Op 8 maart werd de 115e Internationale Vrouwendag gevierd en het is een steeds belangrijker feest geworden in China. Omdat bloemen een populair cadeau zijn voor vrouwen, was het de hele week bijzonder druk op de bloemenmarkt. Dit jaar viel 8 maart op een zaterdag, waardoor mensen meer vrije tijd hadden om bloemenmarkten te bezoeken met familie en vrienden, wat de bloemenverkoop nog meer stimuleerde.
Volgens gegevens van het Kunming Flower Auction Center bereikte het dagelijkse piekaanbod tijdens het Vrouwendagseizoen 7,29 miljoen stelen, met een gemiddeld dagelijks aanbod van 5,86 miljoen stelen - een stijging van 12% ten opzichte van vorig jaar.
Anjers, gipskruid, snijrozen, lelies en tulpen waren de topbloemen voor Vrouwendag, met roze en wit als meest populaire kleuren. Zonnebloemen worden normaal gesproken gebruikt voor lerarendag en Vaderdag, maar nu kopen sommige mensen ze ook voor vrouwen. In het verleden waren geïmporteerde bloemen zoals rozen uit Kenia en Ecuador hier ook erg populair. Met de verbeterde kwaliteit van binnenlandse bloemen is de import echter afgenomen. Er is echter nog steeds een markt voor luxe rozen uit Ecuador, omdat ze grote bloemen en lange stelen hebben. De provincie Yunnan produceert jaarlijks 18,97 miljard anjers, waardoor er geen markt is voor geïmporteerde soorten.
En de bloemenexport is toegenomen. Wang Chuliang van Kunming Flower Company vertelde het volgende: "Tijdens vrouwendag kan ons bedrijf 30.000 stelen snijbloemen per dag leveren. Thailand, Maleisië, Singapore, Rusland, Korea en Japan zijn onze belangrijkste bestemmingen. In het verleden verkochten we alleen grondstoffen, maar dit jaar zijn we ook begonnen met de verkoop van boeketten. Klanten willen meer goed verpakte bloemen, dit is een nieuwe trend. Vergeleken met 2024 is onze export met 20% gestegen."