Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Trierer Hafengesellschaft wil logistieke draaischijf voor fruit worden

Aan de samenloop van de Moezel en de Saar, dicht bij de grens met Luxemburg, is de haven van Trier al tientallen jaren een trimodaal verkeersknooppunt (spoor, binnenvaart en wegtransport) met een uitgebreid dienstenpakket. De belangrijkste producten die worden overgeslagen bestaat uit vaste en vloeibare bulklading, zoals aardolie en minerale oliën, maar ook erts en metalen. In de toekomst zal er op het haventerrein een multifunctionele hal worden gebouwd met een totale capaciteit van 15.000 m², inclusief trimodale terminals. Havenmanager Volker Klassen heeft ook zijn zinnen gezet op de AGF-sector en maakte van de gelegenheid gebruik om de nieuwbouwplannen te presenteren op Fruit Logistica in Berlijn.


Het haventerrein inclusief de locatie van de geplande hal / foto: Hafen Trier

"Een van de grootste producenten van mousserende wijn in Duitsland is hier in Trier gevestigd en ontvangt veel basiswijn uit Spanje, die zowel per trein als per tankwagen wordt aangevoerd. Ik zou me hetzelfde kunnen voorstellen voor groenten en fruit. Wij bevinden ons in het midden tussen het Iberisch schiereiland en Noord- en Midden-Europa. In dit opzicht zie ik het potentieel om in de toekomst een logistieke draaischijf voor fruit te worden", zegt Klassen, die het idee achter het bouwplan uitlegt. "Ik zou me een overslagfunctie kunnen voorstellen, bijvoorbeeld voor trailertransporten vanuit Spanje, waarbij een deel van het volume dan gedeeltelijk ter plaatse wordt opgeslagen en binnen een straal van ongeveer 200 kilometer wordt verzonden. De rest zou dan per trailer verder vervoerd worden, bijvoorbeeld naar Berlijn, Scandinavië of Oost-Europa."

Er zijn al enkele concrete aanvragen binnengekomen voor de nieuwe multi-user hal, vervolgt Klassen. "Natuurlijk zou een volledige benutting van de capaciteit van 15.000 m² wenselijk zijn, maar het project zou ook met 5.000 m² gerealiseerd kunnen worden. Zodra de bouwvergunning rond is, zou de eerste steen in het voorjaar of de zomer van 2025 gelegd kunnen worden."


Volker Klassen maakte van de gelegenheid gebruik om de nieuwbouwplannen op de Fruit Logistica te presenteren. Hij was als sub-exposant vertegenwoordigd op de gezamenlijke stand van Duitse logistieke bedrijven in Hal 21.

Marketing en ontwikkeling van havenlogistiek
Al sinds de oprichting van de haven in de jaren 60 ligt de focus op logistiek met betrekking tot fossiele brandstoffen (voornamelijk diesel en stookolie). Klassen: "Dit segment is de afgelopen jaren sterk afgenomen, terwijl het belang van metaalrecycling is toegenomen. Over het algemeen heeft de lokale havenindustrie de coronacrisis goed doorstaan. In de haven zijn ook een aantal bedrijven gevestigd die een band hebben met de voedingssector. Het beste voorbeeld hiervan is de verpakkingsproducent Westrock. Ons doel is om onze dienstverlening in de komende jaren te differentiëren en goede niches te vinden om een hele reeks sectoren te bestrijken." Met dit basisidee in het achterhoofd heeft het havenmanagement een uitgebreide marketingstrategie gelanceerd. Onder de titel "I'm a port fan" tonen atleten, artiesten, vertegenwoordigers van de regionale politiek en het bedrijfsleven, evenals ondernemers en werknemers van de haven van Trier in korte videoclips en krachtige beelden hun betrokkenheid bij het vervoersknooppunt aan de Moezel.

In de afgelopen jaren is ook het aanbod aan spoortransport verder uitgebreid. "Dankzij de aanleg van spoorlijnen naar Antwerpen en Rotterdam kunnen beide zeehavens nu drie keer per week worden bediend met containertransporten. Daarnaast werken onze logistieke bedrijven ook nauw samen met de haven van Mertert in Luxemburg. Zoals reeds vermeld, willen we verdere vooruitgang boeken met het nog prille onderwerp van trailertransport, ook met het oog op de uitbreiding van onze containerterminal", besluit de havenmanager.

Voor meer informatie:
Volker Klassen
Havengesellschaft Trier mbH
Ostkai 4
54293 Trier - Duitsland
Tel. +49 (0)151 29178809
klassen@hafen-trier.de
www.hafen-trier.de

Publicatiedatum: