Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ton en Teun Buurman, BISIT

Floritrack strijkt logistieke communicatie glad

Tholen - De bloemenhandel is met zijn ontelbare dagelijkse transacties en transportbewegingen niet gespeend van de nodige hectiek. Slimme software, planningssystemen en diverse automatiseringsoplossingen bieden uitkomst, maar stelt op zijn beurt weer nieuwe uitdagingen. Zo kunnen systemen lang niet altijd met elkaar ‘praten’ en is het heen en weer gebel en gemail tijdrovend en foutgevoelig.

Dat weet Ton Buurman, die zelf opgroeide op een kwekerij en dankzij het handelsbedrijf van zijn broer al op jonge leeftijd met die markt kennismaakte, als geen ander. Al in de jaren ’90, zag hij de mogelijkheden die software zou kunnen bieden en richtte hij BISIT op. Daarmee werden logistieke partijen in de sierteeltsector ontzorgd, maar werd nog niet specifiek ingezet op de koppeling met ketenpartners. Met Floritrack, een spin-off van BISIT waarin ook zijn zoon Teun werkzaam is, gebeurt dit nu wel.

Nog altijd gaat veel tijd en energie verloren aan het najagen van orders, karren en facturen, en zitten kwekers, handelaren en transporteurs elkaar veelvuldig op de hielen. Er mist een pallet, een bijna volle vracht wordt nog gauw even afgevuld met een doosje zus of een traytje zo, er wordt iets verwisseld, iets wordt verkeerd geleverd, een paar fust wordt apart gezet en vergeten, etc. “Kortom, exacte en actuele informatie is cruciaal voor een efficiënte logistieke samenwerking”, vertelt Ton. “Wij helpen de sector naar een wereld toe waarin logistieke voorinformatie, transportopdrachten én track & trace informatie altijd en overal direct beschikbaar is.”

Floritrack maakt dit mogelijk door data te standaardiseren en er zodoende voor te zorgen dat verschillende softwarepakketten met elkaar kunnen praten. Is dat mogelijk, dan kan informatie worden uitgewisseld, maar ook worden bewerkt of aangevuld. Dankzij Floritrack is elke zending traceerbaar en zijn alle partijen op ieder moment voorzien van de laatste stand van zaken. “Van cruciaal belang is echter om te beginnen met de juiste informatie. Een goed begin is het halve werk, als op de kwekerij iets fout wordt ingevoerd werkt dat in alle schakels door.”

Via zusteronderneming BISIT wordt ruim 80% van de Nederlandse logistieke dienstverleners digitaal aan elkaar gekoppeld. Door samen te werken met alle andere toonaangevende softwareleveranciers in de sector, wordt dit netwerk van systemen en bedrijven verder uitgebreid. “Dat biedt allerlei mogelijkheden”, vult Teun aan. “Wanneer iedereen altijd en volledig geïnformeerd is zijn tal van directe en indirecte besparingen te realiseren. De efficiëntie gaat omhoog, er is meer rust op het bedrijf en er vinden minder vervoersbewegingen plaats. Daarnaast creëert het vergaren van al die data nieuwe kansen voor deelnemende bedrijven. Met machine learning en artificial intelligence kunnen uit data nieuwe inzichten worden verkregen. Ook zijn nieuwe verdienmodellen voor logistieke dienstverleners niet ondenkbaar.”

De mannen zijn bevlogen en zien naar de toekomst toe nog tal van mogelijkheden. “We zoeken mensen die echt voor het collectief gaan, want onze oplossingen komen in principe de hele keten ten goede. We zijn vanzelfsprekend geïnteresseerd om kwekers, kopers en logistieke dienstverleners die hierin samen willen vooroplopen in gesprek te gaan.”

Voor meer informatie:
Floritrack
https://www.floritrack.nl/