"Dit is voor Proven Winners nog maar het begin"

Toen Proven Winners in 1992 op de markt kwam, wisten veel mensen in de sector niet wat ze ervan moesten denken. Er bestonden natuurlijk al diverse plantenmerken, maar naar eigen zeggen niets dat op deze organisatie leek. Proven Winners investeerde veel in consumentenmarketing om klanten te trekken en door actief hogere retailprijzen aan te moedigen.

Directeur van Four Star Greenhouse, Tom Smith, zegt dat er velen twijfelden: "Sommigen dachten dat we het niet zouden halen toen we met variëteiten kwamen als Calibrachoa en vegetatieve Angelonia. We hadden ze vanuit zaad kunnen kweken, zoals anderen, maar dat deden we niet. Die planten hebben een goed debuut gehad en hebben sindsdien een sterke verkoop en marktaandeel."

Als merk is Proven Winners elk jaar sterker geworden en heeft telkens uitgebreid met nieuwe introducties en verbeteringen, gesteund door sterke marketingcampagnes om vraag te creëren en huiseigenaren aan te moedigen aan het tuinieren te slaan. Dit zijn volgens Smith momenteel de belangrijkste succesfactoren voor Proven Winners.

Proven Winners werkt met veredelaars over de hele wereld en test hun eigen planten in een langdurig meerjarig proces om de marktkansen te bepalen. Maar ze werken ook samen met onderzoekers in het hele land die planten in echte tuinen testen. Deze planten hebben vaak prijzen gewonnen. "We zijn nog steeds het enige merk dat al jaren vele malen is bekroond," zegt Smith.


Sharon en Tom Smith

Samenwerking met kwekers
Als lid van Proven Winners heeft Four Star Greenhouse verschillende initiatieven ontwikkeld om kwekers te helpen efficiënter te kweken en geld te besparen, zegt hij. "We hebben hard gewerkt om deze programma's te ontwikkelen waar kwekers in alle maten echt profijt van hebben. Met Supernova zaailingen kunnen kwekers sneller kweken. Met onze Benchrun bestsellers kweken ze efficiënter. Door combinaties te maken kunnen ze gemakkelijker bestellen en produceren."

Meer dan drie jaar testen leidde in 2017 tot de introductie van de nieuwe 104 zaailingen door Four Star. Smith: "We weten dat Proven Winners planten vanwege de marketingkosten niet goedkoop zijn, dus hebben we deze nieuwe zaailingen ontwikkeld als een manier om kwekers te helpen hun kosten laag te houden. Hier is veel planning gaan zitten. Er is in principe geen verschil voor de kweker tussen onze 84 en 104 zaailingen, maar bij de 104 krijgen kwekers meer planten in dezelfde bak tegen lagere kosten dan met de 84 zaailingen van vorig jaar."

De proef in 2017 verliep goed en Four Star biedt ze nu in 2018 aan in nog veel meer variëteiten: "Kwekers houden van ze omdat de planten dezelfde behandeling en verzorging krijgen zonder extra kweektijd en een uitstekende kwaliteit opleveren. Ze vertelden ons dat ze meer variëteiten wilden! We hebben geen enkele negatieve opmerking gehad.”

Lees het hele verhaal op de website van Four Star Greenhouse.

Publicatiedatum :


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© BPnieuws.nl 2018