iFlora lanceert nieuw online handelsplatform

Een allesomvattend systeem voor elke belanghebbende in de sierteeltsector. Dat is de bedoeling van het onlangs gelanceerde platform iFlora. "Het probeert de kweker en koper dichter bij elkaar te brengen, die volgens ons de twee grootste belanghebbenden zijn in de sierteeltsector, en directe interactie en transactie tussen hen aan te bieden," zegt oprichter van het platform Eric Njogu.



Het idee
Njogu kwam een jaar geleden op dit idee, samen met Edward Agg-Manning (commercieel directeur van Greenlife Crop Protection Africa). Njogu werkte toen als marketing en IT manager voor de Keniaanse rozenkwekerij Sunland Roses, waar het zijn taak was nieuwe kopers te zoeken. Zo identificeerde hij een gat in de markt en een echt probleem in de sector. "Kwekers zijn op zoek naar meer directe kopers en verkoop buiten de veiling om," zegt hij. "In eerste instantie dachten we aan een platform voor elke kweker, maar we dachten dat het beter en efficiŽnter zou zijn als elke kweker, koper, tussenpersoon en veredelaar op ťťn platform zou worden ondergebracht, als een echte 'marktplaats', waar kopers de keuze hebben om te kopen van wie ze maar willen op basis van kwaliteit, prijs en waarde en kwekers ook kunnen verkopen aan wie ze willen."

iFlora
Het afgelopen jaar hebben ze dus gewerkt aan het creŽren van een platform met een computerwetenschapper/systeemontwikkelaar en een juridisch expert en konden het drie maanden geleden lanceren. Het platform faciliteert kwekers, kopers en handelaren volkomen digitaal. "Er gaat geen geld of bloemen door onze handen. We zijn geen groothandelaren, tussenpersonen of agenten. Bloemen gaan rechtstreeks van de kweker naar de koper en geld rechtstreeks van de koper naar de kweker, wat versheid en maximaal vaasleven van bloemen garandeert en de koper geld bespaart. Aan de andere kant is het betalingsproces efficiŽnt voor de kweker. iFlora biedt kwaliteitsborging voor zowel koper als kweker, online verzending, financieel transactiebeheer en ook om kwekers steeds dichterbij de consument te brengen. Verder biedt IFlora ook marketingdiensten binnen de internationale sierteeltsector."

Hoe werkt het?
"iFlora brengt op het digitale platform kwekers en kopers direct met elkaar in contact zodat ze zelf rechtstreeks met elkaar kunnen onderhandelen. Kwekers op het platform uploaden hun producten en hebben direct toegang tot een kopersmarkt op het iFlora-platform, terwijl kopers op het platform rechtstreeks toegang hebben tot meerdere kwekers en hun producten en hebben de vrijheid om verschillende variŽteiten van verschillende kwekers te kopen. iFlora rekent geen provisie- of transactiekosten aan kwekers of kopers voor via het iFlora-platform gedane transacties."


Edward Agg-Manning, Jane Ngige van de Kenya Flower Council en Erick Njogu. iFlora is ook geassocieerd partner van de Kenya Flower Council. 

Bedrijfsmodel
Als er geen provisie of transactiekosten in rekening worden gebracht, hoe verdient iFlora dan geld? "Er is een jaarlijks abonnement voor het gebruik van het platform, we bieden reclamespots en we hebben een samenwerking met een vrachtbedrijf dat wederzijds voordelig is en exclusief alle bloemen verzendt die op het platform worden verkocht en gekocht. Maar uiteindelijk gaat het niet alleen om het geld, we proberen gewoon een efficiŽnt en allesomvattend systeem te creŽren," volgens Njogu.

Mooie toekomst
Het platform heeft momenteel 18 gebruikers en Njogu is tot dusver erg tevreden met de reacties. "De respons is overweldigend. We kunnen alleen maar uitkijken naar de toekomst en het systeem blijven verbeteren om, zoals we zeiden, een allesomvattend systeem te bieden voor elke belanghebbende in de sierteeltsector."

IFTF
Interesse in het iFlora-platform? Ze zullen aanwezig zijn op de IFTF die van 8-10 november in Vijfhuizen wordt gehouden en kunnen worden bezocht op stand C1.36.

Voor meer informatie 
iFlora
Email: info@iflora.biz
www.iflora.biz


Publicatiedatum: 13-11-2017

 

 
 
tweet
 
delen

e-mail
   
afdrukken
 
abonneeren