Nog niet zo heel lang geleden waren Phalaenopsis orchideeën een goudmijn, maar wel trendgevoelig. De markt voor deze orchideeën heeft inmiddels een paar klappen gekregen, zowel door teveel aanbod als door externe factoren zoals energieprijzen. Opti-flor heeft alles doorstaan en bouwt zelfs bij in het Westland. "Wij hebben altijd gezegd, we willen in productontwikkeling voorop lopen", vertelt René Hendriks, Tuinder van Opti-flor. "Zolang we toonaangevend en innovatief zijn in onze concepten, blijven we groeien."
Het is druk bij Opti-flor. De Opti-flor Experience Days worden gehouden, waarbij bezoekers vanuit de hele wereld langskomen om de nieuwe concepten te bekijken. Het is de kracht van Opti-flor, de innovativiteit in concepten en het kennen van de trends in de markt. "We hebben nu dertig verschillende lijnen, waar allerlei soorten onder hangen", legt René uit. "Door te differentiëren in verschillende concepten binden we bloemisten en tuincentra aan ons merk."

Focus op kwaliteit
"Toen we begonnen in de orchideeën, dachten we dat de lange omloop een kracht van het product was", vertelt René. "Dan komen er vast niet veel instappers. Daar hebben we ons in vergist. We stapten uit de tomaten, mede omdat we niet langer wilden produceren op prijs. In de witte orchideeën dreigde op een moment hetzelfde te gebeuren."
"In 2017 klapte de markt echt in elkaar. Wij besloten toen door te zetten en vast te houden aan kwaliteit, ondanks het wegvallen van de marges", aldus René. "Mede door de focus op kwaliteit te houden, en op differentiatie in het assortiment, konden we blijven ondernemen."
Vijf pijlers
Opti-flor hanteert vijf pijlers om zich te onderscheiden als orchideeënkweker; R&D, vernieuwing, vitale plant, specialisten en kwaliteit. "In alles ligt de focus op het product", legt René uit. "Daarom krijgt de plant in onze kas rust, ruimte en reinheid, voor consistente en uniforme groei. Uiteindelijk moet elke plant honderd dagen goed zijn bij de klant, dat is het doel, waarbij we voor bloemist en tuincentra altijd een interessant aanbod aan concepten hebben in ons assortiment."
Eén van de laatste vernieuwende concepten is de tuincentratafels die Opti-flor aanbiedt. "Een compleet verzorgde tafel, waar onze concepten herkenbaar te vinden zijn voor de consument. Inmiddels hebben we meer dan honderd tafels staan bij zestig tuincentra, die daarmee hun klanten diverse orchideeconcepten kunnen aanbieden uit het hoge segment. Dat vereist ook wat aan onderhoud door de tuincentra zelf, maar de tafels zijn publiekstrekkers voor veel van deze ondernemers."
Consistentie en aanpassingsvermogen
De conclusie is dat Opti-flor de ideale balans weet te vinden tussen consistentie in kwaliteit en service, en tegelijkertijd niet bang is om het diepe te springen. "Eerst duwden we alleen maar grote maat potten uit de kas, 25.000 Grandoflora orchideeën per week", vertelt René. "Nu staan we voor veel meer diversiteit en concepten. We willen een productleider zijn, en alles in het bedrijf is gericht op productontwikkeling."
"Nieuwe technologieën en innovaties gaan wij pas toepassen als ze bewezen zijn in de praktijk", legt René uit. "Wij gebruiken alleen bewezen teelttechnieken en investeren dat R&D-geld dus in de ontwikkelingen van onze producten en concepten. Daarnaast steken we veel geld in onze license to produce, dus in verduurzaming en het verlagen van de footprint, en we investeren in onze mensen. We nemen ze mee in onze visie, en zorgen goed voor ze."
Nieuwbouw
Ondanks de volatiele markt zit er groei in Opti-flor. Er is zelfs nieuwbouw, in het Westland. "We moesten twee tuinen opgeven voor woningbouw, maar hadden wel geïnvesteerd in grond tijdens corona", aldus René. "De prijsvorming en energiecrisis in 2021 hakten er flink in, maar we hebben toen wel een knoop doorgehakt om de plannen door te zetten. Nu zijn we dus aan het bouwen aan een hypermoderne kas aan de Waellandweg in Monster."
De keuze om de bouw toch door te zetten, ondanks de risico's vanuit de markt, blijkt nu een goede zet. "Vanaf het voorjaar 2023 ging het de positieve kant op met de energieprijs en waren er wat andere aanbieders weggevallen. Omdat we toen doorgezet hebben met de bouw, hebben we nu een prachtige kas voor conceptontwikkeling, meer ruimte voor nieuwe ideeën, nieuwe mensen in het bedrijf en lopen de klanten de deur plat tijdens de Experience Days deze week. Anders had je nu, ondanks de betere tijden, veel krapper gezeten en achter de feiten aangelopen."
De volgende generatie
Met de strategische focus, de vijf pijlers en de juiste investeringen op het juiste moment heeft Opti-flor een goede uitgangspositie voor de komende jaren. "Wij doen het uiteindelijk voor de volgende generatie", vertelt René. "We hebben drie jonge talenten rondlopen die we laten groeien in het bedrijf, die er ook voor willen gaan. Zij zijn een mooie brug naar de verdere toekomst, als onze eigen kinderen wellicht in het bedrijf willen stappen."
"Dat betekent dus dat we bezig zijn met de structuur van de organisatie en het management. We investeren in onze mensen, maar passen ons ook aan waar nodig om toekomstbestendig te blijven. Dus 100% biologische gewasverzorging, het bedrijf klaarstomen om gasloos te telen en zorgen dat je met een zo laag mogelijk footprint een zo hoogwaardig mogelijk product kunt telen."
"Het is leuk", besluit René. "We zitten op dit moment goed in ons vel. En het is leuk om van binnenuit bezig te zijn met de toekomst van het bedrijf, en daar de hele club in mee zien te krijgen. Uiteindelijk willen we de orchideeënleverancier van Europa blijven waar je moet zijn voor een divers assortiment van hoogwaardige concepten."

René Hendriks (61) is de derde generatie telers in het bedrijf. Zijn familie teelt al vanaf 1928 groente. In de jaren '80 werden er tomaten geteeld en was het bedrijf onderdeel van Prominent. Na vijftien jaar stond het bedrijf op een kruispunt: schaalvergroting in de tomaten of overstappen op een andere teelt. Dat werd in 1999 de orchidee, waarbij de eerste paar jaar de orchideeën werden geteeld naast de tomatenteelt. Inmiddels is Opti-flor één van de grootste orchideeëntelers van Nederland.
Bron: YEALD