Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Jaarlijkse Dutch Lily Days geven groei-impuls aan de teelt

De Dutch Lily Days hebben de belangstelling voor de lelieteelt internationaal flink doen aanwakkeren. Juist de aan het event deelnemende bedrijven zien in toenemende mate een vergroting van hun bereik en groei in hun bekendheid. Bezoekers aan de afgelopen edities koppelen in onderzoek terug met meer bagage naar huis te gaan dan verwacht. De negende editie van het evenement staat geprogrammeerd van dinsdag 4 tot en met vrijdag 7 juni 2019.

Met de Dutch Lily Days heeft lelie telend Nederland zichzelf weer op de kaart gezet. De tweede bolbloem van ons land – na de tulp – kampte jarenlang met een wat traditioneel imago. Onder invloed van de vele veredelaars die Nederland telt, wordt de bloem inmiddels ook door andere groepen consumenten omarmd. Door veredeling op nieuwe bloemtypen is de belangstelling verder aangewakkerd. Met name een bloemtype als de dubbelbloemige Oriëntal spreekt een nieuwe doelgroep aan. Maar ook in de grootste productgroep, die Oriëntals met de OT-hybrides, gaat de innovatie continu door.

Geur- en stuifmeelloze lelie
Die vernieuwing gaat verder dan ontwikkeling in andere kleuren. Veredelaars buigen zich ook het hoofd over geurloze en stuifmeelloze variëteiten, zegt export manager Arie Alders van De Jong Lelies. ‘Over geur valt nog te twisten. Je vindt een lelie lekker ruiken of niet. Maar stuifmeel is een heel ander verhaal. Consumenten zien dat als het grootste nadeel.’ Tot nu toe boeken veredelaars maar mondjesmaat terreinwinst. ‘Het probleem met een steriele plant is dat die automatisch ook zwakke planten voortbrengt. Stuifmeelloze soorten zijn vooralsnog niet goed genoeg.’

Noviteiten
Aan noviteiten is er overigens geen gebrek tijdens de negende editie van de Dutch Lily Days. Dit jaar staan weer bij veertien deelnemende bedrijven de deuren open. Door de combinatie met de Flower Trials – een week later – wordt het buitenlandse gasten makkelijk gemaakt een rondje Nederland te doen. De Dutch Lily Days worden gehouden van dinsdag 4 tot en met vrijdag 7 juni.

Deelnemende bedrijven
De Dutch Lily Days zijn uitsluitend toegankelijk voor vakgenoten. Die kunnen van dinsdag 4 tot en met vrijdag 7 juni 2019 terecht bij P. Aker, Van den Bos Flowerbulbs, Bot Flowerbulbs, De Jong Lelies, Lily Company, Mak Breeding, Onings Holland, C. Steenvoorden, GAV’s Lilies, Gebr. Vletter & Den Haan, VWS Flowerbulbs, World Breeding, Zabo Plant en Royal van Zanten. Meer informatie is te vinden op www.dutchlilydays.com

Publicatiedatum: