Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Resultaten Shopperonderzoek

Meer inzicht in het winkelgedrag van bloemen- en plantenkopers

In 2024 liet Bloemenbureau Holland onderzoek doen naar de houding en het koopgedrag van bloemen- en plantenkopers in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Deze studie, uitgevoerd door Haystack Consulting, biedt inzichten in de productcategorieën snijbloemen, kamerplanten en buitenplanten, waarmee kwekers en handelaren hun verkoopstrategieën kunnen aanscherpen. In elk land namen ongeveer 2.000 kopers deel aan een online enquête. Daarnaast werden winkelinterviews afgenomen en vond er eyetracking-onderzoek plaats in verschillende winkelkanalen. Tijdens een Kennissessie op 4 maart in het World Horti Center presenteerde Bloemenbureau Holland de belangrijkste bevindingen aan professionals uit de branche.



Customer journey

Tijdens het onderzoek werd er uitgebreid gekeken naar de customer journey: de reis van de klant. Bij bloemen spelen prijs, versheid en visuele aantrekkelijkheid de grootste rol in de aankoopbeslissing, terwijl bij planten vooral onderhoudsgemak, duurzaamheid en milieuvriendelijkheid belangrijk zijn. Ongeveer 60% van de aankopen is vooraf gepland, zowel bij bloemen als planten. Hier vallen ook aankopen voor speciale gelegenheden onder, waarbij een verjaardag de meest genoemde reden is.

Voorkeurskanalen verschillen per land
De favoriete verkooppunten voor bloemen en planten variëren per land. In het Verenigd Koninkrijk is de supermarkt het belangrijkste kanaal voor bloemen, terwijl in Nederland, Duitsland en Frankrijk de voorkeur uitgaat naar de bloemist. Voor planten speelt het tuincentrum vrijwel overal een sleutelrol, maar de tweede keuze verschilt: in Nederland kopen consumenten vaak een plant bij de supermarkt, gevolgd door de bloemist, terwijl in Duitsland en Frankrijk de bloemist juist populairder is dan de supermarkt. De voorkeurskeuze wordt gedreven door verschillende factoren: de service van de bloemist (NL), de presentatie van planten in het tuincentrum (DU), de presentatie van bloemen bij de bloemist (FR) en het gemak van de supermarkt, waar bloemen eenvoudig met andere boodschappen kunnen worden gecombineerd (VK).

Dashboard met data
Om de onderzoeksresultaten beschikbaar te stellen heeft Bloemenbureau Holland een interactief dashboard ontwikkeld. Tijdens een workshop dit voorjaar krijgen kwekers en handelsbedrijven toelichting en instructies, zodat zij het effectief kunnen inzetten voor datagestuurde beslissingen.



Waarom is dit interessant?
Met de inzichten uit het dashboard kunnen kwekers en handelaren hun assortiment optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van meer duurzame opties voor milieubewuste kopers. Ook biedt het kansen op het gebied van winkelpresentatie, door displays slimmer in te richten en productinformatie te tonen die relevant is voor een specifiek segment. Tot slot stelt het kwekers en handelaren in staat om, via gerichte aanbevelingen of advertenties, voor een gepersonaliseerde klantbenadering te kiezen. Met deze strategische aanpassingen kan de verkoopstrategie worden aangescherpt, kunnen er loyaliteitsprogramma's worden ontwikkeld, en kan er meer groei in de categorie worden gerealiseerd.

Verder onderzoek
Na deze studie in Nederland, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk breidt Bloemenbureau Holland het onderzoek uit naar andere landen. In het tweede kwartaal van 2025 focust de organisatie zich op Polen, Italië, Noorwegen en Zweden. Meer informatie volgt.

Voor meer informatie:
Bloemenbureau Holland
[email protected]
www.bloemenbureauholland.nl

Publicatiedatum: