Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Veiling Rhein-Maas herhaalt bijna productomzet van 2023

Veiling Rhein-Maas realiseerde in 2024 een productomzet van 421 miljoen EUR en bereikte daarmee het niveau van 2023. De financiële resultaten van Veiling Rhein-Maas werden het hele jaar door gekenmerkt door een lager productaanbod in alle verkoopkanalen, een hoge vraag en bijgevolg goede gemiddelde prijzen.



"In 2024 herhaalden we bijna de hoge productomzet van 2023. Gezien de ongunstige weersomstandigheden die een negatieve impact hadden op onze productomzet, vooral in het belangrijke tweede kwartaal, is dit een goed resultaat, dat ons vertrouwen geeft voor 2025. Dankzij verdere ontwikkelingen op de locatie en in afzonderlijke verkoopkanalen is het potentieel van onze markt verder gegroeid. We hopen nu op iets gunstigere weersomstandigheden dit jaar zodat dit potentieel optimaal kan worden uitgebuit", leggen Günther Esser en Cees Hoekstra, directie van Veiling Rhein-Maas, uit.

In 2024 was de gemiddelde prijs van snijbloemen op de veiling nog steeds hoger dan in het coronavirusjaar 2021. De zeer stabiele vraag, in combinatie met een aanzienlijk lager aanbod van snijbloemen, zorgde voor een positieve ontwikkeling van de omzet ten opzichte van het voorgaande jaar. De lagere aanvoer in de loop van het jaar was vooral duidelijk voor tulpen, pioenen en andere buitenplanten, evenals voor rozen sinds de zomer. De veiling van potplanten, inclusief tuinplanten, zag een lichte prijsdaling in 2024, ondanks een toename van het aantal producten.

De Kerstperiode van Veiling Rhein-Maas was afgelopen jaar positief voor snijbloemen en potplanten, dankzij een hoog prijsniveau en een sterke vraag. Qua kleuren lag de focus met Kerstmis op klassiek wit en rood, met de nadruk op wit. Naast andere kerstklassiekers was er ook veel vraag naar bijvoorbeeld rozen en kant-en-klaar producten.

Bijna alle klanten van Veiling Rhein-Maas blijven de fysieke klok gebruiken om deel te nemen aan de veiling – regelmatig rechtstreeks ter plaatse of voor meer dan vijftig procent in combinatie met de digitale mogelijkheden van Kopen-Op-Afstand, klokvoorverkoop en webshop. Dit betekent dat de afmijnzaal in Straelen-Herongen met enkele honderden tribuneplaatsen het middelpunt van de marktplaats blijft. Het aantal klanten voor de klokvoorverkoop steeg in 2024 met vier procent. Ook het aantal klanten van Veiling Rhein-Maas is over alle verkoopkanalen heen licht gestegen in 2024.

Belangrijke projecten voor de verdere ontwikkeling van het bedrijfsmodel
In het kader van het strategische project 'Standort 2025' nam Veiling Rhein-Maas in 2024 Hal N op het bedrijfsterrein over, waarmee extra ruimte werd verkregen en dus meer speelruimte om de marktplaats in Straelen-Herongen ook voor de toekomst aantrekkelijk te maken. De 10.000 vierkante meter ruimte in Hal N werd ingenomen door de afdeling Import en het Service Center, die in Hal N meer mogelijkheden en potentieel hebben om klanten en aanvoerders nog beter van dienst te kunnen zijn. De ruimte die vrijkwam door de verhuizing van de twee afdelingen werd opnieuw verhuurd en geleidelijk in gebruik genomen door klanten.

Het klantenportaal werd in 2024 verder ontwikkeld tot het Veiling Rhein-Maas-portaal en aangevuld met functies voor aanvoerders. Het portaal dient nu als enig kanaal voor aanvoerders van potplanten om hun aanvoermelding door te geven. Bovendien kunnen daar klokvoorverkoopprijzen en kwekerminimumprijzen worden ingesteld. Het portaal bevat ook documenten zoals weekoverzichten, dagafschriften en dergelijke, die kunnen worden bekeken of gedownload.

Sinds eind februari kunnen klanten van Veiling Rhein-Maas gebruik maken van de nieuwe lay-out van de klokvoorverkoop. De modernisering maakt het mogelijk om de klokvoorverkoop te gebruiken in een geoptimaliseerde weergave op basis van de webshop, met een groot aantal nieuwe opties, zoals filteren en zoeken, en een aanzienlijk geoptimaliseerde presentatie van de aangeboden partijen, inclusief productafbeeldingen.

Als overkoepelend project voor de toekomst zette Veiling Rhein-Maas in 2024 haar strategisch 10-jarenplan door, dat nu al positieve toekomstperspectieven creëert voor het succesvolle Veiling Rhein-Maas-model. Het gaat om de continue verdere ontwikkeling van de marktplaats, met inbegrip van de verschillende verkoopkanalen en de volledige infrastructuur op de locatie Straelen-Herongen.

Eerste hoogtepunten 2025
Het eerste hoogtepunt van het nieuwe jaar is de Klanten- en Aanvoerdersdag van Veiling Rhein-Maas op 14 januari 2025 in Straelen-Herongen. Het hoogtepunt van het evenement was de verkiezing van Klant en Aanvoerder van het jaar 2025. Met deze prijzen, die voor het eerst worden uitgereikt, worden aanvoerders en klanten in het zonnetje gezet die op een waardevolle manier bijdragen aan duurzaamheid. Veiling Rhein-Maas zal de winnaars – Famiflora uit Mouscron (BE) en Holzäckerhof uit Unterpleichfeld (DE) – ook aan het publiek presenteren op de beursstand van Landgard op de IPM Essen, die van 28 t/m 31 januari 2025 plaatsvindt. Onder het motto 'Veilen is makkelijker dan u denkt!', wil Veiling Rhein-Maas op de IPM (standnr. 1E21) vooral laten zien hoe eenvoudig verkopen en inkopen bij Veiling Rhein-Maas is.

Voor meer informatie:
Veiling Rhein-Maas
https://www.veilingrheinmaas.com/nl

Publicatiedatum: