Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Met inkoopbeheer meer grip op je klanten

Kopers kunnen sinds kort zelf de daglimieten voor het inkopen op de klok beheren, per inkoper. Ook kunnen ze zelf inkopers blokkeren en deblokkeren. De eerste gebruikers van deze nieuwe inkoopbeheer-functionaliteit zijn enthousiast. "Dit is echt een gigantische verbetering!"

De inkoopbeheer-functionaliteit is te vinden in RFH Pre-Auction. Dat is een nieuwe app op Floriday waar je al je veilvoorbereidingen kunt doen, zoals klokaanbod bekijken en markeren. Voor Samet Ali Gençaslan ging met inkoopbeheer een langgekoesterde wens in vervulling. Samet is algemeen directeur van Bloemactief Import Export B.V. uit Aalsmeer. Hij runt het bedrijf, dat al zo'n 60 jaar bestaat, samen met zijn vader. Bloemactief exporteert door heel Europa en inmiddels ook daarbuiten. De buitenlandse inkopers (klanten) kunnen via het inkoopaccount van Bloemactief rechtstreeks kopen op de veilingklok via kopen op afstand (KOA).



"Gigantische verbetering"
"Het kopen op afstand ging best lang goed, maar wij kregen steeds minder controle over de inkopen die onze klanten deden. En die controle willen we wél", vertelt Samet. "Ik heb regelmatig bij Royal FloraHolland aangegeven dat we hier graag meer grip op zouden willen hebben. Dat is inmiddels al jaren geleden. Daarom ben ik erg blij met de inkoopbeheer-functionaliteit. Dit is echt een gigantische verbetering!"

Minder stress
Die mening wordt gedeeld door Dasha Berezhnieva. Zij is verantwoordelijk voor inkoopbeheer bij Astra Fund uit Honselersdijk, een groothandel en exporteur van snijbloemen en potplanten. Zo'n 60 inkopers uit (Oost-)Europa kopen via het inkoopaccount van het Astra Fund in op de veilingklok. "De nieuwe functie maakt mijn leven een stuk gemakkelijker", vertelt Dasha. "Het scheelt me een hoop tijd en stress in de vroege ochtend, wanneer ik altijd alles klaarzet voor onze klanten. Als klanten iets geregeld willen hebben, kost me dat maar een paar minuten tijd. Dat zorgt voor minder ergernis en frustratie bij klanten."

Voorheen via klantenservice
Samet schetst hoe het proces voorheen ging: "Als we een limiet wilden instellen of een inkoper wilden blokkeren, moesten we dit aangeven via het Klant Contact Center van Royal FloraHolland. De medewerkers daar probeerden dat zo snel mogelijk te doen, maar ze waren uiteraard niet 24/7 bereikbaar. Soms wilden we een klant blokkeren, maar moesten we aan de telefoon wachten totdat dit gebeurd was. Een klant kon intussen gewoon door blijven kopen, terwijl we dat niet wilden."

Realtime limieten aanpassen
Nu Samet zelf aan de knoppen kan zitten, kan hij realtime daglimieten instellen en inkopers (de)blokkeren, zelfs via zijn telefoon. In allerlei situaties is dat van waarde. "Soms zit een trailer van een klant al vol, terwijl hij gewoon door kan blijven kopen. Dat is zonde, want dan blijft die handel bij ons staan en moeten we dat een plek geven en koelen. Soms geeft een inkoper vooraf zijn limiet aan ons door; bijvoorbeeld dat hij voor €30.000 kan inkopen. Later die dag wordt dat dan €35.000. Dat kunnen we nu snel aanpassen."

Dubbele winst
Met deze nieuwe mogelijkheid kweekt Samet goodwill bij klanten. "Ik kan nu zelf 24/7 dingen aanpassen voor klanten. Ik kan bijvoorbeeld een blokkering opheffen, zodat klanten alvast Klokvoorverkoop kunnen doen voor de volgende dag. We hebben dus veel meer grip op inkopers. Dat levert ons tijdwinst en daarmee geld op."

Wanbetalers blokkeren
De nieuwe functie wordt door zowel Bloemactief als Astra Fund ook gebruikt wanneer inkopers betalingsachterstanden hebben. "Dat komt helaas regelmatig voor", zegt Dasha van Astra Fund. "We kunnen hen nu eenvoudig zelf blokkeren. En weer deblokkeren wanneer er betaald is. Dat zorgt ervoor dat ik tijd overhoud, waardoor de kwaliteit van mijn overige werkzaamheden omhooggaat. Daar plukt Astra Fund de vruchten van."

Op naar een app
Zitten er ook nadelen aan deze technologische vooruitgang? "Dat ik de mensen van Royal FloraHolland wat minder spreek. Daar heb ik toch een band mee opgebouwd", zegt Samet. "Een ander klein minpuntje is dat de nieuwe functionaliteit alleen nog via de webbrowser te gebruiken is. Het zou mooi zijn als er gebruiksvriendelijke app komt."

Dasha: "Voor mij is dat niet eens echt nodig, omdat ik alles via de computer doe. Maar ik snap dat een app voor sommigen nóg makkelijker zal werken. Los daarvan zou ik tegen alle kopers willen zeggen: ga werken met deze nieuwe functionaliteit. Het heeft echt alleen maar voordelen!"

Bron: Royal FloraHolland

Publicatiedatum: