Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
kwekers doneren ruim 5.000 bossen hyacinten

Hyacinten in ziekenhuizen en winkels van Ranzijn voor jonge mensen met kanker

Voor de vijfde keer organiseert het Nationaal AYA ‘Jong & Kanker’ Platform samen met de Nederlandse hyacintenkwekers de HAYAcintenactie. Door hyacinten te verkopen, halen de ziekenhuizen zoveel mogelijk geld op voor de zorg aan jongvolwassenen met kanker.

Deze AYA’s (Adolescents & Young Adults) zijn in ‘de bloei’ van hun leven. Dat op jongvolwassen leeftijd ook kanker voorkomt is relatief onbekend. Jaarlijks krijgen in Nederland 2700 jonge mensen tussen de 18 en 35 jaar kanker. Van hen overlijdt 20%. Kanker op jongvolwassen leeftijd is anders dan op oudere leeftijd en kan grote emotionele, sociale en maatschappelijke gevolgen hebben. Daarnaast is kanker op de AYA leeftijd zeldzaam en zijn er weinig leeftijdsspecifieke behandelingen. Eventuele late effecten van behandeling hebben voor deze jongvolwassenen langduriger impact dan voor ouderen met kanker.

HAYAcinten
In 2015 hebben de hyacintenkwekers en bloemenveiling Royal FloraHolland zich verbonden aan het Nationaal AYA ‘Jong & Kanker’ Platform door belangeloos hyacinten te schenken. Hyacintenkwekers doneren ook in 2019 ruim 5.000 bossen hyacinten. Royal FloraHolland, Van der Slot transport, Broekhof en Twinpack (verpakkingen) werken belangeloos mee aan de actie. Vrijwilligers van Roche Nederland helpen de AYA’s en zorgprofessionals bij de verkoop.

Bloemenveiling Royal FloraHolland in Rijnsburg trapt de HAYAcintactie op 11 januari om 6.30 uur af met een veiling aan de retail. De opbrengst van de eerste kar hyacinten doneren zij aan het AYA-platform. Daarna nemen achttien ziekenhuizen verbonden aan het AYA-platform het over. Om 9.30 uur start de verkoop daar in de hal van de ziekenhuizen.

Ranzijn Tuin & Dier
In navolging van het succes van de jaarlijkse verkoop van bosjes hyacinten in de ziekenhuizen, sloegen bol-op-pot kweker HL.Hogervorst en tuin- en dierspecialist ‘Ranzijn Tuin & Dier’ afgelopen jaar ook de handen ineen. Floria Media werkte belangeloos mee. Dankzij deze samenwerking is de HAYAcinten actie dit jaar voor het eerst ook buiten de ziekenhuizen te vinden. Van 7 tot en met 20 januari biedt Ranzijn bol-op-pothyacinten te koop aan waarvan een deel van de opbrengst ten goede komt aan het Nationaal AYA ‘Jong & Kanker’ Platform. Uiteraard hopen wij dat in 2020 meerdere bol-op-pot kwekers aan deze actie zullen meewerken.

Leeftijdsspecifieke zorg
Per jaar horen 2.700 jongvolwassenen tussen 18 tot 35 jaar dat zij kanker hebben. Deze AYA’s hebben leeftijdsspecifieke behandeling en (na)zorg nodig die de medisch-technische zorg en behandeling onlosmakelijk laat samenvallen met psychosociale zorg vanaf de diagnose tot ver daarna. AYA zorg gaat uit van de mens met een ziekte.

Het Nationaal AYA ‘Jong & Kanker’ Platform
Het Nationaal AYA ‘Jong & Kanker’ Platform is een kennis- en zorgnetwerk, opgericht om overleving en kwaliteit van leven van AYA’s te optimaliseren. Het Platform bundelt als netwerk maximaal alle kennis en kunde van ‘kanker op de AYA leeftijd’. Dit netwerk waarin zorgprofessionals (professionele deskundigheid), AYA’s (ervaringsdeskundigheid) en patiëntenorganisaties in co-creatie en co-participatie hecht samenwerken draagt zorg voor ‘state of the art’ leeftijdsspecifieke en integrale AYA zorg. Dit wordt ondersteund door opleiding en uitgedaagd door wetenschappelijk onderzoek. Het Platform groeit omdat steeds meer ziekenhuizen, professionals uit de eerste lijn en de informele zorg aansluiten.

Sophia Sleeman (25 jaar, AYA ambassadeur): “Toen ik 18 was, kreeg ik kanker en stond mijn wereld op zijn kop. Ik was op zoek naar een plek in het ziekenhuis waar ik terecht kon met vragen over seksualiteit, vruchtbaarheid, studie en relaties. Allemaal thema’s waar je tegenaan kunt lopen als je jong bent en kanker krijgt. Daarom zet ik mij nu in voor het AYA-platform.”

Vind de HAYAcinten verkoopkraam
De hyacinten zijn te koop voor vier euro per bosje. De vrijwilligers ( AYA’s en zorgprofessionals en medewerkers van Roche Nederland) verkopen u graag een bos of meer hyacinten. U vindt hen achter de HAYAcintenkraam in de volgende ziekenhuizen verbonden aan het Nationaal AYA ‘Jong & Kanker’ Platform:

Amsterdam UMC, Locatie AMC en VUmc
Antoni van Leeuwenhoek, Amsterdam
Noordwest Ziekenhuisgroep locaties Alkmaar en Den Helder
LUMC in Leiden
Maastricht UMC+
ETZ locatie Elisabeth in Tilburg
UMCG, Groningen
UMC Utrecht
Jeroen Bosch Ziekenhuis s’ Hertogenbosch
Rijnstate Arnhem
HMC Leidschendam
Deventer Ziekenhuis
Medisch Spectrum Twente in Enschede
Isala Zwolle
Tergooi, Hilversum
Radboudumc Nijmegen

Bekijk de flyer van de HAYAcinten actie 2019

bron: aya4net.nl

Publicatiedatum: