Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Cargolite viert 10-jarig jubileum op IFTEX

Het decennium dat de Keniaanse bloemenexport veranderde

"Het was een flinke uitdaging, maar ik ben trots dat ons concept de uitstraling van de Keniaanse bloemenexport heeft verbeterd," zegt John Kowarsky van Cargolite. Het innovatieve verpakkingssysteem viert dit jaar zijn 10-jarig jubileum. Tijdens de IFTEX-beurs in Nairobi bracht Cargolite een toost uit op de vele teeltbedrijven, transportpartners en pioniers die geloofden in verandering. Ter gelegenheid van het jubileum onthult het bedrijf ook een nieuwe innovatie van het Israëlische bedrijf Tama: Innovent, een recyclebare plastic palletwikkel die voor meer stabiliteit, volledige ventilatie en een lagere ecologische voetafdruk zorgt.


Op de linkerfoto zijn verpletterde dozen rechts zichtbaar, met links het stevige Cargolite-concept. Op de rechterfoto zijn opnieuw de strak gestapelde Cargolite-dozen te zien.

De oorsprong van het idee
De Cargolite-reis begon ruim tien jaar geleden, toen John Kowarsky nog een bloemenexportbedrijf leidde. Regelmatig kreeg hij klachten van inpakkers over ingezakte pallets. "Boeketten kwamen beschadigd aan in de supermarkt, en dan werd de hele zending afgekeurd," herinnert hij zich. "De financiële impact op exporteurs en telers was enorm." Gedreven door die inefficiëntie nam hij contact op met Amnon Zamir, een expert in kartonverpakkingen. Zamir werd niet alleen zijn adviseur, maar uiteindelijk ook zijn zakenpartner. Samen ontwikkelden ze een systeem dat verpakkingen efficiënter maakte, schade verminderde en geld bespaarde door de hele keten heen.


In 2016 werd het Cargolite-concept voor het eerst gepresenteerd op de IFTEX in Nairobi

Een uitdagend begin
Na meerdere testen was het Cargolite-concept tien jaar geleden klaar voor de markt. Wat maakt het uniek? Het voorkomt dat dozen geplet raken, verhoogt de snelheid van inpakken en zorgt voor luchtcirculatie tussen de dozen. Dit leidt tot lagere verzendkosten en versere bloemen op de eindbestemming. Dankzij lichtere dozen met interne frames konden teeltbedrijven ook minder intern verpakkingsmateriaal gebruiken. "We waren een van de eersten die het gebruik van Single Face Karton (SFK) wisten te elimineren, wat bloembeschadiging tijdens transport verder verminderde."

Toch was het lastig om telers mee te krijgen. Het concept betekende immers een volledige verandering in de manier van verpakken. Met hulp van Martin Kabaka werd 'palletiseren op het teeltbedrijf' geïntroduceerd: dozen worden meteen op pallets gestapeld, wat het aantal keren dat ze worden verplaatst drastisch terugbrengt — van zo'n 15 keer naar slechts een paar.

Het vergde discipline en een mentaliteitsverandering, wat tijd kostte. Veel telers stonden aanvankelijk huiverig tegenover deze aanpak. Totdat Oserian (nu Bohemian) besloot het systeem te testen. Na drie maanden intensieve proefperiodes bleken de voordelen evident. Chris Lindley van Oserian noemde het een "game changer", en terecht. Het was het startsein voor een bredere adoptie van het systeem binnen de Keniaanse bloemenlogistiek.

Een belangrijke mijlpaal volgde in augustus 2018, toen dankzij Siginon een opslagfaciliteit in het JKIA Cargo Village werd geopend. Teeltbedrijven konden vanaf dat moment lokaal voorraad inslaan. "Martin beheert de opslag tot in de puntjes, naast zijn rol als salesmanager," aldus Kowarsky.


Amnon Zamir presenteert de Slim Skid op de IFTF 2024 (met John die met bezoekers praat op de achtergrond)

Productuitbreiding
Met de creatieve ontwerpen van Amnon breidde Cargolite het assortiment uit met kwart-, halve- en zeevrachtkartons, en kartonnen frames als alternatief voor de oorspronkelijke plastic versie. Dit was een aanpassing op verzoek van Asda, dat plasticgebruik wilde beperken in lijn met Britse milieuwetgeving. Een andere innovatie is de Slim Skid: een oplossing die de transportcapaciteit verhoogt zonder een echte pallet te gebruiken. Dit bespaart ruimte en verbetert de logistieke efficiëntie.

