Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Schoneveld Breeding

"We blijven ontwikkelen en verbeteren, dat is óók innovatie"

Schoneveld Breeding is een bekende naam in de sierteeltsector. Dat komt mede door de vele innovaties die van het bedrijf uit Wilp komen. Innovaties variëren van nieuwe producten tot verbetering van het bestaande assortiment. "Innovatie hoeft echt niet altijd de creatie van iets spectaculairs en unieks te zijn, ook upgrades van bestaande producten zijn waardevol."

Dinja Lankhorst, area manager North & Central Europe, en Gianfranco de Leo, area manager South Europe, zijn blij met het innovatieve karakter van Schoneveld Breeding. "Het is een manier van werken die kwekers veel voordelen biedt", zegt Gianfranco. "Onze producten zijn zo ontwikkeld dat ze eenvoudig zijn te telen. Ze vereisen bovendien minder werk dan kwekers gewend zijn. Daarnaast maakt het brede aanbod het gemakkelijker voor telers om een teeltplanning te maken.

Blijven ontwikkelen
Dinja benadrukt dat innovatie ook zit in verbetering van series of het aanpakken van zwakke schakels. "Innoveren hoeft niet altijd met iets gloednieuws. Kijk maar naar onze Super Serie Verano, een Cyclaam die na 18 jaar nog altijd de grootste in de markt is. Dat komt doordat we blijven ontwikkelen en verbeteren. Hij is elk jaar weer beter, dat is óók innovatie."

Illusia en Joybera
Een klassiek voorbeeld van innovatie is de nieuwe Illusia. Dinja: "Een product dat zijn gelijke niet kent, het bijzondere bloemetje genereert veel aandacht. Het helpt kwekers op te vallen en versterkt onze naam als innovatief bedrijf verder." Ook de nieuwe Gerbera jamesonii Joybera is zo'n voorbeeld. Gianfranco: "Het was jarenlang weinig aantrekkelijk en winstgevend voor telers om Gerbera's te kweken. Nu is er Joybera, die met haar uitzonderlijke uniformiteit en vele bloemen vanaf de eerste bloei opvalt in de markt. Telers zijn enthousiast en ook de eindconsument staat versteld. Het wow-effect van Joybera is fantastisch."

Paradiso Double
De Primula acaulis Paradiso Serie werd recentelijk uitgebreid met Paradiso Double. Een uniformere, compactere plant vergeleken met wat er tot nu toe beschikbaar was, die het Paradiso-assortiment verrijkt met een bijzondere eye-catcher. Gianfranco: "Het is een serie op zichzelf binnen een reeks die al jaren populair is."

Ciao Bella
Compleet nieuw voor Schoneveld Breeding is de Gaultheria procumbens, bekend onder de naam Ciao Bella. "De eerste F1-hybride uit zaad op de markt", vertelt Dinja trots. Ciao Bella is beschikbaar in twee kleuren perfect bij elkaar passen. "We hebben natuurlijk weer gefocust op een sterke plantstructuur, zoals in al onze producten. We willen Ciao Bella als een nieuwe standaard in de markt positioneren." Die nieuwe standaard komt in een 'gesloten keten-aanpak' op de markt, waarbij een gecertificeerd laboratorium zowel zaden als jonge planten test op Colletotrichum. "We werken samen met een jongeplantenkweker aan gezonde planten, direct vanaf de start."

Marktbenadering
Nieuw, anders dan anders en opvallend voor consumenten, dat kenmerkt de recentste introducties van Schoneveld Breeding. Daarnaast kiest de veredelaar een unieke marktbenadering. Zo komen area managers van Schoneveld Breeding bij kwekers over de vloer en kijken teeltondersteuners met producttechnische kennis regelmatig mee. Ook testen kwekers wereldwijd producten in de praktijk. Gianfranco: "We willen zeker zijn van de beste prestaties van elke soort en elke kleur. Daarom testen we een aantal jaar bij kwekers op locatie vóór introductie. Daardoor weten kwekers zeker dat ze kwaliteit krijgen met onze producten, Schoneveld Breeding is een betrouwbare partner."

Productontwikkeling op maat
De specialisten van Schoneveld Breeding zijn wereldwijd actief en hebben kennis van de lokale markt. "Ik woon in Italië", zegt Gianfranco. "Ik heb constant contact met kwekers, weet wat de vragen en behoeften zijn. Zo kunnen we precies de juiste producten ontwikkelen." Die productontwikkeling vindt plaats in crop teams. Collega's van verkoop, technische ondersteuning en veredeling besluiten gezamenlijk welke producten in welke regio ontwikkeld moeten worden. "Dat is waarom we bijvoorbeeld Cyclamen hebben geschikt voor verschillende klimaten, elke regio heeft eigen wensen en omstandigheden."

Duurzaamheid in alle opzichten
De gesprekken gaan over gemak voor de kweker en duurzaamheid. "Kijk naar onze Paradiso, waar geen groeiregulatoren voor nodig zijn, omdat ze genetisch van zichzelf al uitgroeien tot compacte planten. Je hoeft de plant ook niet schoon te maken voor verkoop, simpelweg omdat hij nauwelijks gele bladeren krijgt. Duurzaamheid gaat over het milieu, maar ook over de economische kant van sierteelt." Hij vervolgt: "We verminderen werkuren en kosten voor kwekers. Al onze producten zijn simpelweg makkelijker te telen dan wat er tot nu toe al is."

IPM
Tijdens de jaarlijkse IPM in Essen presenteren Dinja en Gianfranco de meest innovatieve producten uit het assortiment, waaronder Illusia, Joybera, Ciao Bella en Paradiso Double. Het enthousiaste team collega's van Schoneveld Breeding is aanwezig van 28 t/m 31 januari 2025. Bezoek stand 2D15 om te ontdekken hoe de innovaties van Schoneveld Breeding in jouw teelt passen.

Voor meer informatie:
Schoneveld Breeding
Sluinerweg 15
7384 SC Wilp
Tel: +31 (0)571 27 17 17
[email protected]
www.schoneveld.nl