"Momenteel is er een aanzienlijke marktverschuiving in de richting van het kopen van producten met GlobalGAP gecertificeerde teeltprocessen. We merken dat de certificering de marktpositie van telers en retailers verbetert," zegt Juan Carlos Isaza, Senior Technical Expert voor bloementeelt bij GlobalG.A.P.
GlobalGAP is een certificeringsprogramma voor de open markt dat oplossingen biedt voor de zekerheid van teeltbedrijven in de landbouwsector om ecologisch en sociaal verantwoorde landbouwpraktijken te bevorderen. De certificering heeft betrekking op onderwerpen zoals energie- en watergebruik, gewasbescherming, meststoffen en arbeidsomstandigheden. In dit artikel bespreekt Isaza hoe de GlobalGAP-certificering de sector, en met name telers, kan helpen om gelijke tred te houden met de veranderende wetgeving en consumentenvraag.

Juan Carlos Isaza, Senior Technisch Expert voor bloementeelt bij Global.GA.P.
IFA: een standaard, methodologie en gemeenschap
Het merk GlobalGAP begon zijn reis als EureGAP in 1997. De GlobalGAP-normen voor bloemen en sierplanten zijn al bijna 20 jaar operationeel. IFA, kort voor Integrated Farm Assurance, is een wereldwijde standaard voor verantwoorde sierteeltpraktijken. Isaza: "De IFA is onze vlaggenschip standaard. Het is een soort licentie geworden om sierteeltproducten in Europa te mogen verkopen, omdat het zorgt voor een verantwoord beheer op het teeltbedrijf als het gaat om het gebruik van water, meststoffen en chemicaliën en de manier waarop de grond wordt behandeld. Bovendien helpt het de gezondheid en veiligheid van werknemers te beschermen, omdat zowel consumenten als retailers vragen om producten die ze kunnen vertrouwen."
Hij benadrukt ook dat de IFA-standaard meer is dan principes en criteria. "Het gaat om het begeleiden van de teler, omdat het telers een methodologie biedt om zichzelf te organiseren in het teeltbedrijf. Het omvat alle stadia van de teelt, van activiteiten vóór de oogst zoals bodem- en waterbeheer tot gewasbeschermingsmiddelen en activiteiten na de oogst. Met andere woorden, IFA is nuttig, zelfs als de markt geen certificering eist van de telers."
Volgens Isaza is het GlobalG.A.P.-team niet direct betrokken bij de audits. "De audits op het teeltbedrijf worden uitgevoerd door onafhankelijke, geaccrediteerde en door GlobalG.A.P. goedgekeurde certificeringsinstanties van derden. Ons integriteitsteam controleert deze instanties om er zeker van te zijn dat de audits betrouwbaar zijn. We zijn een open marktsysteem en werken met verschillende certificeringsinstanties. Telers zijn vrij om te kiezen met wie ze werken." Als het gaat om het vaststellen van de standaarden, wijst hij erop dat het een inspanning van de hele gemeenschap is. "De standaarden worden niet bepaald door GlobalG.A.P. ver weg in een kantoor. We werken samen met telers, NGO's, retailers en andere belanghebbenden uit de sector. Elk lid van de keten kan zijn zegje doen, het helpt ons om de punten met elkaar te verbinden en ons voor te bereiden op de toekomst."
GRASP en IDA
Naast de basisvereisten biedt GlobalG.A.P. ook aanvullingen op de IFA-standaard. Een voorbeeld hiervan is de GRASP (GlobalG.A.P. Risk Assessment on Social Practice). Daarnaast is er nog een andere standaard, de IDA (Impact-Driven Approach to Sustainability). De GRASP add-on is een beoordeling die zich bezighoudt met sociale praktijken, arbeidsrechten en arbeidsomstandigheden. Isaza merkt op: "We hebben gezien dat sociale problemen overal ter wereld voorkomen, het is niet beperkt tot bepaalde gebieden. GRASP stelt telers in staat om het welzijn van werknemers op teeltbedrijfniveau te evalueren en verantwoorde sociale praktijken aan te tonen. Het is relevant om sociale praktijken te beoordelen, temeer omdat EU-wetgeving en consumenten (en dus retailers) vragen om een keten die verantwoordelijk is en voldoet aan de wet."
Ook de Impact-Driven Approach to Sustainability (IDA), die in 2020 werd gelanceerd, is een vooruitstrevende module die draait om metriek. Hiermee kunnen telers hun verbruik bijhouden en duurzaamheid bijhouden, en deze gegevens vervolgens delen met GlobalG.A.P. Bijvoorbeeld gegevens over water- en energieverbruik. Hoewel IDA relatief nieuw is, verwacht Isaza dat het gebruik ervan onder telers snel zal toenemen: "Er wordt tegenwoordig steeds meer gevraagd naar milieustatistieken. Retailers zien steeds meer de waarde in van toegang tot verzamelde gegevens van hun leveranciers. Dit vergroot niet alleen het vertrouwen, maar stelt retailers en telers ook in staat om hun prestaties te laten zien. Met de IDA-oplossing kunnen telers inzicht krijgen in hun prestaties en zichzelf vergelijken met collega's. Als er meer dan vijf telers in een teeltgebied zijn die hetzelfde product produceren, ontvangen telers een vergelijkingsrapport, wat een stimulans is om van elkaar te leren."

Op weg naar de toekomst
Omdat de sector aan verandering onderhevig is, is het GlobalGAP-certificeringssysteem dat ook. Isaza geeft inzicht in hoe GlobalG.A.P. werkt aan de uitbreiding en aanpassing van de IFA-standaard met het oog op de toekomst.
Isaza legt uit: "Op dit moment behandelt de huidige IFA-standaard het thema verpakking niet. We werken actief aan deze kwestie in een speciale werkgroep en verwachten dat dit zal worden afgerond in het kader van de ontwikkeling van een milieuduurzame oplossing in 2025. Bovendien zijn we toegewijd om naleving door kleine houders aan te pakken door samen te werken met FSI en MPS om een oplossing te ontwikkelen voor naleving door kleine houders. We erkennen dat het voor kleinere bedrijven een uitdaging kan zijn om bepaalde certificeringen te behalen. Toch is het voor hen essentieel om deze certificeringen te behalen om hun betrokkenheid bij verantwoorde praktijken aan te tonen en transparantie binnen de keten te garanderen."
Toekomstgericht
De recente Global G.A.P. Summit was al even toekomstgericht. "Het overkoepelende resultaat was spreken over de toekomst van verantwoorde teelt in verschillende producten in de land- en tuinbouw, waaronder bloementeelt. We bespraken hoe we telers in staat kunnen stellen om verantwoorde landbouwpraktijken toe te passen en hoe we deze inspanningen zichtbaar kunnen maken voor retailers en consumenten. Daarnaast was de top een uitstekende gelegenheid om te netwerken en inspiratie op te doen voor nieuwe ideeën. De agenda van de top was ook heel divers, variërend van onderwerpen als Europese wetgeving tot kennisoverdracht," besluit Isaza.
De Global G.A.P. top vond plaats van 10-12 september in Warschau, Polen.
Voor meer informatie:
GLOBALG.A.P.
[email protected]
http://www.globalgap.org/