Met de klok mee, beginnend linksboven: halve karton open, karton open en gesloten, zeevrachtkarton en halve karton gesloten.

Nieuwste innovatie: Innovent
De nieuwste toevoeging aan het assortiment is Innovent, een recyclebare wikkel die palletiseren eenvoudiger maakt. "Deze wikkel maakt hoeklatten en plastic banden overbodig," zegt Kowarsky. "Hij is goedkoper, sneller aan te brengen en dankzij het ontwerp sterk geventileerd." Innovent ligt al op voorraad in de opslag bij JKIA en is tijdens de IFTEX officieel gelanceerd. Ook wordt hij gepresenteerd tijdens een aankomend avocado-evenement met een nieuw avocado-kartonconcept.


Op de foto's links: dozen verpakt met Innovent. Rechts: traditionele verpakking met hoeklatten en plastic banden.

Samenwerking en groei
Kowarsky is dankbaar voor de steun van de afgelopen tien jaar. "Zonder de visie en samenwerking van partijen als Oserian, en later Mester Grønn, IPL en Agrotropic, waren we niet zo ver gekomen." Inmiddels werken meer dan 60 teeltbedrijven in Kenia met het Cargolite-concept, waarbij wereldwijd honderdduizenden eenheden worden geëxporteerd. Dankzij het systeem besparen ze gemiddeld 2 tot 5 euro per karton, vooral op luchtvracht. Ook expediteurs als Kuehne + Nagel en Airflo hebben een belangrijke rol gespeeld in deze logistieke transformatie.


Martin Kabaka, Dorit Kowarsky, Clement Tulezi en Keniaanse diplomaten op de IFTF

Groothandelsaanpak via Afrex Kenya
Doordat supermarkten steeds vaker bloemen eisen die in het Cargolite-systeem zijn verpakt, breidt het bedrijf nu uit naar de groothandelsmarkt in samenwerking met Afrex Kenya. Afrex zal bloemen van hun Keniaanse teeltbedrijven gaan leveren in kwart- en halve kartons. Dit biedt groothandelaars de flexibiliteit om enkel de volumes te kopen die ze nodig hebben, zonder te hoeven herverpakken. Minder verspilling, minder arbeid, meer efficiëntie. "Het past perfect bij onze visie om de keten slimmer te maken," aldus Kowarsky.


Philip Otieno controleert de Cargolite kartons bij JKIA

10-jarig jubileum op IFTEX
De reis van Cargolite begon op de IFTEX in Nairobi, dus is het niet meer dan logisch dat daar ook het jubileum gevierd werd. Tijdens de beurs toastte het team twee keer per dag op hun successen. Teeltbedrijven, partners en belanghebbenden zijn van harte welkom om mee te vieren. "Zonder Dorit Kowarsky, die onze leveranciers altijd op tijd betaalt, hadden we dit niet kunnen doen."


Cargolite Team in Kenia

Een zichtbare verandering
Toen Cargolite begon, arriveerden bloemen uit Kenia vaak beschadigd bij de klant, met grote verliezen tot gevolg. Vandaag is dat anders. Cargolite heeft niet alleen de verpakking verbeterd, maar ook de logistiek van teler tot klant vereenvoudigd. Dankzij palletisering op het teeltbedrijf en standaard kartongroottes werd vrachtvervoer efficiënter, en werd het aantal handelingen en schade fors teruggebracht. "Telers merkten de besparingen misschien niet direct, maar op termijn zagen ze minder schadeclaims, betere kwaliteit en tevredener klanten," reflecteert Kowarsky. "Het was een zware strijd, maar we hebben samen het imago van Keniaanse bloemen veranderd. Dat is een hele prestatie."

Voor meer informatie:
John Kowarsky
Cargolite®
Tel.: + 972 52 3282100
[email protected]

Amnon Zamir
Tel.: + 972 52 6383737
[email protected]

Martin Kabaka
Tel.: +254 722 309 318
[email protected]
www.cargo-lite.com