Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Judith Klute en Michel Braan, FloraMedia

"Duurzame toekomst zit in innovatie én mentaliteitsverandering"

Tholen - Er kan heel veel, maar uiteindelijk zullen we moeten accepteren dat duurzame alternatieven voor kunststof nu eenmaal net iets anders zijn dan we gewend zijn. Dat geldt zelfs voor iets kleins als een plantenlabel, zo vertellen Judith Klute (art-director) en Michel Braan (product developer) van Floramedia. Het bedrijf is één van de grootste producenten van plantenlabels in Europa en het plastic vraagstuk staat de laatste jaren prominent op de agenda. Sterker, men heeft straffe ambities geformuleerd en wil naar eigen zeggen voorop lopen in het ontwikkelen van duurzame alternatieven.

In 2030 100 procent duurzame materialen
Enkele jaren geleden is Floramedia een projectgroep gestart, met als opdracht in kaart te brengen wat precies de eigen rol in die duurzame toekomst zal zijn. Wat zijn überhaupt de mogelijkheden, wat moet en wat kan, wat zijn reële doelstellingen? Een veelomvattend, langjarig project, dat onlangs resulteerde in de presentatie van ‘Our Green White Paper’, waarin ontwikkelingen en visie uiteengezet worden gezet. Op 31 december 2020, zo stelt het bedrijf zich ten doel, bestaat minimaal 50% van de totale afzet uit duurzame materialen. In 2025 is dat 75%, in 2030 100%. Vanaf 2020 wordt daarnaast standaard gerecycled plastic aangeboden; vanaf 2030 zal überhaupt geen traditioneel (virgin) plastic meer worden aangeboden.

Duurzame oplossingen en commerciële haalbaarheid
“Het is een project waar het hele bedrijf linksom of rechtsom bij betrokken is”, vertelt Judith. “Michel en zijn collega’s onderzoeken wat er technisch gezien zoal mogelijk is en ik kijk wat er in overleg met de klant creatief gezien mogelijk is. Hoe serieus is zijn vraag, wat wil hij, wat zijn precies zijn motivaties? Dergelijke vragen leefden een jaar of drie geleden nog nauwelijks, nu hebben we er dagelijks mee te maken. Het is leuk om te zien hoe snel dat veranderd is, en het is telkens weer een uitdaging om die specifieke balans te zoeken tussen duurzame oplossingen enerzijds en commerciële haalbaarheid anderzijds.”

De toekomst van plastic labels
Concreet kunnen we ons afvragen, of plastic labels er ooit helemaal uitgaan. “De toekomst is een glazen bol en wat hét antwoord of combinatie van antwoorden zal zijn, weet niemand”, vertelt Michel. “Voor een deel zullen we dat antwoord zeker vinden in nieuwe materialen. Denk aan bio-based plastics gemaakt uit bijvoorbeeld suikerruit of aan cellulose, een plantaardig materiaal dat uit bomen gewonnen wordt. Voor weer een ander deel zullen we het moeten hebben van productinnovaties, zoals bijvoorbeeld het ‘Multi-Slot’, een label dat 40% dunner geproduceerd kan worden dan het gangbare label en tóch goed vast te klikken is aan de kweekpot. En voor weer een ander deel zal het antwoord zeker zitten in recycling.”

Kwestie van mentaliteit
In laatste instantie is het echter geen vraag van hoe of wat, menen Michel en Judith, maar een kwestie van mentaliteit. Die moet veranderen, bij de consument én bij de producent. “We moeten anders gaan kijken naar tal van producten”, zegt Michel. “Je kan een elektrische auto rijden en naar Frankrijk op vakantie gaan, maar dan moet je accepteren dat je wat later aankomt omdat je regelmatig een laadpauze in moet lassen. Zo zijn er prachtige alternatieven voor plastic, maar moeten we accepteren dat deze, bijvoorbeeld, op dit moment iets minder sterk zijn.”

Duurzaam duurder?
Dat iedereen in de groene sector dat zomaar zal accepteren is misschien erg idealistisch gedacht, maar steeds vaker is er ook een pragmatische kant. “Voor een deel zal iedereen mee moeten”, besluit Judith, “terwijl dit tegelijkertijd juist ook iets oplevert. Het switchen van plastic naar een duurzamer materiaal is niet per se duurder, maar moet men zien als investering. Misschien moet een kweker zijn proces wat aanpassen, het etiket er misschien wat later bijsteken of op een andere manier verwerken. Dat is natuurlijk extra arbeid, maar dat zal zich ook weer uitbetalen omdat hij minder plastic gebruikt.

Voor meer informatie:
FloraMedia
Kleine Steng 1
1551 NC Westzaan
T: +31 (0)75 – 64 76 476
F: +31 (0)75 – 64 76 449
E: info@floramedia.nl
www.floramedia.com