Minder dan 1% van het totale bloemenassortiment verkrijgbaar in webshops voor consumenten"

Wist je al dat de bloemenwereld maar 0,01% aan haar totale aanbod snijbloemen verkoopt aan consumenten via e-commerce? Wanneer je de boeketten van de top 3 spelers in e-commerce bekijkt, kom je tot de conclusie dat zij maar zo’n 40 bloemenfamilies gebruiken. Per familie biedt men een aantal kleuren/soorten waardoor bloemenland niet meer dan 150 unieke bloemen presenteert in webshops aan consumenten. Een schraal contrast met de meer dan 10.000 unieke bloemen die de veiling verhandeld.

Onderstaande column is van de hand van Eric Egberts, oprichter van BloomyPro en, zoals ook uit zijn verhaal blijkt, warm pleiter voor (het benutten van) een zo breed mogelijk assortiment bloemen en planten.

De bloemenwereld is de omgekeerde wereld. In andere branches (denk aan witgoed en mode) kun je wat je in een fysieke winkel ziet ook online bestellen. Sterker nog: het online aanbod en keuze mogelijkheden zijn in webshops nog veel groter als in de winkel om de hoek.

Ben je nog niet bijgekomen van deze verbazing, dan val je al in de volgende: Waar is de creativiteit van de bloemist? Waar is het onderscheidend vermogen van de winkel die de boeketten levert? De meeste bloemisten nemen opdrachten aan waarin zij geen enkele vrijheid en creativiteit laten zien!  Waar je in de mode je eigen schoenen mag samenstellen, is dat bijna niet mogelijk om een persoonlijke creatie te bestellen.

Denk nog eens aan witgoed: een wasmachine heeft geen emotie. En toch kopen webshops zoals Coolblue deze met veel beleving. “Het is altijd iets met een plaatje, prijsje en knopje," vertelt Coolblue-eindbaas en mede-oprichter Pieter Zwart wanneer hij praat over webwinkels tijdens ING Business Boost. Maar “Het gaat om de klantreis.” De manier waarop Coolblue met de klant om gaat, zorgt voor het onderscheidend vermogen en enorme klant betrokkenheid bij het merk.

De bloemenwereld kan daar nog zoveel van leren. Onze branche is zelfs uitmuntend geschikt voor het onderscheiden met beleving. Met bloemen geef je een gevoel op de meest emotionele momenten van het leven. Met bloemen geef je liefde, troost, blijdschap en zoveel meer. Dit is juist de markt waar de beleving inzit, maar webwinkels springen daar niet op in.

Ik stel mijzelf de vraag;  wanneer gaan bloemisten een breder en dieper sortiment aanbieden? Wanneer gaat ze echt los in hun creativiteit en bepalen ze zelf de prijzen en marges? En maakt de bloemist de mooiste klantreizen mogelijk?

Voor meer informatie:
BloomyPro
Eric Egberts
M: +31651388039
E: eric.egberts@bloomypro.com
www.bloomypro.com


Publicatiedatum: 18-1-2018

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren

 

Overig nieuws in deze sector:

15-8-2018 Piet Vijverberg brengt kleur met Colorchid
15-8-2018 Het verhaal van de Organza
13-8-2018 Vlinderorchidee: Woonplant van de maand september
13-8-2018 Van Egmond Lisianthus wint publieksprijs Flower Parade Rijnsburg
13-8-2018 Oranje gerbera’s decor voor Italiaans event
10-8-2018 Vernieuwde Waterdrinker blog ‘Green Hunters’ live
9-8-2018 Florensis komt met re-branding Toscana
9-8-2018 Eetbare rozen op het Rozenfestival in Lottum “Rozen smaken naar meer”
8-8-2018 Kwekers Fair Flora sponsoren rozenfestival Lottum met planten
7-8-2018 Reclamespot FloraLife 'It doesn't matter how you do it' gelanceerd
16-7-2018 Dit zijn de Tuinplanten van de maand in 2019
13-7-2018 Gelukschrysanten voor pechvogels langs de weg
10-7-2018 Duitse flower-influencer Marion Schouten promoot Imara en Calliope
9-7-2018 Woonplanten van 2019 zijn bekend
5-7-2018 Klanten enthousiasmeren voor de geurende roos
5-7-2018 Decorum snijbloemenassortiment in Flowerbook app
28-6-2018 Zweden vieren Midsummer met bloemen
25-6-2018 Videoclip inpakken David Austin rozen in Kenia bereikt 2 miljoen mensen
22-6-2018 Duitse bloemistenvereniging FDF nieuwe partner 'Bouquet Tales'
18-6-2018 Bloemen en zon voor een zomers gevoel

 

Een reactie plaatsen: (max. 500 tekens)




  E-mailadres tonen

   nieuwe code