Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
de tulpenbol van A tot Z

TJW op bezoek bij JUB Holland

Tholen - Wist u dat JUB Holland pas sinds kort officieel JUB Holland heet? “De handel kende ons altijd al als JUB, maar officieel was dat Jac. Uittenbogaard & Zonen BV. Toen we de Tuinbouw Ondernemersprijs (TOP) wonnen hadden ineens ook alle media het over JUB, en omdat Uittenbogaard niet echt bekt, en zeker niet internationaal, was dat hét moment definitief en officieel verder te gaan als JUB Holland”.


Jaap-Jan Uittenbogaard

Dat vertelde directeur bij het familiebedrijf Jaap-Jan Uittenbogaard, die gisterenavond op locatie in Noordwijkerhout de Tuinbouw Jongeren Westland verwelkomde. Traditiegetrouw bracht deze de winnaar van de TOP een bezoek, en aan Jaap-Jan heb je een goeie. Vol trots en enthousiasme presenteerde hij het bedrijf, dat sinds 2010 hofleverancier is en in alle facetten van het bollenvak – veredeling, kweek en broei, (groot)handel – zijn sporen verdiend heeft.


Een aandachtig gehoor

Remarkable
Op gebied van veredeling staat er het nodige op stapel. De meer ingewijden in het bollen-, en met name het tulpenvak, zullen bekend zijn met het verhaal van Remarkable. Een handjevol bedrijven richtte in 1996 dit veredelingsbedrijf op, met als doel de ‘tulp 2.0’. Oftewel, het aanleggen van een nieuw en exclusief assortiment tulpen, met bloemen die zich onderscheiden op resistentie, broei eigenschappen, kleuren en bladstand. Spannend is dat dit assortiment nu en in de komende jaren op de markt zal komen. “We hebben er vele jaren in geïnvesteerd”, vertelt Jaap-Jan. “Het duurt minimaal 15 tot 20 jaar voordat je een nieuw ras kunt presenteren. Pas na vijf jaar zie je voor het eerst daadwerkelijk een bloem, en ook: van de duizenden kruisingen die je maakt, zijn er maar een handjevol die geselecteerd worden. Maar nu zijn we eindelijk zover en kan de markt zich opmaken voor een serie spannende nieuwkomers.”


Rondleiding

Landscaping
Ook over de handelsactiviteiten kan Jaap-Jan leuk vertellen. Maar een klein percentage van alle bollen die door de handen van JUB gaan worden zelf gebroeid, het overgrote deel gaat naar de retail, naar andere broeiers en kwekers, en naar wat men noemt ‘klein’ en ‘groot’ landscaping. Klein wil zeggen: tuinen en perkjes. Groot, dat zijn gemeenten, bermen, natuurparken. Alles waarvoor het machinaal planten interessant is, een activiteit die er 25 jaar geleden is bijgekomen.


Hier worden de orders gepickt voor het landscaping segment. Wat je er ziet staan, is het laatste beetje: vrijwel alles is al weg.

“Hoe we daar mee begonnen zijn is een geinig verhaal. Schiphol benaderde ons toen: kunnen jullie geen stroken langs de landingsbaan aanleggen, zodat toeristen gelijk tussen de tulpen belanden? Hartstikke leuk natuurlijk, maar voor ons vooral het begin van wat wij ‘groot-landscaping’ zijn gaan noemen. We hebben een machine ontwikkeld, die de grasmat optilt, er bollen onder legt, en de mat weer aanduwt. Zo plant je duizenden bollen in notime, met nauwelijks zichtbare schade aan de mat.”


Idem, maar dan in de naastgelegen ruimte en voor het retailsegment.

Dit heeft JUB geen windeieren gelegd, want ga maar eens na: is het u ooit opgevallen, dat een berm maanden achtereen kan bloeien? “In samenspraak met de klant planten we mengsels, waarin soms wel vijf soorten zijn opgenomen. Een vroegbloeier, een laatbloeier, een alium ertussen, misschien nog iets anders. Zo staat er telkens kleur op, en bovendien, als je het een beetje beheerd, komt het het volgende jaar en de jaren daarop weer terug.” Waarop de jongeheren-kwekers uit het Westland vroegen, of JUB niet overwegen wilde, er ook wat chrysanten doorheen te mengen.


Tekst en uitleg. In de bakken rechts de bollen, die dadelijk geplant zullen worden

Toekomst
Last but not least kijkt Jaap-Jan vooruit. “Het tulpenvak heeft, denk ik, in een aantal opzichten de wind in de zeilen. Er gebeurt van alles op gebied van innovatie, de markt is veelzijdig, vergroening is hot en ook gaat er een kracht uit van de bollenstreek. Eigenlijk bestaan er geen substantieel negatieve associaties met bollen bij consumenten. Maar er zijn ook uitdagingen. Vakkennis verdwijnt met de jaren en aanwas ervan is beperkt. Er bestaat geen specifieke bollenopleiding meer. Ook bestaan er zorgen rondom fytosanitaire eisen en markttoegang: een ingewikkeld spel van soms tegengestelde belangen, dat je ook terugziet in de samenwerking tussen producenten en de handel. En bij dat alles moeten we ervoor waken, dat de kwaliteit er niet tussenkomt.”


De laatste zendingen staan te wachten voor vertrek. Eenmaal weg gaan de buizen naar beneden en wordt er hier gebroeid.

Maar Voor JUB zelf lijken de sterren in elk geval goed te staan. Als voortrekker op gebied van verduurzaming, met 110 jaar ervaring achter de kiezen, een vijfde generatie in de startblokken en niet te vergeten een hoge Remarkable hoed op tafel, blaak het bedrijf van trots en zelfvertrouwen.


De bollen worden met de hand geplant, waarna er een laag zand overheen gaat en ze in de koeling gezet worden. Binnenkort worden ze in de broeierij opgezet.


Meer informatie over de Tuinbouw Jongeren Westland vindt u hier.


Voor meer informatie over JUB Holland:
Robijnslaan 43
2211TG Noordwijkerhout
T: +31 (0)252 373762
E: info@jubholland.nl
www.jubholland.nl