Vier op de tien Vlamingen koopt een cadeau voor Valentijn, en daarbij blijven bloemen een populaire keuze. Uit een iVox-bevraging* in opdracht van VLAM blijkt dat mannen het vaakst een boeket of plant schenken (19%), gevolgd door chocolade of snoep (16%) en belevenissen (13%). Bij vrouwen staan chocolade en andere zoetigheden bovenaan, gevolgd door belevenissen (12%) en parfum of verzorgingsproducten (8%).
Campagnebeeld 'Word ook een gever'
Valentijn piekmoment voor bloemen
Dat bloemen het symbool van liefde zijn, wordt bevestigd door het aankoopgedrag in België. In de week van Valentijn stijgt de verkoop van snijbloemen met 80% en verdubbelt de totale verkoop.** Gemengde boeketten zijn de favoriet en nemen meer dan de helft van de bloemenomzet voor hun rekening (54% tegenover 47% in een gemiddelde week). Opvallend: tulpen zijn aan een opmars bezig en maken nu al 22% van de bloemenverkoop uit rond Valentijn (tegenover 16% normaal). Rozenboeketten, traditioneel hét Valentijnsgeschenk, verliezen aan populariteit (8% van de omzet tegenover 14% in een gemiddelde week).
* IVox-onderzoek bij 600 Vlamingen tussen 18 en 54 jaar, uitgevoerd na Valentijn in 2024.
** YouGov consumentenpanel van 6 000 Belgische huishoudens in 2024.
Voor meer informatie:
VLAM
[email protected]
https://www.vlaanderen.be/vlam/