Tholen - Om aan de groeiende vraag te voldoen, heeft kweker Laurens van den Oord van Laurant Fleur zijn areaal van Queen® Kalanchoe snijbloemen bijna verdubbeld. Inmiddels worden de eerste bloemen uit de uitgebreidere kas geoogst.
Laurens van den Oord
Een unieke bloem
Laurens begon in oktober 2015 met het kweken van Kalanchoe snijbloemen vanwege de opvallende eigenschappen. "Het is een prachtige bloem met een uitzonderlijk lange houdbaarheid, wat hem onderscheidt van andere soorten op de markt," zegt hij. Tegenwoordig kweekt hij zes verschillende kleuren, geselecteerd en getimed om aan te sluiten bij seizoentrends.
Merkpartner
Laurant Fleur werkt als merkpartner van Queen, een samenwerking gebaseerd op gedeelde krachten. "Wij nemen het teeltrisico, terwijl Queen de verkoopkant beheert. Hierdoor kunnen wij ons volledig richten op het kweken van hoge kwaliteit snijbloemen," legt Laurens uit.
Stijgende vraag in Europa
Laurens exporteert zijn Kalanchoe snijbloemen naar Duitsland, België, Polen, Italië, Luxemburg, Frankrijk, Nederland en Denemarken, en de vraag blijft stijgen. "De markt ontwikkelt zich snel en gestaag."
De groei wordt ondersteund door de gerichte marketinginspanningen van Queen. "Met onze succesvolle aanpak in Scandinavië weten we hoe je een sterk en onderscheidend bloemenmerk opbouwt," vertelt Camilla Warfvinge Pedersen van Queen. "Die expertise brengen we nu ook naar Nederland."
Sterke merkimpuls in Nederland
Queen is bezig haar positie op de Nederlandse markt snel uit te breiden met een brede mix van marketingkanalen. De eerste Instagramcampagne bereikte 140.000 mensen en wordt ondersteund met samenwerkingen met influencers, advertenties op social media en nieuwsbrieven voor consumenten.
Volgens Pedersen is het effect van de online promotie ook in de winkels merkbaar. "Je ziet Kalanchoe snijbloemen steeds vaker in Nederlandse bloemenzaken en tuincentra. We helpen de verkoop met een slimme schapindeling, onze herkenbare Delicate Line-hoesjes, opvallend promotiemateriaal en advertenties die gericht zijn op mensen in de buurt van de verkooppunten."
Ze voegt daaraan toe: "De grotere aanvoer van Laurant Fleur is belangrijk om onze samenwerking met winkels en onze merkpromotie goed te kunnen ondersteunen."
Groot potentieel
De keuze om uit te breiden is niet alleen gebaseerd op de huidige vraag, maar ook op de kansen voor de langere termijn. "Kalanchoe is nu nog een relatief klein product op de markt, maar we zien dit een top 10 product worden in de bloemenmarkt," zegt Laurens.
In deze video, die vorig jaar bij Laurant Fleur is gemaakt, vertelt Laurens over hun samenwerking met Queen, waarom hij de Kalanchoes mooi vindt en de gedachten achter zijn nieuwe bouw.
Kasuitbreiding
In 2025 heeft Laurant Fleur de kas uitgebreid van 13.000 m² naar 24.000 m² – bijna een verdubbeling. De nieuwe kas sluit qua opbouw aan bij de bestaande, maar is wel voorzien van moderne technieken zoals efficiënte LED-verlichting, hogedruknevelsystemen en dubbele energiebesparende schermen.
Voor meer informatie:
Camilla Warfvinge Pedersen
Queen Flowers
[email protected]
www.queenflowers.dk