Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Deny Cargo viert 35-jarig bestaan

"Men heeft een verkeerde perceptie over luchtvracht"

Tholen - "Een local hero." Zo beschrijft Robert Verbaenen van Deny Cargo de Vlaams logistiek dienstverlener. Het familiebedrijf bestaat dit jaar 35 jaar en is trots op het kleinschalige en familiale, waarmee zij zich sinds enkele jaren ook wil onderscheiden in de perishables. "We zijn misschien niet de grootste naam, maar als neutrale partij kunnen wij van waarde zijn voor vele klanten."

Deny Cargo is een familiebedrijf dat in 1988 is opgericht. Het bedrijf is een logistiek dienstverlener voor alle soorten vrachten, waarbij ze gespecialiseerde logistieke oplossingen willen bieden aan een breed spectrum sectoren. Sinds enkele jaren is Deny Cargo zich hierbij ook meer en meer gaan richten op perishables (bederfelijke waren). Een afdeling, waarbij Robert om de hoek komt kijken. Hij is zelf sinds enkele jaren verbonden aan de logistiek dienstverlener, maar heeft al een lange geschiedenis in de sector. "Ik ben begonnen bij Air Ghana, waar ik een kleine 17 à 18 jaar voornamelijk de export van ananas op poten heb gezet. Na omzwervingen bij Adelantex en Kuehne+Nagel kwam ik vervolgens een aantal jaar geleden in contact met de eigenaar van Deny Cargo. Hier was er gelijk een klik, waarna de samenwerking snel bewerkstelligd was. Uiteindelijk ben ik aangeworven om me te richten op perishables en dit segment binnen het bedrijf verder uit te bouwen, wat in de afgelopen jaren niet even makkelijk was. Met corona en fors gestegen tarieven heeft het forse klappen gehad, maar door het netwerk wat je in al die jaren opgebouwd hebt, hebben we het kunnen blijven aanzwengelen."

Hierbij richt het familiebedrijf zich op multimodale dienstverlening met de import en export via zowel lucht-, weg- en zeetransport. "We hebben een eigen magazijn op de luchthaven Brussel, maar werken even goed met agenten en partners op bijna alle Europese luchthavens. Dit is sinds de pandemie sterk vermeerderd, omdat het steeds belangrijker werd voor klanten om erop te kunnen vertrouwen dat er geen kinken in de kabel ontstaan. Dan heb je veel aan vaste solide partners in het buitenland, waaraan je een mandaat kan geven. Dat een zending in onze naam doorgestuurd en behandeld wordt, maar je door het hele proces controle over de producten kan hebben." Met de pandemie is de logistieke sector namelijk niet altijd even makkelijk geweest. "Enerzijds had men veel last van vertragingen en anderzijds zijn de tarieven zeer hoog geweest. Deze zijn inmiddels wel gestabiliseerd, maar toch maken ze nog altijd rare bokkensprongen. Het blijft een volatiele sector, waarbij bijvoorbeeld ook brandstof een grote impact kan hebben op de prijzen."

"In die tijden halen we ons voordeel uit het feit dat we een familiebedrijf zijn. Er is een andere mentaliteit", vervolgt Robert. "Het gaat om de mensen en de service die je aanbiedt aan je relaties. Zorgen dat de handel zo snel mogelijk bij de klant is en via deze weg de stelselmatige groei door blijven zetten." Het bedrijf kijkt dan ook met vertrouwen naar de toekomst, want dit jaar is er ook een overeenkomst getekend met Brussels Airport voor een nieuw state of the art gebouw met 2500m² magazijn. "Die garandeert dat wij de komende 15 jaar op de luchthaven zullen blijven. Deze overeenkomst is in het kader van een het renovatieproject 2040, waarbij er ingezet wordt op een nieuw, milieuvriendelijk project. In eerste instantie zouden we in 2023 verhuizen naar de nieuwe vestiging, maar door corona is dit twee jaar vertraagd en verwachten we in januari 2026 het nieuwe pand te kunnen betrekken. Het laat zien dat we met de blik vooruit kijken."

