"Er is een mooie toekomst voor de Indiase bloementeelt," zegt Pandharinath Mhaske, een retail bloemist uit Pune (India) en coördinator van de Indian Florist Association (IFA). Hij begon zijn carrière in de hotelsector en ontdekte uiteindelijk dat zijn echte passie in de bloemisterij lag, wat leidde tot de oprichting van zijn eigen bloemenwinkel 'Sneh' in Chinchwad bij Raka Chambers op 5 augustus 1993. In de loop der jaren zag hij de Indiase bloementeelt sector zich ontwikkelen. In dit artikel bespreekt hij deze ontwikkeling en wat hij verwacht voor de komende jaren.
Pandharinath Mhaske en zijn vrouw omringd door bloemen
Bloementeelt in India
Volgens Mhaske is de commerciële bloementeelt in India twee tot drie decennia geleden begonnen, omdat de binnenlandse consumptie van bloemen is toegenomen als gevolg van verstedelijking, migratie en groeiende economische welvaart. Toch benadrukt hij dat bloemen al veel langer deel uitmaken van de Indiase cultuur en tradities. "Bloemen spelen een belangrijke rol in de verschillende festivals in het land, maar ook tijdens de viering van speciale gelegenheden zoals Valentijnsdag, Lerarendag (5 september) en Moederdag."
Naast de import van bloemen zoals orchideeën, tulpen, hortensia's, pioenen en king protea, exporteert India ook snijbloemen, droogbloemen en kamerplanten. Hij gaat in op de regionale verschillen in het land: "India is een land van diversiteit en dat geldt ook voor deze sector. Er zijn veel geografische verschillen die leiden tot verschillen in de teelt en het gebruik van bloemen in de verschillende gebieden. In Zuid-Indiase staten zoals Tamil Nadu, Andhra Pradesh en Karnataka worden bijvoorbeeld op grote schaal jasmijn, goudsbloem en rozen geteeld. En in West-Bengalen en Assam worden vaak orchideeën en anthuriums gekweekt."
Bloemen in het dagelijks leven: 'Bloemenwensen' ter ere van Indiase Olympische medaillewinnaars (links) en bloemen voor het evenement 'Petal it Forward' (rechts).
Ontwikkeling en verandering
Mhaske benadrukt dat een van de belangrijkste recente ontwikkelingen in de Indiase bloementeeltsector de verschuiving is naar de teelt in polyhouses en kassen. "Omdat de Indiase overheid en veel deelstaatregeringen bloemenkwekers en telers ondersteunen door technische en financiële hulp te bieden, verschuift de sector van traditionele teeltbedrijven naar de teelt in polykassen en kassen. Dankzij het beleid en de subsidies van de overheid worden er meer exportgerichte bedrijven opgericht." Hij geeft het voorbeeld van een door de overheid opgezet sierteeltpark in Pune dat volgens Mhaske veel startende sierteeltbedrijven aantrekt die samenwerken met buitenlandse experts.
Daarnaast constateert hij dat de voorkeuren van Indiase consumenten in de loop der tijd zijn veranderd: "Aanvankelijk gaven Indiase mensen de voorkeur aan bloemen die op het open veld werden gekweekt, zoals guirlandes van tuberoos en goudsbloem. Nu zijn ze meer geïnteresseerd in exotische en eersteklas bloemen zoals hortensia's, zonnebloemen en orchideeën. Callas, lelies, phalaenopsis en amaryllis zijn ook erg gewild. Het is ook trendy geworden om planten in potten cadeau te geven." Als het gaat om kleurentrends in boeketten en decoratie, ziet Mhaske ook een verschuiving van felle en heldere kleuren naar pastelkleuren en meer natuurlijke tinten.
Verder wijst hij erop dat jongere generaties meer geïnteresseerd zijn in verse bloemen. Dankzij hun koopkracht, e-commerce en de impact van sociale media geven jongeren meer geld uit aan bloemen. Ze kopen bloemen niet alleen voor specifieke gelegenheden, maar ook om zich goed te voelen, legt hij uit. Door verschillende verpakkingen, innovatief design, waardecreatie en social media proberen Mhaska en andere bloemisten hun aandacht te trekken.
Een 'mooie toekomst'
Zoals eerder gezegd, gelooft Mhaske dat er een mooie toekomst in het verschiet ligt voor de Indiase bloementeelt. Hij legt uit waarom: "De vraag naar nieuwe en innovatieve ontwerpen en een groeiend bewustzijn van de impact van verse bloemen op het welzijn dragen allemaal bij aan een toename van de bloemenconsumptie, wat business genereert voor (vrouwelijke) telers, handelaren en bloemisten in zowel stedelijke als landelijke gebieden." Hij voegt eraan toe dat mensen steeds meer waarde hechten aan verse bloemen en echte planten in plaats van plastic, en hij merkt op dat de Indiase bloementeeltsector deze en de voordelen ervan actief promoot. Hij heeft ook hoge verwachtingen van het concept van destination weddings, die volgens hem in 2025 naar verwachting met 20-25% zullen toenemen.
Pandharinath Mahaske (midden) met IFA-leden
Bij de Indian Florist Association (IFA), die bloemisten en leveranciers van bloemaccessoires in het hele land vertegenwoordigt, proberen ze al deze trends en ontwikkelingen bij te houden om de Indiase sierteeltsector te promoten en te ondersteunen. "We moeten meegaan in het tempo en de dynamiek van een veranderende wereld met steeds nieuwe trends en technologie. We proberen innovatieve ideeën te ontwikkelen en de kwaliteit van de producten en diensten van de leden te verbeteren tegen concurrerende prijzen," deelt Mhaske. Daartoe biedt de IFA trainingsprogramma's en netwerkmogelijkheden, en organiseert ze wedstrijden, jaarlijkse conferenties en beurzen. "De uitwisseling van ideeën en best practices en het contact met alle segmenten van de sierteeltsector draagt bij aan een kleurrijke toekomst voor alle betrokkenen", besluit hij.
Voor meer informatie:
Pandharinath Mahaske
Indian Florist Association
www.ifaflorist.com