Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoge bloemenprijzen domineren Moederdagkoppen in de VS

Met Moederdag in het vooruitzicht, gonst het in de lokale media in de VS van de verhalen over stijgende bloemenprijzen, waarbij invoerheffingen de grootste boosdoener zijn.

In Zuid-Florida voelen bloemisten de druk. Een bloemist vertelde CBS News Miami dat een boeket dat vroeger $90 kostte, nu voor $125 over de toonbank gaat. En het zijn niet alleen de bloemen, ook de prijzen voor vazen, inpakpapier en andere benodigdheden stijgen. Veel winkels proberen de extra kosten zelf te dragen of zoeken creatieve alternatieven om klanten tevreden te houden.
Klik hier om het CBS-segment te bekijken

Vorig jaar importeerde de VS voor $2,2 miljard aan snijbloemen, voornamelijk uit Zuid-Amerika. In een uitzending van CBS legt Kate Penn, CEO van de Society of American Florists, uit dat binnenlandse bloemenkwekerijen het goed hebben gedaan sinds de pandemie, vooral door de groeiende interesse van bruiden die "lokaal willen kopen." Deze telers zijn echter niet immuun voor invoerheffingen; veel van hen zijn afhankelijk van geïmporteerde bollen uit landen als Italië en Nederland, die nu onderhevig zijn aan heffingen. Ook zegt een teler dat voor een klein bedrijf, een extra $40,000–$50,000 per jaar aan kosten bijna gelijkstaat aan een extra werknemer. SAF meldde ook dat veel winkels hun voorraad vazen en accessoires uit China aanvulden direct na de Amerikaanse verkiezingen, in afwachting van beleidswijzigingen.
Klik hier om de CBS-uitzending te bekijken

In Georgia vertelden bloemisten aan WBS Atlanta dat klantgewoonten veranderen. Mensen kopen nog steeds bloemen, maar ze bezuinigen, ze kiezen voor kleinere boeketten en geven de voorkeur aan afhalen boven bezorging om geld te besparen. Prijzen zijn ook volatieler, ze veranderen dagelijks op basis van aanbod en verzending.
Bekijk het WBS Atlanta-verhaal

De impact stopt niet bij Moederdag. Volgens de Wall Street Journal worden zelfs bruiloften teruggeschroefd. Door de stijgende kosten kiezen veel stellen ervoor om extravagante bloemenbogen te laten voor wat ze zijn, en kiezen ze voor goedkopere alternatieven, zoals bloemen in bulk van Costco.
Lees het WSJ-artikel: "Bruiden kiezen voor Costco-bloemen en Amerikaanse wijn"