Neutrale partij
Een blik, die dus ook steeds meer in de richting van perishables gaat. In de perishables ziet Deny Cargo een mooie plek op de markt voor hen, omdat ze zich als neutrale partij op kunnen stellen, zo legt Robert uit. "We zijn niet verbonden aan een grotere onderneming, maar kunnen met en voor iedereen te werk gaan. Zo hebben we een aantal vaste mooie klanten, maar gaan we soms ook in onderaanneming voor anderen. Dat is ook de reden dat we misschien een minder gekende naam zijn. We werken dan volledig achter de schermen. Een voorbeeld is als een lading van een grote dienstverlener bij een agent komt van een concurrerende dienstverlener. Dat kan nog wel eens de nodige frictie geven. Dan is het handig om als onafhankelijke agent een tussenpersoon te zijn, zoals wij, die kan zorgen dat alles van A tot Z geregeld wordt. Zo proberen we partnerships te sluiten met klanten, maar ook andere agentschappen."

"Perishables is namelijk echt een specialisatie binnen de logistieke keten", gaat Robert verder. "Fytosanitaire eisen en documentatie rond bederfelijke waren is een vak apart. Dit is ook ons voordeel dat we in Brussel aanwezig zijn: 'The heart of Europe'. In een straal van 500 kilometer kunnen we zonder problemen binnen 24 uur zorgen dat het product er is. Bovendien kan een zending aan het einde van de middag of avond aankomen, maar door de aanwezigheid in Brussel nog steeds dezelfde dag door douane en FAVV en early to market bij de klant komen. Het is ook de reden dat we een toegewijde afdeling perishables hebben, waar ervaren medewerkers 24 uur beschikbaar zijn voor de afhandeling van deze producten. Dit is ook nodig, want de markt kan hier in een split second veranderen, waardoor men zich moet aanpassen. Daar moet je dan op inspelen en dat vraagt ervaren, getrainde professionals."

Verkeerde perceptie luchtvracht
Een modale verschuiving ziet de ervaren Robert niet snel gebeuren, ondanks de drang van meerdere supermarkten om te stoppen met luchtvracht voor haar groenten en fruit. "Het is inderdaad iets wat men meer en meer lijkt te willen, maar als je het gaat analyseren lijkt het me niet mogelijk. Zelf kijk ik daar ook een beetje argwanend naar. Het lijkt een beetje misbruikt te worden voor greenwashing."

"Persoonlijk vind ik het dan ook redelijk gevaarlijk dat men constant in de modaliteit naar zeevracht wil verschuiven. Sommige producten kun je nu eenmaal niet per boot transporteren. Dat is aan de ene kant, omdat de kwaliteit van ready-to-eat fruit nu eenmaal beter is, wat velen nog altijd prefereren", legt Robert uit. "Aan de andere kant is er een verkeerde perceptie over luchtvracht.

"Er is een professor aan de Universiteit van Antwerpen (red. Wouter Dewulf), die hier ook artikelen aan heeft gewijd. In het kort komt het erop neer dat de vrachtruimte op sommige lange afstandsvluchten sowieso bijna leeg is, omdat er amper vracht is op de terugweg meegenomen wordt. Typische routes zijn de retourvluchten op Afrika en Latijns-Amerika. Deze vracht wordt gevuld met lage waardegoederen zoals groenten, fruit en bloemen die aan een lage prijs meevliegen. Wanneer men vracht gaat verbannen, wordt de ruimte die overblijft in dergelijke vluchten niet benut. Dan kun je zo lang als je wilt over ecologische voetafdrukken praten, maar er wordt toch gevlogen."

"Toch maken deze verschuivingen in de maatschappij het ook een mooie sector. Je moet constant werken met en inspelen op de hand die je gedeeld is. Dat houdt het leuk en maakt de AGF-sector een zeer boeiende wereld", besluit Robert.

Voor meer informatie:
Robert Verbaenen
Deny Cargo
Bedrijvenzone Machelen Cargo 751
1830 Machelen - België
+32 2 752 21 11
robert@denycargo.be
www.denycargo.be