Wim Zandwijk, Muller Seeds:

“Geen leverancier moet meer om ons heen willen”

Tholen - Iedere handel heeft zo zijn eigen dynamiek. Neem nu de handel in bloemzaden. Aan de ene kant de producten, aan de andere kant de kwekers, en daartussen partijen die het voor elkaar boksen dit bij elkaar te brengen. Eén zo’n bedrijf is Muller Bloemzaden, en als het aan eigenaar Wim Zandwijk ligt, is zijn opdracht vrij simpel: “Geen leverancier moet meer om ons heen willen.”
 
Ruim een jaar geleden nam Wim het bedrijf over van Jacques de Vroomen en sinds die tijd is er het nodig veranderd. “Het is een dynamische markt, een grote markt ook, en er is behoefte aan goede kwaliteitszaden. Bovendien gebeurt er een hoop op het gebied van overnames, fusies etc. Het is daarom zaak zichtbaar te zijn, je gezicht te laten zien op beurzen en je leveranciers en klanten te ontmoeten.”


Wim Zandwijk en Wiebe Knook, enkele weken terug op de IFTF in Vijfhuizen

Niet inwisselbaar
De markt is naar eigen zeggen flink in beweging, wat uiteindelijk te danken is aan de consument. Boeketten zijn domweg een stuk gevarieerder dan een paar jaar geleden, weet Wim, en daarom blijft het assortiment zich uitbreiden. Muller spint daar garen bij, want met meer dan 3000 variëteiten maakt dat hen voor veel klanten een fijne partij om zaken mee te doen. “Onze klanten zijn kwekers en het gebeurt maar zelden dat deze maar één soort zaad bestelt. Zeker kleine kwekers, met relatief kleine aantallen, nemen al gauw tien, vijftien, twintig of nog meer verschillende soorten zaden af. Met dit grote assortiment onderscheiden we ons van de concurrentie – een ander kan ons nooit zomaar vervangen – en blijven we interessant voor nieuwe en bestaande klanten.”
 
In beweging blijven
Maar gaat de zon voor niets op, om die positie vast te houden moet ook Muller aan de bak. Allereerst moeten badges zijn wat men zegt dat het is: kwalitatief sterk, juist gecoat, allemaal exact de gewilde kleur, met de hoogste kiemkracht en ter velde gekeurd. Ook moeten ze voorzien zijn van professionele informatie aangaande het beste zaaimoment, kieming, etc. “Bovendien moet je als bedrijf altijd willen groeien”, meent Wim, “want iedere markt beweegt. Heb je nu 100 klanten en vind je het wel welletjes zo, dan heb je er over 10 jaar nog 60 over. In ieder branche vallen er bedrijven af en dat is in de agrarische sector niet anders.”

Erop uit dus en ook om dat assortiment te kunnen blijven aanvullen met specialties en onderscheidend te blijven in de markt. “Je moet scherp blijven, een goeie service bieden, meedenken met de klant als iets niet beschikbaar is, etc. Wij gaan dan ook met regelmaat bij onze leveranciers op de proefvelden kijken om te scouten en de eigen kennis te vergroten. Het merendeel van de zaden sourcen we in Nederland, de rest komt echt overal vandaan. Het coaten besteden we uit, dat is een vak apart, en alleen in een heel enkel geval, als er vraag is maar niemand kan het leveren, wagen we ons aan eigen productie.”

Wie zaait...
De meer proactieve stijl lijkt zijn vruchten af te werpen. De zaden gaan heel Europa door, voor een klein deel zelfs daarbuiten, en op praktische alle landen ziet Muller de klandizie groeien. Ook in het levend plantmateriaal, dat bij stekbedrijven en kwekers uit Europa en Israël komt en dat onder een tweede BV Agenturen verhandeld wordt, is die groei naar eigen zeggen waarneembaar. “Ook hebben we de website en webshop onlangs onder handen genomen, zijn er sinds november 10 vakmensen op kantoor en hebben we geïnvesteerd in automatisering. Wie zaait zal oogsten, zegt men, en zo is het echt.”

Voor meer informatie:
Muller Bloemzaden BV
Wim Zandwijk
Meer & Duin 216
NL-2163 HD Lisse
T: +31-252-410744
M +31 (6) 53644594
F: +31-252-416578
E: wim@mullerseeds.com
www.mullerseeds.com

Publicatiedatum :
Author:
©



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2018