Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Omar Moghrani, Shypple Fresh

“Nauwkeurige en tijdige informatie kan ons helpen om het transportproces efficiënter te organiseren”

Tholen - "Logistiek is complexer geworden voor alle betrokken partijen. We zien meer volatiliteit, wat gepaard gaat met hogere risico's en kosten. Het betekent ook dat informatie een steeds belangrijkere rol speelt", zegt Omar Moghrani van Shypple Fresh, een digitale expediteur die zich bezighoudt met het overzeese transport van voornamelijk bloemen en planten, maar ook groenten en fruit. Het bedrijf is het resultaat van een fusie tussen Milestone Fresh en Shypple, die vanaf oktober onder de naam Shypple Fresh zullen opereren. Ze hebben kantoren in Costa Rica, Guatemala, Honduras en Thailand, evenals kantoren in Nederland en België.

Moghrani is de neef van wijlen Co van Es, die in 2012 Milestone Fresh oprichtte met als doel de bloemenindustrie klaar te maken voor de toekomst. "Co van Es was betrokken bij zijn klanten en begreep wat ze nodig hadden. Hij ging net dat stapje verder, was altijd beschikbaar en goed geïnformeerd. Wij willen deze nalatenschap voortzetten," zegt hij. In dit artikel vertelt hij hoe Shypple Fresh deze erfenis in stand houdt, en wat ze verwachten voor de toekomst waar de industrie zich op moet voorbereiden.


Omar Moghrani

Volatiliteit en verandering
Volgens Moghrani zal deze toekomst van de scheepvaart worden gekenmerkt door volatiliteit en verandering. Factoren zoals geopolitieke dynamiek, milieuontwikkelingen of containerscans in haventerminals, zoals droogte, kunnen allemaal van invloed zijn op het transport van bloemen en planten. Het kan bijvoorbeeld invloed hebben op de beschikbaarheid van transport, de hoogte van containerprijzen en de kwaliteit van producten. "We hebben er allemaal mee te maken," zegt hij.

Daarnaast verwacht hij dat regelgeving met betrekking tot duurzaamheid en de gezondheid van planten nieuwe complexiteiten met zich mee zal brengen. Hij wijst erop dat strengere wettelijke eisen gepaard zullen gaan met uitgebreide logistieke documentatie en allerlei administratieve procedures. Daarnaast denkt hij dat zeevracht uiteindelijk een belangrijkere rol zal gaan spelen, omdat de technologieën op dit gebied steeds geavanceerder worden.

Meerdere bronnen en persoonlijke communicatie
Moghrani wijst erop dat accurate en tijdige informatie essentieel is voor het effectief managen van deze ontwikkelingen. Dit is waar Shypple Fresh om de hoek komt kijken. Het bedrijf biedt klanten inzicht in het transportproces via hun digitale platform. "Alle informatie is op één plek, op het juiste moment." Het platform is beschikbaar in het Nederlands, Engels, Spaans, Portugees, Duits en Frans.

Op de vraag wat hun platform zo bijzonder maakt, noemt Moghrani het brede scala aan bronnen en de persoonlijke benadering van hun diensten. "We gebruiken meerdere bronnen, waaronder leveranciers, douanesystemen, GPS-gegevens en websites van scheepvaartbedrijven. We hebben ook een real-time verbinding met Portbase en terminals in Rotterdam en Antwerpen. Op deze manier hebben onze klanten beter inzicht in logistieke processen en ontvangen ze sneller informatie.



De informatie op het platform is erg fijn, maar de mensen erachter maken het succesvol. Zij zorgen ervoor dat de informatie adequaat en proactief wordt gecommuniceerd met onze klanten en geven daarnaast advies. Omdat we kantoren hebben op de locatie van herkomst, kunnen we inzicht geven in de eerste fasen van het logistieke proces. Wat de toekomst ook wordt, we zullen dit persoonlijke element nooit opgeven."

Op weg naar een digitale toekomst
Bij Shypple Fresh zijn ze ervan overtuigd dat de toekomst digitaal is, daarom blijven ze hun platform ontwikkelen. "De bloemenbranche zal steeds digitaler worden. Digitale systemen zoals ERP, webshops, handelsplatformen en WMS zullen geavanceerder worden en hun onderlinge connectiviteit zal waarschijnlijk verbeteren." Volgens de digitale expediteur brengt dit nieuwe kansen met zich mee. Ze delen enkele van de onderwerpen waar ze momenteel aan werken.


Het nieuwe Shypple Fresh-logo

Vanwege de verwachte toename van zeevracht heeft het bedrijf ook diensten die het mogelijk maken om de omstandigheden in scheepscontainers te monitoren. Verder zoeken ze naar manieren om meer gegevens te verstrekken die van invloed kunnen zijn op de duurzaamheid van bloemen. Om meer inzicht te geven in het begin van het import- of exportproces, ontwikkelen ze hun kantoren op de locatie van herkomst verder. Op dezelfde manier investeert het technologie-gedreven platform in oplossingen die helpen om het inzicht in de laatste kilometers te vergroten. "Hoe meer informatie, hoe meer controle importeurs en exporteurs hebben in deze dynamische tijden," besluit Moghrani.

Voor meer informatie:
Omar Moghrani
Shypple Fresh
[email protected]