Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bram Verschoor (Lowpad) en Ron Fransen (Celdomy)

"We halen nu met gemak een picktijd van 21 seconden"

Tholen - "Je hebt niet veel mensen die een product en mogelijkheden zien en daarop actie ondernemen. Je moet ook je nek uitsteken en dat heeft Ron gedaan," vertelt Bram Verschoor van Lowpad. Hij is in gesprek met Ron Fransen van Celdomy, gespecialiseerd in slimme distributie van verse (snij)bloemen, planten en accessoires aan Franse bloemisten.


Bram Verschoor en Ron Fransen

Het koste heel wat tijd, ruimte en enige chaos, maar dan heb je wel wat. Wie nu de hal van Celdomy binnenstapt, ziet een boel robots rondrijden die het werk voor Ron, en de andere werknemers binnen het bedrijf, een stuk makkelijker maken. Het bedrijf werd geconfronteerd met een grote uitdaging door een tekort aan werknemers en stijgende arbeidskosten. Om de logistiek toch zo soepel mogelijk te laten lopen, werden er 65 Lowpads in gebruik genomen die de Deense CC-karren op een efficiënte manier door het pand loodsen.

Implementatie
Ron vertelt: "Zoals bij alle logistieke veranderingen is het een proces waarbij veel komt kijken, maar waar ook veel gewonnen wordt." Bram haakt er op in: "Met projecten zoals deze zie je hoe belangrijk het is om goed samen te werken en op elkaar in te spelen. Dat is soms lastig, want het kost tijd om alles technisch goed te laten draaien en om op prestatielevel te komen."

"In het verleden hadden we een lopende banden systeem, maar voor de Lowpads moest ruimte gecreëerd worden. Stukken van het oude systeem werden weggehaald, maar alles gebeurde in fases. Je bent in feite aan het snoepen van een lopend bedrijf waar alle ruimte nodig is," vertelt hij. Ron lacht: "We hadden ooit bedacht om minder mensen nodig te hebben, maar in het begin hadden we toch even meer mensen nodig. Je hebt het oude systeem wat nog doorloopt en wat draaiende wordt gehouden door medewerkers, en daarnaast het nieuwe systeem wat ook al in gebruik wordt genomen. We zijn blij dat we een ongekend goede implementatie hebben gehad, maar de tussenliggende periode was soms wel eens afzien."

Bram: "Maar goed, beetje bij beetje sla je wel de plank raak. In het begin zijn er nog foutjes en moet de software hier en daar aangepast worden, maar je springt op zulke momenten gelijk in om het op te lossen. Het werk wordt nu fluitend gedaan en het target zijn we al voorbij. Inmiddels hebben we mensen uit de hele industrie er bij gehad en stond iedereen met open mond te kijken naar wat hier gebeurt. Precies datgene wat Ron wilde, staat er. Eigenlijk zelfs nog beter dan het plan was toen we 1,5 jaar geleden begonnen met de implementatie."

Pickstation
Maar wat staat er dan precies? Om het logistieke proces sneller en soepeler te laten verlopen, rijden de Lowpads rond die de juiste karren naar het juiste pickstation rijden. Bij het pickstation staat een medewerker die alle bloemen en planten uit een order op de juiste kar kan laden. Het proces begint als volgt: Een winkel plaatst een order en bij Celdomy wordt een blauwdruk gemaakt van hoe de kar er uit komt te zien. De kar wordt vervolgens ingedeeld met het juiste aantal platen voor planten en kratten voor bloemen.

De kratten zijn in de tussentijd ook nog ontwikkeld door Ron. "Dat deed hij er nog even bij," lacht Bram. Ron vertelt: "Er wordt zoveel gebruik gemaakt van karton in onze sector, maar ik wilde een duurzamer alternatief. Ik heb nu kratten ontwikkeld die in de karren passen en die na gebruik in elkaar gestapeld worden. Het neemt daardoor niet meer ruimte in dan platen met dozen en het presenteert mooi. Het pickproces is daarmee nog makkelijker gemaakt."

Hij vertelt verder: "Vanuit één station worden meerdere producten gepickt. Omdat alles van te voren is ingedeeld en op volgorde staat ingedeeld, is een kar binnen no-time gevuld. We sturen actief op zo min mogelijk heen-en-weer verkeer op de werkvloer. We halen nu met gemak een picktijd van 21 seconden, en dat is best bijzonder omdat bloemen moeilijke producten zijn zonder vaste afmetingen. We halen 160 à 170 orderregels per uur."

Slimme robot
En dan die Lowpads. Zes jaar geleden was het begin van de slimme robot, waar vier verschillende modellen van zijn. Bram vertelt over de Lowpad: "Hier staat model M, die heel specifiek ontwikkeld is voor de Deense container en echt bedoelt om de bloemen- en plantenexport te ondersteunen. Ze nemen vervoer op zich in combinatie met picken en verwerken en werken goed samen met mensen. Daar is een Lowpad ook echt voor bedoeld. Het is best een investering voor een bedrijf, maar ze halen het er binnen 5 à 6 jaar uit. De Lowpad wordt bestuurd door software die we kunnen aanpassen en herschrijven waar nodig. Verder is er vrij weinig nodig om het systeem te laten werken, behalve de ruimte om ze te laten rondrijden en laadstations waar ze kunnen opladen. Als een bedrijf dus ooit gaat verhuizen, of wil verdubbelen, is dat alleen een kwestie van alles verplaatsen of meer Lowpads erbij zetten."

3D scanner
"Om de Lowpad via de cloud een update te geven, staat deze slechts vijf minuten stil. De software is generiek en wordt per klant geconfigureerd. Dat helpt om ook na langere tijd met weinig moeite service te blijven verlenen. Tegenwoordig komen we met een 3D scanner langs om de ruimte in te scannen, zodat een bedrijf eigenlijk al draait voordat de Lowpad er staat. Zo tackelen we problemen van te voren."

Ron en Bram zijn nog altijd blij met de sprong in het diepe van een aantal jaar geleden. "En wie weet rijden er over een tijdje nog meer robots rond."

Voor meer informatie:
Ron Fransen
Celdomy
[email protected]
www.celdomy.nl

Bram Verschoor
Lowpad
[email protected]
www.lowpad.com