Dit jaar heeft het familiebedrijf Kreling Chrysanten de Tuinbouw Ondernemersprijs gewonnen. Deze prijs wordt uitgereikt aan ondernemers in de tuinbouwsector die uitblinken in het ondernemerschap. Een vakjury beoordeelt alle aanmeldingen op basis van een lijst van criteria. Dit jaar is Kreling Chrysanten als winnaar uit de bus gekomen. Het bedrijf blinkt uit in continue innovatie op het gebied van robotisering en duurzaamheidsinitiatieven, heeft aandacht voor de betrokkenheid bij de omgeving door een 'tuinbouwbarometer' en heeft een sterke en unieke bedrijfsstructuur. Royal FloraHolland spreekt Koen Kreling over de deelname aan de Tuinbouw Ondernemersprijs.
"We zijn zelf eigenlijk helemaal niet van dit soort dingen. We werden aangedragen en besloten ermee door te gaan. We dachten toen nog 'het zal ook een nominatie blijven en winnen zullen we niet zomaar'. Dat we toch wonnen kwam echt als een verrassing. Van tevoren waren we geïnformeerd dat er daarna veel aandacht voor je bedrijf zou komen en dat is best intensief. We worden nu regelmatig gevraagd voor een beurs of bijeenkomst om een woordje te doen. Of dus voor een interview."
Jullie zijn een familiebedrijf, maar ook een coöperatie, hoe zit dat?
"We hebben ons bedrijf op een unieke manier ingericht. We zijn een coöperatie van vijf kwekers uit dezelfde familie. Samen met mijn vader Jan, oom Gijbert, broer Arné en zwager Henry runnen we het bedrijf, we hebben allemaal onze eigen productiebedrijven. We doen alles samen totdat we dat niet meer willen. We zijn niet financieel met elkaar verweven. Op deze manier staan we heel sterk door nu als collectief op te trekken en mocht iemand toch een andere kant op willen, dat kan dat in deze constructie makkelijk."
Op welke innovatie in jullie bedrijf zijn jullie het meest trots?
"Als bedrijf zijn wij veel bezig met innovatie en duurzaamheid. Daar is iedereen wel mee bezig nu geloof ik. Je moet ook wel anders besta je over een paar jaar niet meer. Het is niet vanzelfsprekend dat het meteen werkt, we hebben veel getest en soms lukken dingen niet. Bijvoorbeeld het telen van chrysanten op water en de oogstrobot. Daar hebben we veel tijd in gestoken, maar uiteindelijk hebben we het op een andere manier moeten aanpakken. We telen nu op een mobiel teeltsysteem. Eind volgend jaar gaan we een kas bouwen en daarin willen we dit systeem inzetten. Daarnaast gaan we nog meer automatiseringen in deze kas toepassen zoals de knoprobot. Hier zijn we ook al 2,5 jaar mee bezig en over een maand gaat de eerste robot echt draaien op een van onze locaties. Dit soort projecten doen we vaak niet alleen, maar zoeken we de samenwerking op met technische bedrijven."
"Daarnaast is goed werkgeverschap voor ons heel belangrijk. Als bedrijf zijn we succesvol omdat we goede mensen om ons heen hebben. Daarom hebben we ook geïnvesteerd in de huisvesting van onze werknemers. De arbeidsmigranten die voor ons werken hebben wij op eigen terrein gehuisvest in een mooie goede huisvesting."
Waarom is innoveren zo belangrijk?
"Onze innovaties zijn vaak om de kostprijs te verlagen. Ons product, chrysanten, heeft een redelijk vaste prijs. We willen ook tegen scherpe prijzen blijven leveren aan onze retailklanten. Sommige kwekers verhogen hun prijzen om hun innovaties te financieren, maar wij proberen het andersom. Door de kostprijs te verlagen, blijft er meer marge over. Als we onze processen efficiënter maken, worden ze uiteindelijk ook goedkoper. Daarin houden we ook rekening met waterbesparing, gewasbescherming en energiegebruik, zodat alle elementen van het proces efficiënt ingericht zijn."
Er zijn zoveel mogelijkheden om te innoveren. Hoe kies je waar je mee aan de slag gaat?
"Het is echt anders denken. Je moet eigenlijk drie stappen vooruit nemen. En je moet wel om je bedrijf toekomstbestendig te houden. Daarnaast zitten wij ook in een regio waar veel kwekers samenwerken om initiatieven van de grond te krijgen. We zijn nu bijvoorbeeld aan het kijken om een warmtenet uit te rollen. Dan wordt er een vergadering georganiseerd en iedereen die interesse heeft om mee te doen mag daarbij aansluiten. Als je alleen zoiets probeert op te zetten, is dat vaak onmogelijk. In onze omgeving zitten veel jonge ondernemers die echt het belang zien in het investeren in duurzaamheid."
Wat zijn jullie toekomstplannen?
"Er is een onderwerp waarop wij graag stappen willen zetten, maar het kan gewoon niet en dat is het elektrificeren. We willen graag minder gas gebruiken, maar doordat het stroomnet vol zit, is dat nu niet mogelijk. Gelukkig zijn er wel sectorinitiatieven die zich daarmee bezighouden, maar voor nu staan wij met de rug tegen de muur. De aankomende jaren kunnen we sowieso niet van het gas af. Het is zonde dat gemeentes en overheden onze capaciteit niet zien, wij hebben veel mogelijkheden om stroom te maken en zouden daar ook graag stappen in zetten."
Bron: Royal FloraHolland