Vrouwendag in Polen is een van de grootste "bloemen"-feestdagen van het jaar. "Het is alleen te vergelijken met Moederdag, die jaarlijks eind mei wordt gevierd. In het communistische tijdperk schonken Poolse mannen vrouwen traditioneel een panty en een boeket anjers. Maar de tijden zijn veranderd en dus ook de voorkeuren. Op 8 maart waren de winkelschappen gevuld met een grote verscheidenheid aan bloemen." Dit wordt uitgelegd door Bohdan Tustanivskyi van Profiflora, een snijbloemenleverancier, die samen met zijn team verschillende supermarkten in Polen bezocht op deze feestdag. "We bezoeken meestal supermarkten op verschillende locaties en bekijken alle belangrijke retailers op de markt. Dit helpt ons om het assortiment te analyseren, de voorkeuren van klanten te begrijpen en in de toekomst trendy artikelen aan te bieden. Het stelt ons ook in staat om de prijzen te volgen."
Tulp is de nummer 1 bloem
Wat zijn de trends in het algemeen? Tustanivskyi: "De belangrijkste focus en de nummer één bloem voor Vrouwendag is natuurlijk de tulp, die ongeveer 60-70% van de schapruimte inneemt. Op de tweede plaats komt de roos met 20-25% en de rest van het assortiment bestaat uit Alstroemeria, Narcissen, Anjers, Irissen, enz. Een belangrijk verschil tussen Polen en rijkere westerse landen (zoals Duitsland en Nederland) is de relatief lage aanwezigheid van mengboeketten in supermarkten. In plaats daarvan domineren monoboeketten de markt. Maar met de economische groei zal deze trend naar verwachting omslaan - als mensen meer verdienen, kunnen ze zich designboeketten veroorloven, die meestal €10 of meer kosten, in vergelijking met monoboeketten met een prijs tussen €2,5 en €7."
De tulpenschok van 2024
Dit jaar was de grootste zorg de prijs van tulpen, vervolgt hij. "Zoals bekend schoten de prijzen van tulpenbollen in 2024 met ongeveer 35% omhoog, waardoor de markt werd opgeschut. In voorgaande jaren waren de prijzen van tulpen relatief stabiel gebleven, dus toen kopers en leveranciers in oktober en november om de tafel gingen zitten voor onderhandelingen, leidde dit tot grote uitdagingen. Supermarkten waren onzeker of ze dezelfde hoeveelheid tulpen konden verkopen als in voorgaande jaren en waren voorzichtig met hun bestellingen. Leveranciers aarzelden om contracten af te sluiten met telers vanwege de hoge prijzen. Ondanks deze uitdagingen lagen de winkelschappen vol met tulpen en zoals altijd kopen mannen ze voor de vrouwen in hun leven."
Prijzenstrijd in supermarkten
Ondanks de hoge inkoopkosten, zagen ze een prijzenoorlog tussen supermarkten. "De twee grootste concurrenten, Lidl en Biedronka, lanceerden directe marketingcampagnes tegen elkaar met de volgende aanbiedingen:
- Lidl: Koop 3 boeketten (7 tulpen per boeket) voor 14,99 zł en krijg nog eens 3 boeketten gratis. Dat betekent dat de prijs per boeket 7,5 zł (€1,78) is.
- Biedronka: Koop 1 boeket tulpen voor 11,99 zł en krijg er 1 gratis bij. Dit resulteert in een prijs per boeket van 5,99 zł (€1,43).
"Deze prijzen gelden vooral voor Nederlandse tulpen", zegt hij.
Links: Bij Lidl, rechts bij Biedronka. (Klik hier om te vergroten)
Ondertussen richten sommige supermarktketens zich uitsluitend op tulpen uit Polen. "De grote Poolse keten Dino verkoopt bijvoorbeeld met succes alleen Poolse tulpen (die meestal een zwaardere steel hebben van 26+ gram en een grotere knop) voor 14,49 zł, en richt zich daarmee op een trouwe klantenkring.
Sommige retailers leggen zelfs de nadruk op de verpakking om de herkomst van de bloemen te benadrukken. Een goed voorbeeld is Polo Market, een kleinere keten die de verkoop van uitsluitend Poolse tulpen promoot."
Voor meer informatie:
Bohdan Tustanivskyi
Profiflora sp. z o. o.
[email protected]
https://www.facebook.com/bohdan.tustanivskyi