Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Enthousiast over digitale bemiddeling

In 1981 liep Jos van Rooijen als veertienjarige jongen binnen bij Tuincentrum De Schouw in Houten met de vraag of ze een bijbaantje voor hem hadden. In 1994 nam hij het bedrijf over.

Jos houdt van doorpakken. Toen Plantion begon over digitale bemiddeling, zag hij het meteen zitten. "Ik ben nu veel gerichter bezig."

In plaats van mondeling, telefonisch en met handschreven bonnen, koopt Jos zijn daghandel nu grotendeels in via digitale bemiddeling. Hij somt de voordelen op: "Altijd de beste kwaliteit, continuïteit in de producten en alles is kakelvers. Als ik vandaag voor twaalf uur bestel, staat het morgen hier op tafel."



Elkaar versterken
Voor zijn inkoop werkt Jos nauw samen met Gerard van Essen van Plantion bemiddeling. "Als Jos iets bestelt via onze webshop komt hij automatisch bij de juiste door ons geselecteerde kweker. We begeleiden het ordertraject en verzorgen de administratieve afhandeling. De samenwerking is gebaseerd op het vertrouwen dat je elkaar versterkt. Jos legt door ons makkelijker contact met kwekers en waar nodig geven we advies. Bijvoorbeeld: 'bestel maar twee van die palmbomen, morgen kan je er altijd nog één bij nemen'. We helpen elkaar echt."

Geld besparen
Volgens Jos is het online bestellen van daghandel op korte termijn soms wat duurder, maar levert het op termijn juist geld op. "Met bemiddeling ben ik altijd zeker van een optimaal aanbod. Mijn klanten kunnen altijd rekenen op een volle winkel met mooie planten en een zeer divers aanbod. Klanten zijn tevreden en als ze tevreden zijn, dan kopen ze ook meer. Uiteindelijk gaat het daar om." We lopen langs kamerplanten op lange tafels en tuinplanten op karren.

Jos: "Hier staan dertig verschillende soorten. Als er tien op zijn, scan ik de kaart en bestel ik heel makkelijk digitaal bij. Vroeger deed ik het allemaal uit het hoofd en een beetje op gevoel." Nog een reden waarom er een besparing is op de lange termijn: doordat alles online gaat, staan alle planten, aantallen, prijzen en (ver)koopfluctuaties goed geregistreerd. "In plaats van aanvoelen dat het wel goed zit, weet ik het nu zeker. Je bent veel gerichter bezig en daarmee bespaar je geld."



Cultuuromslag
Is het een grote cultuuromslag, deze manier van online inkopen? Jos: "Op zich wel, maar alles is te leren en de voordelen zijn echt groot. Ik ben gewend te veranderen. De Schouw is de afgelopen jaren ruim vier keer zo groot geworden. We groeiden van 1.500 m2 naar 8.000 m2 plus parkeerplaatsen. We openden in 2018 ons nieuwe pand. Dat is bijna energieneutraal. Al het regenwater wordt opgevangen om de 6.000 verschillende planten van water te voorzien." Hij wil maar zeggen: een beetje doorpakken hoort er bij en als je wil groeien, moet je meebewegen.

Persoonlijk contact
Het contact tussen Plantion en De Schouw is digitaal, maar toch ook nog steeds persoonlijk. Jos: "Gerard en zijn collega's weten hoe ik ben, hoe ik werk en hoe ik mijn winkel wil hebben. Dat vind ik erg prettig." Het helpt ook dat hij nog drie keer in de week in Ede op de tribune zit. Hij koopt dan de mooie snijbloemen waar Tuincentrum De Schouw ook om bekend staat. Daarbij neemt hij meteen ook een aantal kamer- en tuinplanten mee die via digitale bemiddeling nog niet verkrijgbaar zijn.

Jos is graag in Ede: "Dan heb ik effe mijn loopie." Na afloop van de klok neemt hij meteen zijn online bestellingen mee naar Houten. De producten komen soms wel van tien verschillende kwekers uit het hele land. Plantion verzamelt die en zet ze klaar, zodat Jos alleen maar naar Ede hoeft te rijden. Hij heeft dertig medewerkers in dienst, maar maakt zelf nog steeds werkweken van wel tachtig uur. "Geen enkel probleem", zegt hij lachend.

Bron: Plantion

Publicatiedatum: