Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
ING Research:

Voorzichtig herstel wegtransport, scheepvaart kampt met dalende volumes

De Nederlandse transport- en logistieksector groeit dit jaar en in 2026 licht met gemiddeld 1%, maar binnen de sector lopen de ontwikkelingen sterk uiteen. Vooral het wegtransport profiteert van herstel in de bouw en een stabiele vraag naar consumentengoederen, waaronder AGF-producten. De scheepvaart en binnenvaart hebben het daarentegen moeilijk door teruglopende industriële volumes. Dat blijkt uit het nieuwe vooruitzicht Transport en Logistiek van ING Research.

© ING Research

Volgens sectoreconoom Rico Luman heeft de transport- en logistieksector voorlopig nog steeds te maken met lage groei. "Het gaat niet slecht, maar ook niet echt goed", aldus de econoom. De verschillen tussen bedrijven zijn groot, afhankelijk van de markten die ze bedienen.

Wegtransport groeit, maar kosten lopen op
De binnenlandse markt voor het wegtransport herstelt, mede dankzij de hogere koopkracht van consumenten en een lichte groei van het bouwvervoer. De volumes nemen beperkt toe, maar de marges staan onder druk.

© ING Research

Dat komt vooral door de invoering van de vrachtwagenheffing halverwege 2026. De kosten voor wegvervoerders stijgen hierdoor met 7 à 8%. "De vrachtwagenheffing zorgt voor betalen naar gebruik en noodzakelijke duurzame sturing van het wagenpark", zegt Luman. De opbrengst van de heffing wordt teruggesluisd naar vergroening, maar volgens brancheorganisatie evofenedex wil 46% van de opdrachtgevers over de kosten gaan onderhandelen, wat de margedruk vergroot.

Binnenvaart en scheepvaart voelen afzwakkende industrie
Wat het transport via de havens betreft blijft de containeroverslag groeien, maar de overslag van grondstoffen en bulkgoederen krimpt. In de Rotterdamse haven is de tweedeling duidelijk zichtbaar: meer containers, minder bulk. De binnenvaart merkt vooral de terugval van kolen- en staalvervoer. In de binnenvaart zorgen de beperkte industriële volumes voor lagere benuttingsgraden, waardoor de tarieven onder druk komen te staan.

De wereldwijde handelsstromen blijven in beweging. Door protectionisme en geopolitieke spanningen veranderen de routes via Europese havens. Terwijl de export naar de VS afneemt, blijft de import uit China toenemen. Dit heeft ook effect op logistieke capaciteit in Nederland, waar de groei van online pakketten en importgoederen de druk op het weg- en luchtvervoer vergroot.

© ING Research

Ondanks de uitdagingen is het aantal faillissementen in de sector gedaald, en veel bedrijven blijven investeren in digitalisering en vergroening. "Het wegtransport kan profiteren van meer regionale handel binnen Europa", aldus Luman. "Maar de marges blijven smal en de noodzaak tot vergroening en innovatie neemt verder toe."

Bron: ING Research

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer