Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gebruik van AI toegenomen, angst voor baanverlies stijgt eveneens

Het gebruik van generatieve AI is in Nederland in ruim een jaar tijd met 12% gestegen. Inmiddels heeft ruim de helft van de Nederlanders er ervaring mee. Tegelijkertijd groeit de bezorgdheid over de gevolgen voor de werkgelegenheid: 41% verwacht dat AI per saldo banen zal kosten. Toch vreest bijna niemand voor het compleet verdwijnen van zijn eigen baan. Wel verwachten werkenden in toenemende mate dat hun baan zal veranderen door AI. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van ING Research.

Kunstmatige intelligentie – tegenwoordig beter bekend als Artificiële Intelligentie (AI) is de laatste tijd aan een enorme opmars bezig. Zo ontwikkelt generatieve AI zich in een razend tempo. Op steeds meer plekken in ons dagelijks leven komen we AI tegen en het heeft de potentie om zich nog veel verder te verspreiden, ook naar (werk)terreinen waar nu nog niet of nauwelijks AI wordt toegepast.

Meerderheid Nederlanders gebruikt generatieve AI
Dat AI steeds verder oprukt in onze maatschappij (op de werkvloer en in ons dagelijks leven) wordt duidelijk als de resultaten van de meest recente ING International Survey uit mei geanalyseerd worden. Daaruit blijkt dat inmiddels meer dan de helft van alle Nederlanders (52%) generatieve AI wel eens heeft gebruikt in zijn of haar privéleven en een vergelijkbaar aantal gebruikt het voor werk. Dat is een toename van 12%-punt in ruim een jaar tijd. De toename is in vrijwel alle leeftijdscategorieën te zien, behalve bij de groep van 65 jaar en ouder. Daar blijft het gebruik steken op ruim een vijfde (22%).

Gemengde gevoelens
Nu genAI door een steeds grotere groep Nederlanders gebruikt wordt, is het extra interessant om te zien hoe ze tegen deze technologie aan kijken. Dat geeft een divers beeld. Consumenten zien zowel 'de kansen' als 'de gevaren' van AI. Vier op de tien ondervraagden (40%) is het eens met het statement dat AI een gevaar voor de samenleving kan vormen. Tegelijkertijd bestempelt bijna de helft (48%) AI als kans voor de samenleving. Positief of negatief, veel consumenten verwachten in elk geval dat AI hun leven verregaand zal gaan veranderen: bijna de helft (48%) van de consumenten verwacht een grote impact van AI op hun dagelijks leven de komende 5 jaar.

Vrees voor verlies van banen
Steeds meer studies laten zien dat de verdere opmars van AI in elk geval zijn sporen zal nalaten op de arbeidsmarkt. De impact op de arbeidsmarkt zal breed zijn en zich waarschijnlijk niet beperken tot lager geschoolde werknemers en routinematige taken (zoals bij eerdere technologische revoluties vaak het geval was), maar zal zich uitstrekken tot werkenden van alle niveaus en een veel grotere variëteit aan typen werk raken. Schattingen door het IMF komen erop neer dat zo'n 60% van de banen in de eurozone aan AI zal worden blootgesteld.

Over de impact van AI op de arbeidsmarkt zijn consumenten per saldo niet zo positief gestemd: ruim vier op de tien (41%) denkt dat AI de komende jaren per saldo banen zal gaan kosten, slechts 8% verwacht dat AI extra banen oplevert. Per saldo is de angst onder consumenten voor het verlies van banen door AI iets toegenomen in vergelijking met ruim een jaar geleden.

Meer werkenden verwachten impact op hun eigen baan
Desondanks verwachten veel werkenden niet in dat AI direct ten koste zal gaan van hun eigen baan. Slechts een kleine groep (van 2%) verwacht dat hun eigen baan zal verdwijnen door toedoen van AI. Ruim de helft van de werkenden (53%) verwacht wel dat AI hun baan (deels) zal veranderen, een derde (34%) ziet geen of nauwelijks impact van AI op hun eigen job. Het aantal werkenden dat verwacht dat AI impact zal hebben op hun baan is wel toegenomen in vergelijking met ruim een jaar terug. Opvallend hierbij is dat er te zien is dat onder mensen die AI regelmatig gebruiken de toename het grootst is. Kennelijk draagt het gebruik van AI bij aan de overtuiging van werkenden dat deze technologie ook daadwerkelijk impact zal hebben op hun werk.

Banen veranderen, maar werk blijft
Ondanks de brede impact op de arbeidsmarkt lijkt volgens ING Research het risico op het verlies van een groot aantal banen niet zo groot. Allereerst zal de verdere opmars van AI tijd kosten en de impact stapsgewijs voelbaar worden. De arbeidsmarkt zal dus ook tijd hebben zich hieraan aan te passen.

Daarnaast heeft de Nederlandse arbeidsmarkt, gezien onze sectorstructuur, een relatief gunstige uitgangspositie om juist de vruchten van AI te plukken. Onze hoogwaardige diensteneconomie met een relatief hoog aantal hooggeschoolden lijkt bij uitstek geschikt om te profiteren van het toepassen van AI, zo laat eerder onderzoek van ING Research zien.

Verder is het belangrijk om het volledige arbeidsmarktplaatje te bekijken en niet alleen te focussen op het werk dat verandert en soms zelfs overbodig zal worden. Tegelijkertijd levert AI namelijk, zowel direct als indirect, ook banen op: extra banen direct gerelateerd aan AI (bijvoorbeeld in de ICT-sector); gloednieuwe (nog niet bestaande) banen, waarvan de naam nu nog niet bekend is; extra werk in sommige dienstensectoren, omdat men door toepassing van AI welvarender wordt. Kortom: hoewel door AI waarschijnlijk veel bestaande banen zullen veranderen, blijft de behoefte aan arbeid bestaan.

Voor meer informatie:
ING
www.ing.nl

Publicatiedatum: