Bayview Flowers, een familiebedrijf gevestigd in Jordan Station, Ontario, is uitgegroeid tot een van de grootste telers en distributeurs van sierbloemen en potplanten in Noord-Amerika. Ze leveren aan veel groothandels en detailhandels en bieden diverse bloemoplossingen, vooral gericht op potplanten. Recentelijk heeft Bayview flink geïnvesteerd in hun hortensiaprogramma, dat ze enkele jaren geleden weer hebben opgestart. Ze doen hun uiterste best om aan de vraag te voldoen, die groter is dan het aanbod, zonder concessies te doen aan de kwaliteit.
Productie
Ze telen de Magical hortensia en volgens Van Staalduinen jr., de verkoopdirecteur, is de teelt van hortensia's geen snel proces. "De productie vereist lange doorlooptijden, goed gecoördineerde planning en een consistente omgeving." Bayview is pas recent weer begonnen met de grootschalige afwerking van hortensia's, en de leercurve is steil geweest. "We zijn de afgelopen jaren weer begonnen met het afwerken van hortensia's," zegt Van Staalduinen Jr. "We zijn nog steeds aan het leren hoe we de teelt effectief kunnen beheren." Het bedrijf werkt nauw samen met partners, zowel lokaal als in het buitenland om de nuances van hortensiateelt beter te begrijpen, van veldprestaties tot afwerkingsstrategieën.
Vraag groter dan aanbod
Bayview staat momenteel voor een positieve uitdaging, omdat de vraag groter blijft dan het aanbod. "De grootste uitdaging is om voldoende voorraad op te bouwen om aan de marktvraag te voldoen," zegt Van Staalduinen jr. "Het is een goed probleem om te hebben, maar het blijft een uitdaging."
En zelfs als ze niet aan de vraag kunnen voldoen, willen ze de productie niet overhaasten of inboeten op kwaliteit. "We willen alleen de hoogste kwaliteit hortensia's met het Magical-merk op de markt brengen. We doen geen concessies aan wat onze klanten voor hun winkels ontvangen, en dus ook niet aan wat de consument in huis krijgt. Het is een goed probleem voor ons, maar het zou nog beter zijn als we volledig aan de wens van de consument naar duurzame kwaliteit konden voldoen."
Wat onderscheidt de Magical hortensia?
Volgens Van Staalduinen jr. kenmerkt de Magical hortensia—met name de Magical Revolution-variant—zich door zijn stevige structuur, veranderende bloemkleuren en een bloeiperiode tot wel 150 dagen, wat neerkomt op zes maanden bloei. "Hij is ook beter bestand tegen droogte dan veel traditionele hortensia-varianten, waardoor hij geschikt is voor consumenten met een druk leven en minder frequente watergewoonten. Naast zijn visuele aantrekkingskracht draagt de plant bij aan de luchtkwaliteit binnenshuis door de luchtvochtigheid te verhogen via transpiratie—een eigenschap die bij andere kamerplanten niet vaak wordt benadrukt."
Beperkt seizoen, groeiende vraag
De huidige beschikbaarheid van hortensia's bij Bayview is beperkt tot maart en april, met de ambitie om uit te breiden naarmate de productie toeneemt. Het doel is om zowel de Amerikaanse als Canadese markten te bedienen. "Zoals gezegd, is de vraag groter dan onze voorraad, dus op dit moment lijkt dat de grootste hindernis voor de groei van dit programma."
Trends in de industrie en externe druk
Van Staalduinen jr. ziet een groeiende voorkeur van consumenten voor veerkrachtigere planten die er levendig uitzien, aantrekkelijk zijn en hun huis verfraaien. "Zoals gezegd verbetert de Magical hortensia ook de luchtvochtigheid binnenshuis, omdat het water dat via de wortels wordt opgenomen, door de bladeren in de lucht wordt verdampt. Dus het draagt echt bij aan de luchtvochtigheid in huis—en daarmee aan iemands gezondheid en energie."
Toekomstplannen
De strategie van Bayview is gericht op gestage groei, zorgvuldige uitvoering en samenwerking in de hele toeleveringsketen. "Onze industrie zit vol gepassioneerde mensen die geven om het creëren van geweldige programma's en mooie planten," zegt hij. "We proberen die passie te matchen met slimme, duurzame productie. We leren ook veel over de juiste veldproductie, omdat we experts willen worden in alles wat we doen." Cruciaal voor deze inspanning is het toegewijde teeltteam van Bayview, wiens inzet en expertise essentieel zijn voor het succes van het programma. "Dit team staat centraal in onze waarden en principes, we zouden het simpelweg niet zonder hen kunnen."Voor meer informatie:
Stuart van Staalduinen jr.
Bayview Flowers
[email protected]
www.bayviewflowers.com