Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veredelaars, retailers en aanvoerders voor de hobbytuiniersector treffen elkaar in Parijs

Stadstuinieren – dat was het thema van Fleuroselects achtste Home Garden Conference (HGC), die op 21 en 22 september 2017 plaatsvond in Parijs. Ongeveer vijfenzeventig veredelaars en retailers uit de hobbytuiniersector, afkomstig uit zo’n tien verschillende landen, genoten van een uitgebalanceerd programma met inspirerende uitstapjes en boeiende sprekers.



Compact of klimmend
De gastheer van de conferentie was de Franse zaadveredelaar HM.Clause. Deze veredelaar richt zich niet alleen op de zakelijke markt, maar is ook gespecialiseerd in bloemen- en groentenzaden voor de hobbymarkt. Het bedrijf nodigde de deelnemers van de Home Garden Conference uit bij Le Grand Jardin: de zomerproeftuin van HM.Clause, gelegen op een magnifiek dakterras in Montmartre. Daar konden de deelnemers het nieuwste HM.Clause-assortiment ontdekken. Geheel in lijn met de stadstuiniertrend (urban gardening) bestond het assortiment vooral uit compacte en klimmende variëteiten die perfect zijn voor balkons en patio’s. Echinacea Feeling Pink and Lupine MiniGallery Blue, beide winnaars van de Fleuroselect Gold Medal, zijn nu ook geschikt voor de buitenruimtes van stadsbewoners. Daarnaast zijn de klimmende tomaten- en paprikaplanten van HM.Clause door hun overvloedige oogsten bijna onmisbaar op het stadsterras. Verder sprong de nieuwe klimmende watermeloenplant Mini Love bij menig bezoeker in het oog: deze plant levert kleinere vruchten, geschikt voor één persoon. Het bezoek werd helemaal in stijl afgerond met een proeverij van de oogst van de variëteiten.



Van Franse markt tot horticulturele therapie

De belangrijkste spreker dit jaar was Lodewijk Hoekstra, een Nederlandse tv-hovenier die zijn visie op stadstuinieren deelde met de deelnemers. Daarnaast presenteerde Ghislain Bousseau van het Bureau Regional Horticole interessante feiten en cijfers over de Franse markt, en journalist/horticultureel therapeut Isabelle Boucq vertelde de aanwezigen over de vele voordelen en toepassingen van horticulturele therapie, bijvoorbeeld waar het zieken en ouderen betreft. Antoine Jacobsohn, directeur van Le Potager du Roi, gaf een zeer interessante presentatie over de toepassing van planten in de stad, vroeger en in de toekomst.



Van zinnia tot tagetes
Met het oog op de marketingcampagne ‘2017, jaar van de zinnia’ bezocht de HGC-delegatie de prachtige Jardin des Plantes, waar zo’n 130 zinnia-variëteiten van Fleuroselect-leden zijn aangeplant om de Franse en internationale bezoekers van het park te inspireren. Er zijn wilde variëteiten toegevoegd aan de proefbeplanting om de verbeteringen in bloemgrootte, bloeiperiode en ziekteresistentie van de gekweekte variëteiten te benadrukken. De 2018-campagne voor de plant van het jaar zal tagetes en peper in de schijnwerpers zetten. Fleuroselect stelt gratis logo’s, beelden en reclamemateriaal beschikbaar om de verkoop van bestaande tagetes- en peperplantvariëteiten te stimuleren. In 2018 komen er proefbeplantingen met de tagetes-variëteiten van alle Fleuroselect-leden in Wisley (GB), Jardin des Plantes (FR), het Mainau-eiland (DU), en het Egapark in Erfurt (DU).
 

Voor meer informatie:
Fleuroselect
Email: info@fleuroselect.com
www.fleuroselect.com 
Publicatiedatum: