Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlandse kwekersdelegatie struint Spaanse markt af

Tholen - We staan er goed op bij de Spanjaarden voor wat de sierteeltproducten betreft, weet de Nederlandse ambassadeur in Madrid, Matthijs van Bonzel. Enkele dagen geleden ontving hij een delegatie kwekers die, o.l.v. Lucas Jansen (Flower Academy) & in bijzijn van o.a. Marco van de Koppel (Horti Experience), op marktverkenning waren.


foto's: Marco van de Koppel

De groep bestond uit negen man: naast voornoemde twee heren Charles Lansdorp, o.a. bekend van het naar Nederland halen van het Italiaanse ‘grootouderdag’, en afgevaardigden van Ter Laak/Decorum, boomkwekerij Son & Koot, Akerboom Freesia, De Haas Calla en Hoogeveen Plants. Deze kwekers zijn lid van PYNG, Producers Young Network Group, een groep ondernemers uit de sierteelt die gezamenlijk een keer of vijf, zes per jaar op excursie hun licht binnen en buiten de sector gaan opsteken. En een keer per jaar gaat men op marktbezoek naar het buitenland. Vorig jaar was dat München, dit jaar dus Madrid.



Allerheiligen
Spanje is nog altijd een land van forse jeugdwerkloosheid en de crisis van een paar jaar geleden heeft dieper en langer doorgewerkt dan bij ons. Toch is ook daar een lijn naar boven gevonden, weet de ambassadeur, en is een consumptiestijging waarneembaar. “Historisch gezien is het consumptiepatroon gericht op geefmomenten, zoals Allerheiligen”, weet Marco. “De sector haalde er in het verleden tot zo’n 30% van de omzet, op die ene dag.” Dat is nu niet meer zo sterk, maar zoals de consument hier in de supermarkt of bij de bloemist met regelmaat een bloemetje koopt, dat bestaat daar praktisch niet. “Zo spraken we een bloemist, die vertelde dat hij het merendeel van zijn product verkoopt per telefonische bestelling. Daar moet hij het van hebben, vertelde hij, en maar nauwelijks van klanten die zomaar komen binnenwaaien.”



Herkomst producten
Een deel van het buitengoed wordt in Spanje zelf geteeld. Het klimaat is er toch even anders, veel kan buiten, en ook loopt het buitengoed een stuk langer door. “Zo zie je nu kerstbomen naast Geraniums staan”, vertelt Marco. “Maar snijbloemen en kamerplanten komen in overgrote meerderheid uit Nederland. Wat er veel verkocht wordt – of in elk geval, wat ons opviel aan het assortiment in de Cash & Carries, tuincentra en bloemisten – was een veelheid aan Cyclamen en tuinrozen, aan kruiden van het type ‘grow it your own’, en ook veel Cactus en Bonsai. En veel grootbloemige rozen, die allemaal afkomstig zijn uit Ecuador. Wat ons, ondanks positieve berichten daarover, dan weer tegenviel was het aanbod Freesia’s en Calla.”




Een puntje van zorg, tot slot, is dat de plant- & bloemkenmerken, die een kweker aan het begin van de keten zijn product meegeeft, verder in de keten voor een deel verdwijnen. “Waarom is niet helemaal duidelijk, maar het is zorgelijk dat het product van een kweker, die er hier zo zijn best voor doet zijn bloemen en planten kwalitatief zo sterk mogelijk te maken en deze plant- & bloemkenmerken meegeeft, aan het eind van de keten wordt ‘platgeslagen’ en moet opgaan in de massa. We zetten hier allemaal onze schouders onder digitalisering, maar dat betekent kennelijk niet dat informatie daarmee van A tot Z wordt doorgevoerd. Dat zagen we ook in München, en nu ook weer hier.

Marco, die een uitgebreide achtergrond in de sierteelt met zich meedraagt en met Horti Experience partijen uit de sector bijstaat zich on- en offline te profileren, is tot slot erg ingenomen met de reis. “Het is een ideaal concept om eens echt met je collega’s in gesprek te gaan, de markt te bestuderen maar daarnaast ook van elkaar te leren en alle actuele uitdagingen en ontwikkelingen te bespreken.”

Meer foto's van de reis vindt u op de Facebook pagina van Marco van de Koppel


Voor meer informatie:
Horti Experience
Marco van den Koppel
De Houtlandessloot 2
1713 BC Obdam Holland
M: +31(0)6-15 85 58 11
E: info@hortiexperience.com
www.hortiexperience.com