Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
reacties aanvoerders en kopers

Bloemistenklok Naaldwijk sluit per 1 oktober

Tholen - Nog goed drie maanden en dan doet de bloemistenklok in Naaldwijk het licht uit. Dat maakte Royal FloraHolland gisteren bekend. Volgens de coöperatie kopen de klanten van de Bloemistenklok zelf steeds vaker in via digitale kanalen en deze ontwikkeling zou zo snel gaan dat een goed evenwicht tussen vraag en aanbod op de bewuste klok steeds meer wordt verstoord. De veiling kiest er daarom voor om - zoals Aad van den Enden, Manager Commerciële Operatie bij FloraHolland, het verwoordt in een reactie in de Bloemisterij - de tribune te sluiten voordat het 'een lijdensweg' wordt.


beeld genomen uit deze video van Royal FloraHolland

Gemiste kans
Leg je je oor te luist bij de aanvoerders en de kopers, dan herken je daar weinig van terug. “Een gemiste kans”, zo drukt Jan Verburg, kwekerij De Goudsche Hoeve, het voorzichtig uit. “Het sentiment onder kopers en aanvoerder was er juist een van open en eerlijke handel. Brengt je goed spul, dan krijg je er hier een eerlijke prijs voor. Bovendien is het naar mijn gevoel een uitkomst voor de bloemist. Nu zit deze tussen het grootste en kwalitatief beste aanbod in de wereld, maar om erbij te kunnen is nog lang niet eenvoudig genoeg. Het is te omslachtig en het kost te veel tijd.”

Afgeserveerd
Wat negatiever is Ed Wingerden, bloemist in Rijswijk (Fleuribelli). Hij is ronduit boos op de veiling. “Ik ben uit Bleiswijk meegekomen naar Naaldwijk, want daar zou het gaan gebeuren. Er werden gouden bergen beloofd: de exporttribune zou sluiten en digitaal gaan en kleine kopers, kleine aanvoerders en specialties zouden samenkomen op de Bloemistenklok. En nou worden wij afgeserveerd.”

Het is niet een verzet tegen digitalisering, verzekert hij, en ook geen angst het assortiment niet elders te kunnen vinden. “Maar iedereen heeft er hard voor geknokt het te laten slagen, zowel de mensen van FloraHolland als de kopers en kwekers, en er zijn altijd zwarte cijfers geschreven. Waarom dan de stekker eruit, dat snap ik niet.”


Een groep trouwe voorstanders van de bloemistenklok laat op Twitter van zich horen

Kleine kwekers, kleine kopers
Ook voor Maatschap Bos-de Vries komt het besluit uit de lucht vallen, al geeft Adrie Klaase toe wel geruchten in die richting gehoord te hebben. “Mijn ervaring is dat in Naaldwijk zelfs bovengemiddeld geveild werd en ook had je hier veel contact met je afnemers en kreeg je veel feedback. Daarom is het ronduit jammer”, herhaalt zij de heren hierboven.

Daarnaast ziet zij ook een concreet puntje van zorg opdoemen. “Wij zijn een relatief kleine kweker. Anderhalve hectare, met nu vooral veel eryngium, en daarnaast ook achillea en hypericum, en wat bijzondere producten, specialties, zelfs e.e.a. uit eigen veredeling. Ik maak dan ook heel vaak mengkarren, die ik via de bloemistenklokken altijd prima kon aanbieden. Kan dat niet meer, dan kan het zijn dat ik af en toe moet gaan sparen, stelen soms een paar dagen vast houden, om daar dan een volle kar van te krijgen.”
 
Maar misschien kan het allemaal wel én digitaal én fijnmazig. “Alleen, wij zijn maar met z’n tweeën. Wij hebben geen mensen die voor ons de afzet regelen en als ik achter de computer zit, wordt er niet geoogst. Ik denk dat meer met name kleinere kwekers hiermee te maken hebben.”

Door naar klokvoorverkoop
Bloemisten worden vanaf nu doorverwezen naar de exportklokken, de bloemistenklokken in Rijnsburg of Eelde (die, althans tot nader bericht, gewoon open blijven), en FloraMondo/Klokvoorverkoop. "De mogelijkheden voor digitale en kleinschalige inkoop zijn op deze marktplaatsen fors verbeterd.”, aldus de veiling in het persbericht. “We hebben ze toegankelijker en goedkoper gemaakt en daarmee hebben we voor de Bloemistenklok een digitaal alternatief.”