Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Martijn van den Eijkel, Heijer Blomstergrossisten, lijnrijder op Finland en Zweden

“Mooiste spelletje dat er is, maar toekomst ongewis”

Tholen - "Het is het mooiste werk dat er is en het spelletje blijft leuk, maar de tijd dat je na 20 jaar een lijntje rijden met je 50ste kon stoppen is echt wel voorbij. Het is zelfs de vraag of dit werk in deze vorm over een paar decennia nog bestaat, wij lijnrijders zijn een uitstervende soort."

We spreken Martijn van den Eijkel van Heijer Blomstergrossisten, dat sinds jaar en dag bloemisten in Finland en Zweden bevoorraadt met de mooiste bloemen en planten. We spreken de man, zelf achter het stuur onderweg naar Helsinki, over de markt en wat hij zoal heeft zien veranderen.

Om te beginnen kun je beide landen aardig met elkaar vergelijken, weet Martijn. Het grootste verschil is dat je in Finland betaalt in euro's en in Zweden met kronen, en dat die kroon het de laatste jaren niet goed doet. Dat is 'lastig werken' en maakt dat klanten het moeilijk hebben.

Fijnmaziger
Een ander verschil is dat klanten vroeger veel meer op de seizoenen zaten. "Je ziet dat die gerichtheid wat vervaagd is en dat komt in elk geval ten dele omdat doordat producten nu vaker jaarrond of veel langer beschikbaar zijn. Het assortiment is wat dat betreft breder geworden en ook kun je het niet meer maken maar één keer in de week te leveren. Dat was vroeger normaal, nu is dat twee en in de toekomst misschien wel drie keer. Dat grijpt dan ook weer in op je logistiek, want waar we vroeger zoveel mogelijk met combi's deden, gaan we nu steeds vaker kleiner rijden."

De grootste verandering zit hem echter op digitalisering. Vanuit de webshop wordt door steeds meer klanten een steeds groter gedeelte online ingekocht. "Vroeger verkochten we alles uit de auto en hadden we een beetje handel bij ons dat per fax besteld was. Dat was nog een hele klus, al die faxen! Nu komt een groot deel via die webshop binnen en is de grote uitdaging hier alles tijdig bij elkaar te krijgen. Heb je die logistiek goed op orde, dan kan het goed uit; of je een keer wat meer of wat minder betaalt op de klok valt daarbij in het niet."

Hogerop
Heijer Blomstergrossisten is in maart '95 opgericht door Martijn en een compagnon. Om concurrentie en vorige werkgevers niet voor het hoofd te stoten "zochten we het letterlijk steeds hogerop en kwamen we zodoende vanzelf in Finland terecht". De mannen begonnen met één wagen, kochten maandagochtend in, maakten dinsdag en woensdag een rondje en kwamen donderdag weer terug. Dat was echter van korte duur, al snel werd er veel gevlogen en kwamen er chauffeurs en auto's bij. In 2008 werd een Zweedse transporteur overgenomen, even later een Finse partij en inmiddels rijden er een in beide landen meerdere auto's. Nu vertrekken er op vrijdag doorgaans drie auto's uit Nederland naar Kopenhagen, Uppsala en Helsinki. Vandaar wordt de handel overgeladen op kleinere auto's, die er vervolgens mee het land in gaan. Op maandag volgen dan nog 1 of 2 auto's, afhankelijk van het gevraagde volume.

Toekomst
Bestaat de lijnrijder nog over 20 of 30 jaar? Martijn kent verschillende voorbeelden van collega's die de laatste tijd besloten hebben dat het risico op eigen kosten product mee te nemen te groot is geworden. "Het aandeel losse verkoop wordt steeds kleiner, dat klopt, effectief moet daar bijna geld bij. Van de andere kant is het nog altijd een manier om onderscheidend te zijn en de mogelijkheid vanuit de auto nog wat aan te kunnen vullen wordt gewaardeerd. Daarmee ben je onderscheidend t.o.v. elke willekeurige webshop. Tegelijkertijd gaat die verschuiving door en verdwijnt het spelletje van de losse verkoop steeds meer. Zo lang er vraag is naar bloemen blijven we rijden en de zekerheid waarmee je de weg op gaat, is ook wel weer fijn, maar we worden wel steeds meer een veredelde post NL-bezorger, en dat is jammer."

Voor meer informatie:
Heijer Blomstergrossisten
Laan van Verhof 59
2231 DZ Rijnsburg
T: +31 71 303 00 16
info@heyer.se
www.heyer.se/nl