Op het logistieke platform van Royal FloraHolland werken verschillende afdelingen samen aan het optimaliseren van de logistieke processen. De Dock Services spelen daarin een grote rol.
Vanuit alle hoeken van het land brengen kwekers vele bloemen en planten dagelijks naar de hubs om via de klok of direct te worden verkocht. Maar ook vanuit Kenia en Ethiopië komen grote partijen bloemen binnen, terwijl vanuit Italië diverse soorten planten naar ons platform worden gebracht. Dock Services neemt de producten in ontvangst en sorteert alles voor volgende verkoopkanalen.
Importagenten, zoals Decofresh, Fresco en Ammerlaan, zorgen namens de Afrikaanse bloemenkwekers voor het transport vanuit Kenia en Ethiopië. Via luchtvracht komen de bloemen binnen op verschillende Europese luchthavens – dus niet alleen Schiphol (daar komt ongeveer 15% binnen), maar ook Brussel, Luik (vooral vluchten uit Ethiopië), Frankfurt, Parijs of Maastricht. Op de luchthavens pikken de afhandelaars de partijen op. Zij rijden het naar Aalsmeer, Naaldwijk of Rijnsburg, waar zij hun ladingen dag en nacht bij Dock Services kunnen aanleveren.
Het team
Zo ontvangt Dock Services dagelijks vliegtuigpallets vol dozen met rozen, anjers en lelies. Een pallet draagt soms wel 180 dozen met elk meer dan 200 bloemen. Naast de ingevlogen bloemen uit Afrika neemt het team ook planten uit Italië en per zeecontainer vervoerde sierteelt uit andere continenten in ontvangst. Eerst controleert het team alles op aantal, lengte, temperatuur en kweker. Bij het transport kan het namelijk gebeuren dat bijvoorbeeld niet alle dozen van een kweker op dezelfde pallet blijken te passen en op een andere pallet, in een ander vliegtuig terechtkomen. Na de controle van de aanvoer sorteert het team de producten naar soort en maat. Als alles overeenkomt met de wensen van de kweker, levert het team de bloemen af op de door de agent gewenste hub voor klokverkoop, of de gevraagde locatie voor directe handel.
Tot vorig jaar verliep dat sorteerproces handmatig, nu gebeurt het grotendeels machinaal. Dat betekent snellere verwerking en dus grotere hoeveelheden per uur. Ook is de foutkans kleiner. Met sensoren worden de QR-codes op de dozen gecheckt en via 'slimme' lopende banden naar de juiste kar gerold. De standaarden zijn de laatste tijd sterk verbeterd, de ketencommunicatie daarmee ook.
Dock Services is het grootst in Aalsmeer, waar jaarlijks zo'n 4,2 miljoen bloemendozen worden verwerkt. In Naaldwijk en Rijnsburg zijn dit rond de 600.000 dozen. Het team biedt daarnaast – als officiële keuringslocatie – ondersteuning bij inspecties en controle door de douane, het Kwaliteits-Controle-Bureau (KCB) of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NWVA).
Voordelen voor de klant
Een groot voordeel voor kwekers en importagenten is dat Dock Services kleine en grote partijen bloemen 7 dagen per week, 24 uur per dag snel en efficiënt verwerkt. De bloemen worden in een gekoelde ruimte bewaard en gesorteerd, ook bij tijdelijke inspectiebeslagleggingen.
Een ander voordeel is dat Dock Services de sierteelt naar wens sorteert en de karren op klantprofiel belaadt. Daarbij zet het de producten over van CC-containers op stapelwagens. Indien gewenst kan het team de producten na ontvangst overladen en versturen (cross-docking). Het team informeert de kweker of importagent over de voortgang.
Bron: Royal FloraHolland