Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jan Willem Tolhoek, Fresh Recruitment:

"We zien onszelf als een tijdelijke collega van onze opdrachtgever"

Tholen - Toen Jan Willem Tolhoek drie jaar terug, na een carrière van bijna 30 jaar in de AGF-handel, aan de slag ging als zelfstandig recruiter, was het toch een redelijke sprong in het diepe, al kende hij de sector van binnenuit. Hij voelde zich al vrij snel als een vis in het water. "We zien onszelf als een tijdelijke collega van de bedrijven waarmee we werken."

Binnen het Freshrecruitment-team was er al snel een match. Het bedrijf werd opgericht in 2015 door Bob Verburg, die al 25 jaar ervaring heeft in het recruitmentvak. Hij bedacht een franchisevorm, waarbij andere recruiters, ieder met een eigen specialisme binnen de foodbranche, als zelfstandige bij aan konden sluiten. Inmiddels bestaat het team uit zeven recruiters met eigen specialisaties binnen de agrifoodsector. "In principe hebben opdrachtgevers één aanspreekpunt, maar wordt er een kandidaat gevraagd voor een functie waar mijn collega een beter netwerk of expertise heeft, dan draag ik hem graag over."

Commitment met de opdrachtgever
De vooroordelen over recruiters zijn vaak niet van de lucht, heeft Jan Willem gemerkt. "Dat komt ook door de werkwijze van veel bedrijven op de markt die letterlijk met CV's schuiven. Daar houden wij ons verre van. Wij zoeken echt naar commitment met onze opdrachtgever en vragen daarbij ook een bepaalde investering van hen, niet alleen financieel. Sterker nog, als bedrijven me vragen om twintig CV's op te sturen, dan weiger ik dat. Door met iemand in gesprek te gaan, weet je wat hij nodig heeft. Dat zijn geen twintig CV's, één, twee of hooguit drie goede kandidaten voldoen."

"Nog zo'n vooroordeel is dat er niet genoeg kandidaten zouden zijn. Er zijn echt voldoende kandidaten die, al dan niet officieus, bij ons bekend zijn. Het punt is dat mensen die op zoek zijn naar een andere uitdaging, vaak al met twee of drie partijen in gesprek zijn en dat ze ook zo snel mogelijk duidelijkheid willen hebben. Op zo'n moment heb je niet de tijd om ellenlange procedures op te starten en moet je snel kunnen schakelen. Met mijn ervaring binnen de AGF-sector is me dat wel op mijn lijf geschreven, één en al dynamiek. Bovendien word ik - net als mijn collega's binnen hun specialisme - door de AGF-sector als één van hen gezien. Die binding - expertise en netwerk - heeft een gemiddelde recruiter niet."

Nieuwe generatie AGF'ers
Hoewel de verschillen binnen de AGF-bedrijven groot zijn, spelen bedrijven volgens Jan Willem, steeds meer in op de veranderende wensen van de nieuwe generatie AGF'ers. "Je blijft de traditionele handelsbedrijven met een conservatieve inslag houden. Aan de andere kant zie je steeds meer consolidatie aan de aanbodkant. Producenten worden groter en retailers verbinden zich steeds meer aan grote teeltbedrijven om hun productbeschikbaarheid te garanderen. Vaak zie je dat dit type bedrijven moderner opereert en meer openstaat voor bijvoorbeeld hybride werken of meer flexibele werktijden."

"Binnen de AGF-handel worden er nog altijd bovengemiddelde salarissen betaald. Voorheen moest daar ook bovengemiddeld voor gewerkt worden, zowel qua tijd als inzet. Tegenwoordig zie je dat de wensen veranderen. AGF'ers willen ook wel één dag hun kind van school halen of brengen of een dag thuiswerken. Het ene bedrijf is hier flexibeler in dan het andere. Persoonlijk denk ik dat het gezond is dat als je om 6.30 aan het werk bent, dat het weleens prima is als je om 15.00 uur kunt vertrekken, ook al blijf je dan bereikbaar voor de klanten. In veel AGF-bedrijven was dit lange tijd not done en dan is er veel concurrentie in de arbeidsmarkt."

Kracht van 50-plussers
"Ieder bedrijf is natuurlijk op zoek naar het zogenaamde schaap met vijf poten en een gouden ketting om de nek. Tegelijkertijd worden vijftigplussers al snel oud gevonden. In mijn optiek wordt hierbij vergeten dat die mensen nog vijftien jaar moeten werken en ook een heel netwerk, kennis en ervaring met zich meebrengen. Het gaat veel meer om de juiste mix van leeftijden en cohesie binnen een bedrijf, want over het algemeen is het een teamsport. Idealiter is een samenstelling waarbij een derde van de mensen onder de 30 jaar is, een derde tussen de 30 en 50 en een derde 50+."

"Ik verbaas me regelmatig dat als 'Piet' bij een bedrijf vertrekt dat dan het functieprofiel van vijf jaar terug uit de lade wordt gehaald. Ik vraag dan ook, ben je op zoek naar Piet 2.0 of wil je kijken naar wat het bedrijf nu nodig heeft? Daar kunnen wij goed bij helpen door ondernemers in de spiegel te laten kijken. Dat heb ik zelf ook moeten leren, want vroeger was ik ook erg 'kort door de bocht' en gaf ik regelmatig vooral anderen overal de schuld van", lacht Jan Willem.

"En misschien nog wel belangrijker dan mensen aantrekken is om mensen aan je te binden als organisatie. Dat vereist van werkgevers wel een pro-actieve houding naar hun medewerkers en of ze het naar hun zin en genoeg uitdaging hebben. Ik vind het ontzettend leuk om met ondernemers over zulke zaken te sparren en om ze uit te dagen om out-of-the-box te denken."

Voor meer informatie:
Jan Willem Tolhoek
FreshRecruitment
+31 (0)6 8218 3103
janwillem@freshrecruitment.com
www.freshrecruitment.com