Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
fotoreportage grootste dahlia-corso ter wereld

300.000 dahlia's per wagen

Tholen - In januari werd het ontwerp gekozen en vanaf Hemelvaart stond de tent klaar en kon er dag na dag gebouwd worden. En zondag kwam de kroon op het werk en eindigde de corsowagen van Klein Zundert op de tweede plaats tijdens het jaarlijkse bloemencorso van Zundert, het grootste dahlia-corso ter wereld.


De tweede plaats had hij niet verwacht, vertelt Niek Melisse eerlijk. De voorzitter van buurtgenootschap Klein Zundert, vaste deelnemer aan het jaarlijkse bloemencorso, mocht zondag toch de prijs in ontvangst nemen voor hun wagen. Hun ietwat sinistere Pestdokter beeldt een tafereel uit van twee patiënten met de dood op hun hielen en een dokter met een ouderwetse pestkap op en een lantaarn in de hand. De kleuren – veel donkerpaars, met lichte accenten – de sombere muziek en de groene LED-lampen geven het gevaarte al een spookachtig uiterlijk. “We wilden de juiste sfeer wegzetten. Dat moet ook wel tegenwoordig om hoog te scoren. Deze wagen heeft eigenlijk alle elementen van corsobouw in zich: de constructie, met tempex en schuim en gelaste delen, de techniek en de beweging en de vormgeving, de anatomie. We hoorden wel goede reacties en we stonden al goed in de poule, maar dit is wel heel mooi.”

De hele club van Klein Zundert voor de wagen.




Nevel
De sfeer wordt afgemaakt door ragfijne nevel, die onder de wagen vandaan verschijnt. Het systeem erachter is in de tuinbouw welbekend – al is de fog-installatie van MJ Tech meestal in kassen te vinden, om meer controle over temperatuur te krijgen. “We wilden avondmist suggereren om de sfeer goed weg te zetten. Daarvoor kwamen we bij MJ-Tech uit, die hier ook uit de buurt komen. En het werkte goed: zelfs toen het zonnig was, veranderde het de sfeer meteen.” Het maakt de wagen wel extra zwaar: er wordt 4.000 liter water gefogd deze dagen. Was een rookmachine niet makkelijker? “Dat is vanwege de CO2 niet toegestaan en dat is ook niet zo duurzaam natuurlijk. Nu gebruiken we alleen maar water – wel zo veilig ook voor de omgeving.”

Het ontwerp van de wagen

Nevel
Met de ragfijne nevel die onder de wagen vandaan komt is kippenvel gegarandeerd. Zelfs als de temperatuur achter in de twintig graden is, zoals afgelopen zondag. “En tel daar binnen in de wagen nog maar tien graden bij op”, vertelt Niek. De wagens worden namelijk geheel op mankracht voortgedreven. Best een klus – zeker als je bedenkt dat de wagen bijna twintig ton zwaar is.


De duwers maakte het afgelopen zondag niet uit. Het is een erebaantje voor de leden van de vereniging, die eigenlijk het hele jaar door bezig zijn met het evenement. In januari is het ontwerp bepaald, vanaf Hemelvaart wordt de tent opgezet en kan het bouwen van start gaan. Vanaf de donderdag voor het corso worden de dahlia’s op de wagen bevestigd. 900 kisten zijn erop gegaan, met daarin elk 375 dahlia’s. Dan staan er zo negentig mensen in de tent te werken. 



Bloemen kweken
De bloemen kweken ze zelf, op een gepacht veld van een kleine twee hectare in de buurt. “Rond Koningsdag gaan de knollen de grond in en vanaf eind juli kunnen we plukken. Half augustus tot eind september is de oogst het grootste”, vertelt Niek. De bloemen worden geruild met andere deelnemers en verkocht – die gaan voor andere optochten tot Frankrijk en Spanje aan toe. Van de hitte hebben ze eigenlijk geen last gehad. “Met het bouwen meer dan met de teelt. We hebben goed beregend en we hebben een goede veldploeg, dus dat gaat eigenlijk altijd wel goed.”



Het corso werd gewonnen door 't Stuk met hun bewegende leguanen

Zondag was het groot feest, maandag werd dat tijdens de tentoonstelling van de wagens nog eens overgedaan en vandaag worden de wagens weer ontmanteld. En dan verder naar volgend jaar? “Eerst nog even nagenieten”, vindt Niek. Op de prijs hebben ze namelijk wel even moeten wachten: de laatste keer dat Klein Zundert in de top drie eindigde, is veertien jaar geleden. Toen stonden ze wel op de hoogste trede van het podium, een plek die nu door de bewegende leguanen van Buurtschap ’t Stuk werd ingenomen. Een plek voor volgend jaar? Zeker iets wat wel in de gedachten speelt, al is dat voor Niek niet het belangrijkste. “Dat is de saamhorigheid. Je werkt hier met de hele club een jaar lang naartoe. Dat is het mooiste.”